Šā gada 19. janvārī Ministru kabineta (MK) sēdē tika izskatīts un atbalstīts likumprojekts par grozījumiem Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā (GPKGPL), kas paredz pagarināt gada pārskatu (GP) iesniegšanas termiņus mazajām sabiedrībām. Paredzēts, ka grozījumi attieksies uz GP, ko sagatavo par gadu, kas noslēdzas 2022. gada 31. decembrī un turpmāk. Paredzētais termiņa pagarinājums ir viens mēnesis.
Saskaņā ar likuma 97. panta pirmo daļu uzņēmumiem ir pienākums iesniegt VID papīra formā vai elektroniski sagatavota GP un konsolidētā GP (ja tāds ir) atvasinājumu elektroniskā formā ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc GP un konsolidētā GP (ja tāds ir) apstiprināšanas un ne vēlāk kā četrus mēnešus pēc pārskata gada beigām, bet vidējām sabiedrībām, lielām sabiedrībām un koncerna mātes sabiedrībām, kuras sagatavo konsolidēto GP – ne vēlāk kā septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām.
Sabiedrību kategorijas ir noteiktas likuma 5. pantā:
Sabiedrības veids |
Kritēriji |
||
Bilances kopsumma bilances datumā (EUR) |
Neto apgrozījums bilances datumā (EUR) |
Vidējais darbinieku skaits pārskata gadā
|
|
Mikrosabiedrība (< 2 no kritērijiem) |
350 000 |
700 000 |
10 |
Maza sabiedrība (< 2 no kritērijiem) |
4 miljoni |
8 miljoni |
50 |
Vidēja sabiedrība (< 2 no kritērijiem) |
20 miljoni |
40 miljoni |
250 |
Liela sabiedrība (> 2 no kritērijiem) |
20 miljoni |
40 miljoni |
250 |
Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija (LRGA) un Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija (LZRA), kas ir galvenais šī jautājuma virzītājspēks, norāda, ka regulāri saņem savu biedru – grāmatvežu, kuri veic algotu darbu, grāmatvežu, kuri sniedz grāmatvedības ārpakalpojumus, zvērinātu revidentu un citu finanšu speciālistu lūgumus pagarināt GP iesniegšanas termiņus.
Viens no faktoriem, kas ietekmē GP sagatavošanas termiņu, ir saistīts ar Krievijas iebrukumu Ukrainā 2022. gada februārī. Tam sekojošās apjomīgās sankcijas (ierobežojošie pasākumi pret Krieviju un Baltkrieviju attiecībā uz darbībām, kas grauj vai apdraud Ukrainas teritoriālo integritāti, suverenitāti un neatkarību) atstāja būtisku ietekmi uz uzņēmējdarbību, ekonomikas attīstību un finanšu sistēmu funkcionēšanu nacionālajā un starptautiskajā līmenī. Šie bezprecedenta apstākļi un nenoteiktība sagādā uzņēmumiem grūtības, tostarp sagatavojot finanšu pārskatus.
Atšķirībā no finanšu pārskatiem par 2021. gadu, kuros informācija par minētajiem apstākļiem un to ietekmi uz uzņēmuma darbību bija atklājama GP saistībā ar notikumiem pēc bilances datuma un korekcijas attiecīgajos bilances posteņos uz 2021. gada beigām nebija nepieciešamas, šogad katram uzņēmumam, sagatavojot GP, būs jāpārskata novērtējums – kā situācija ietekmēja uzņēmumu pārskata datumā un kā mainījās nozīmīgie spriedumi un aplēses, uz kurām attiecas lielāka nenoteiktība nekā parasti. Tam ir nepieciešami būtiski laika un citi resursi gan pašiem uzņēmumiem un to grāmatvežiem, gan revidentiem attiecīgu vadības spriedumu un aplēšu pārbaudei revīzijas vai ierobežotās pārbaudes ietvaros.
GP un konsolidēto GP iesniegšanas termiņi par iepriekšējiem trim gadiem Covid-19 izraisītās krīzes dēļ tika pagarināti uz trim mēnešiem, kā rezultātā uzņēmumi ir ieviesuši izmaiņas darba organizācijā, t.sk. GP sagatavošanas noteikumos un saistītajās procedūrās. Būtu lietderīgi ļaut uzņēmumiem saglabāt pagarināto GP un konsolidēto GP iesniegšanas laiku. LRGA un LZRA vērš uzmanību arī uz to, ka citu valstu nacionālie likumi paredz garākus GP iesniegšanas termiņus. Piemēram, Igaunijas uzņēmumiem jāiesniedz GP sešu mēnešu laikā pēc finanšu gada beigām.
Lielām un vidējām sabiedrībām jau šobrīd ir noteikts pietiekami garš GP iesniegšanas termiņš (septiņi mēneši), tādēļ tas netiek pagarināts. Arī mikrosabiedrībām GP iesniegšanas termiņš netiek pagarināts – četri mēneši.
Tās paredz pagarināt mazajām sabiedrībām par vienu mēnesi GPKGPL noteiktos iesniegšanas termiņus tiem GP, ko sagatavo par pārskata gadu, kas beidzies 2022. gada 31. decembrī, un turpmākajiem gadiem.
MK ir atbalstījis iesniegto likumprojektu. Valsts kancelejai jāsagatavo likumprojekts iesniegšanai Saeimā valsts budžeta 2023. gadam likumprojektu paketē.
PwC nodokļu pārvaldības un grāmatvedības komanda nodrošina uzņēmuma grāmatvedības uzturēšanu atbilstoši Latvijas tiesību aktu, SGS/SFPS un grupas grāmatvedības politikas prasībām, kā arī sniedz GP sagatavošanas pakalpojumus. Esam izstrādājuši rīku, kas paredzēts automatizētai un ātrai GP sagatavošanai, izmantojot ērtu tehnoloģisko risinājumu.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuJauns gads – jauns sākums! Kā ierasts, šajā rakstā apkopota informācija par normatīvo bāzi un tās izmaiņām, kas jāņem vērā 2023. gadā, aprēķinot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI), solidaritātes nodokli (SN) un iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) no darbinieka algas.
Šā gada 13. decembrī Ministru kabinets (MK) pieņēma grozījumus spēkā esošajos MK 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 656, nosakot jaunu minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanas kārtību. Grozījumi stāsies spēkā no 2023. gada 1. janvāra.
Strauji tuvojas gada beigas, tātad arī gada pārskata sagatavošanas laiks. Kā zināms, iepriekšējos divus gadus pārskata iesniegšanas termiņš tika pagarināts par trim mēnešiem, kas deva ilgāku laiku sagatavot gada pārskatus. Balstoties uz pašreiz pieejamo informāciju, šogad gada pārskatu iesniegšanas termiņa pagarinājums nav plānots. Šajā rakstā – atgādinājums par to, kam jāpievērš uzmanība, sagatavojot gada pārskatu, t.sk. vai ir nepieciešama gada pārskata revīzija (pārbaude) vai ierobežotā pārbaude.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).