Advokātam, kas darbojas tiesvedības un strīdu risināšanas jomā, bieži nākas saskarties ar klienta pozīciju nestrīdēties ar iestādi cerībā nesabojāt turpmākās attiecības vai izpildīt uzlikto pienākumu, kaut arī tam nav nekāda juridiska pamatojuma. No stratēģijas viedokļa dažreiz ir labi piekāpties mazā lietā, lai panāktu lielāku ieguvumu – laiku, lietas virzību utt. Arī sūdzību rakstīšana pa labi un pa kreisi bez pamatota iemesla nav labs stils. Taču nevajag baidīties iebilst tur, kur tas ir nepieciešams, un uzturēt jēgpilnu diskusiju ar iestādi tad, kad tas ir pamatoti. Valsts pārvalde nav mazs bērns, kas apvainosies un meklēs iespēju atriebties pie pirmās izdevības. Šis būs stāsts par veiksmīgu komunikāciju ar divām pietiekami birokrātiskām valsts pārvaldes iestādēm – Valsts ieņēmumu dienestu (VID) un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (PMLP).
Pirms kāda laika informējām MindLink lasītājus par gadījumu, kad, pārbaudot personas kapitāla pieauguma deklarācijas par 2018.–2020. gadu, VID inspektore bija lūgusi sniegt papildu informāciju par iepriekšējiem periodiem. Tādēļ persona sagatavoja un iesniedza Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) kapitāla pieauguma deklarācijas par 2012.–2017. gadu. Tās tika pieņemtas, un personai par šo posmu tika aprēķināts papildu nodoklis un nokavējuma nauda. Kā atbilde uz personas iesniegumu atsaukt, anulēt, labot vai dzēst iesniegtās deklarācijas, respektīvi, piemērot jebkādu procedūru, kuras dēļ neveidotos parāds un nokavējuma nauda par periodu ārpus trim gadiem (noilguma termiņš nodokļu tiesībās), atnāca īsa vēstule, kas burtiski saturēja vienu domu – normatīvie akti šādu iespēju neparedz. Šķiet, ka ar to viss arī varētu beigties. Taču, lai gan personas iesnieguma izskatīšanas rezultāts netika ietverts pareizajā formā (tam vajadzēja būt lēmumam, nevis vienkāršai vēstulei), administratīvajā procesā šādas iestādes atbildes vērtē pēc satura, nevis formas. Atbilde pēc būtības saturēja atteikumu, tātad tas bija apstrīdams VID ģenerāldirektorei.
Apstrīdēšanas iesnieguma izskatīšana prasīja VID gandrīz piecus mēnešus. Lēmuma pieņemšanas termiņu vairākkārt pagarināja, īpaši nepaskaidrojot iemeslus. Tomēr gaidīšana izrādījās tā vērta. Ar VID ģenerāldirektores lēmumu nodokļu pārvaldei tika uzlikts pienākums dzēst no EDS iesniegtās strīdus deklarācijas, tādējādi dzēšot arī uz to pamata iepriekš noteiktās nodokļu saistības. Pamats – nodokļu maksātāja “netieša” lūguma atjaunot termiņu deklarāciju iesniegšanai neapmierināšana (par šādu “netiešu” lūgumu pēc VID domām ir uzskatāma deklarācijas novēlota iesniegšana).
Uzturēšanās atļaujas iegūšanas procesā PMLP nereti prasa no uzņēmuma papildu dokumentus vai paskaidrojumus par ārvalsts speciālista vai vadītāja piesaistes detaļām. Process sākas ar uzņēmuma izsaukuma apstiprināšanu potenciālajam darbiniekam.
Šajā gadījumā ar lūgumu apstiprināt izsaukumu trešās valsts pilsonim – IT jomas speciālistam – bija vērsies darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzējs. Lai gan uzņēmums bija iesniedzis visu normatīvajos aktos paredzēto informāciju un dokumentus, PMLP neapstiprināja izsaukumu, pieprasot iesniegt papildu dokumentus, kas apstiprina, ka potenciālā darbinieka darba rezultāta gala saņēmējs – ASV reģistrēts uzņēmums – ir reģistrēts arī Latvijā. Tas bija motivēts ar to, ka pēc PMLP domām pakalpojumu sniegšana ASV uzņēmumam pārkāpj darbiekārtošanas pakalpojuma sniedzēja licences robežas (pakalpojumu sniegšana Latvijā). Faktiski ar iestādes lēmumu bija uzlikts neizpildāms pienākums, jo sadarbības partneris nebija reģistrēts Latvijā.
Kopumā šāda prasība nebija pamatota ne no darba tiesību, ne nodokļu tiesību, ne darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzēja darbību regulējošo normatīvo aktu skatpunkta:
Iestāde nav atbildējusi ar vēstuli vai lēmumu, taču uzņēmums ir saņēmis ziņu, ka izsaukums darbiniekam ir apstiprināts.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuVēl tikai Valsts prezidenta izsludināšanu gaida Saeimā pieņemtie Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas likumprojekta priekšlikumi un Ministru kabineta sēdē atbalstītie Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likuma grozījumu projekti. Šie grozījumi ir galvenokārt saistīti ar citu tiesību aktu grozījumiem vai paredzēti, lai pārņemtu vairākas PVN direktīvas, ar ko groza Direktīvu 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu. Šajā rakstā – īsumā par gaidāmajiem grozījumiem.
MindLink lasītājus vairākkārt esam informējuši par jauno Grāmatvedības likumu, kurš stāsies spēkā 2022. gada 1. janvārī, kā rezultātā tiks mainīti vai izdoti jauni saistošie noteikumi. Šajā rakstā – par jaunajiem MK noteikumiem Nr. 590 (“MK 590”), kuri skaidros, kā grāmatvedībā novērtē un finanšu pārskatos norāda uzņēmuma mantu un saistības, izbeidzot tā darbību. MK 590 ir izdoti saskaņā ar jaunā Grāmatvedības likuma 21. panta trešo daļu un aizstāj MK noteikumus Nr. 583.
DAC6 ziņošanas pienākums ir spēkā jau no šā gada janvāra un daļa ES dalībvalstu, gatavojoties direktīvas ieviešanai nacionālajā likumvidē, publicēja DAC6 normu piemērošanas vadlīnijas jau krietnu laiku atpakaļ. Arī VID ir publicējis atbildes uz Latvijas nodokļu konsultantu, kredītiestāžu un citu starpnieku biežāk uzdotajiem jautājumiem par DAC6 ziņošanas pienākuma izvērtēšanu, kā arī citiem ar DAC6 ziņošanu saistītiem tehniskiem jautājumiem. Šajā rakstā apskatām svarīgākos VID precizējumus un skaidrojumus par DAC6 ziņošanas pienākumu.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).