Šā gada 31. oktobrī Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja Grāmatvedības likuma grozījumus, kuri nosaka, ka Latvijā turpmāk rēķini jāizraksta kā strukturēti elektroniskie rēķini. Šīs izmaiņas attieksies uz visiem uzņēmumiem, kam ar 2025. gada 1. janvāri budžeta iestādēm izrakstītie rēķini būs jānoformē kā strukturēti elektroniskie rēķini. No 2026. gada 1. janvāra šī prasība būs obligāta arī uzņēmumu savstarpējos darījumos Latvijā (Business to Business – B2B).
Grozījumi nosaka precīzu tiesisko regulējumu attaisnojuma dokumenta (rēķina), ko izsniedz preces vai pakalpojuma saņēmējam samaksai, noformēšanā, nosakot, ka rēķins noformējams kā strukturēts elektroniskais rēķins. Grāmatvedības likumā ir iekļauta atsauce uz konkrēto piemērojamo elektroniskā rēķina standartu un noteiktas šādas prasības:
Grozījumi paredz, ka ar 2026. gadu visiem Latvijā reģistrētajiem uzņēmumiem būs obligāti jānodrošina strukturētu elektronisko rēķinu izrakstīšana. Šī prasība attieksies uz visiem uzņēmumiem, tostarp komercsabiedrībām, biedrībām, nodibinājumiem un citiem saimnieciskās darbības veicējiem, kā arī Latvijā reģistrētām ārvalstu komercsabiedrību filiālēm.
Grozījumi paredz šādus izņēmumus strukturētu elektronisko rēķinu izrakstīšanai:
Lai noteiktu e-rēķinu aprites kārtību, tostarp tehniskos datu apmaiņas ceļus, piegādes un saņemšanas veidus un citus e-rēķinu aprites tehniskos aspektus, grozījumos ir iekļauts deleģējums Ministru kabinetam (MK) līdz 2025. gada 1. maijam izdot noteikumus, kuros būs noteikta e-rēķinu aprites kārtība.
MK noteikumi paredzēs, ka nodokļu maksātāju B2B segmentā obligātās iekšzemes e-rēķinu aprites nodrošināšanai tiks ieviests risinājums decentralizētai e-rēķinu apritei, izmantojot trīs elektroniskos nosūtīšanas veidus:
MK noteikumi arī paredzēs, ka no 2026. gada 1. janvāra strukturētie elektroniskie rēķini būs jāiesniedz arī Valsts ieņēmumu dienestā, nodrošinot lielāku caurspīdību un kontroli pār nodokļu uzskaiti.
Ņemot vērā apstiprinātos grozījumus Grāmatvedības likumā attiecībā uz e-rēķinu ieviešanu Latvijā, tuvākajā laikā paredzama arī grozījumu veikšana Pievienotās vērtības nodokļa likumā.
Tā kā līdz e-rēķinu ieviešanai atlicis maz laika, ir svarīgi apzināties, ka šis process var būt sarežģīts un pieprasīt būtiskas izmaiņas uzņēmuma grāmatvedības sistēmās un ikdienas darbplūsmās. Lai nodrošinātu savlaicīgu atbilstību jaunajām prasībām, iesakām uzņēmumiem šo procesu rūpīgi izplānot un sagatavoties laikus.
Lai palīdzētu jums iegūt padziļinātu izpratni par sagaidāmo ietekmi uz jūsu uzņēmumu un sniegtu detalizētāku informāciju par e-rēķinu ieviešanas prasībām Latvijā, aicinām iepazīties ar mūsu sagatavoto informatīvo materiālu.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuLatvijā no 2025. un 2026. gada stāsies spēkā Grāmatvedības likuma grozījumi, kuri noteiks obligātu strukturēto elektronisko rēķinu jeb e-rēķinu izmantošanu uzņēmumu un valsts iestāžu (B2G), kā arī starpuzņēmumu (B2B) darījumos. Šīs izmaiņas paredz strukturēto e-rēķinu ieviešanu, kas būtiski mainīs uzņēmumu grāmatvedības un norēķinu procesus. Lai nodrošinātu veiksmīgu pāreju uz e-rēķiniem un izvairītos no neskaidrībām vai konfliktiem, uzņēmumiem būs nepieciešams pielāgot savus līgumus ar sadarbības partneriem. Šajā rakstā aplūkosim galvenos aspektus un līgumu izmaiņas, kas jāveic, lai atbilstu jaunajām prasībām un garantētu veiksmīgu e-rēķinu apmaiņu.
Izvairīšanās no nodokļu maksāšanas ir globāla problēma, kas nopietni apdraud valstu ekonomikas stabilitāti un veicina sociālo nevienlīdzību. Saskaņā ar ESAO datiem ik gadu nodokļu plaisa veido simtiem miljardu dolāru, ko valdības neiekasē. Šis trūkums ierobežo valsts spēju finansēt svarīgus sociālos un ekonomiskos projektus, kā arī palielina nevienlīdzību sabiedrībā. Lai risinātu šo problēmu, arvien vairāk valdību pievēršas digitālajiem risinājumiem, tostarp e-rēķinu ieviešanai, kas palīdz uzlabot nodokļu saistību izpildi un mazināt izvairīšanos no nodokļu maksāšanas.
Līdz ar 2026. gada tuvošanos uzņēmumi aktīvi gatavojas pieņemt vienu no būtiskākajām izmaiņām grāmatvedības procesā – strukturētu elektronisko rēķinu jeb e-rēķinu ieviešanu. Lai gan šī pāreja solās būt izaicinoša, tā sniedz iespēju uzņēmumiem un grāmatvežiem optimizēt rēķinu apstrādi un ieviest lielāku caurskatāmību ikdienas darbā. Šajā rakstā aplūkosim, kādas pārmaiņas grāmatveža ikdienā nesīs e-rēķini, kā arī to galvenos plusus un mīnusus.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).