Līdz ar 2026. gada tuvošanos uzņēmumi aktīvi gatavojas pieņemt vienu no būtiskākajām izmaiņām grāmatvedības procesā – strukturētu elektronisko rēķinu jeb e-rēķinu ieviešanu. Lai gan šī pāreja solās būt izaicinoša, tā sniedz iespēju uzņēmumiem un grāmatvežiem optimizēt rēķinu apstrādi un ieviest lielāku caurskatāmību ikdienas darbā. Šajā rakstā aplūkosim, kādas pārmaiņas grāmatveža ikdienā nesīs e-rēķini, kā arī to galvenos plusus un mīnusus.
E-rēķini ievērojami mainīs grāmatvedības rutīnu, jo manuālais darbs tiks samazināts, savukārt automatizācijas un tehnoloģiskās integrācijas loma ievērojami pieaugs. Daudzi grāmatveži ir pieraduši pie papīra rēķiniem vai PDF failiem, kurus nepieciešams manuāli ievadīt grāmatvedības sistēmās. E-rēķini ļaus šo procesu automatizēt, jo tie tiks tieši importēti grāmatvedības sistēmās, nodrošinot ātrāku un precīzāku rēķinu apstrādi.
Mazāk laika būs jāvelta rēķinu pārbaudei un grāmatošanai, jo sistēma jau iepriekš varēs definēt grāmatojumus. Tas ļaus grāmatvežiem koncentrēties uz augstākas pievienotās vērtības darbībām, piemēram, datu analīzi un finanšu pārskatu sagatavošanu. Savukārt e-rēķinu automātiska nosūtīšana Valsts ieņēmumu dienestam (VID) paātrinās un atvieglos PVN deklarāciju sagatavošanu.
Ātrāka un efektīvāka rēķinu apstrāde
E-rēķini ļauj rēķinus apstrādāt daudz ātrāk. Tā kā rēķini tiek automātiski integrēti grāmatvedības sistēmās, grāmatvedim nav nepieciešams manuāli ievadīt vai pārbaudīt katru rēķinu. Tas ne tikai ietaupa laiku, bet arī samazina cilvēka kļūdu risku.
Uzlabota naudas plūsma
Tā kā e-rēķini tiek apstrādāti ātrāk, uzņēmumi var apmaksāt rēķinus savlaicīgi, izvairoties no nokavējuma naudas un, iespējams, iegūstot atlaides par agrīnu maksājumu. Tas palīdz labāk plānot uzņēmuma finanšu resursus.
Lielāka normatīvā atbilstība
E-rēķini nodrošina, ka visi rēķini atbilst normatīvajiem aktiem, piemēram, PVN prasībām, un tiek korekti ziņoti VID. Tas mazina risku saņemt sodus par kļūdainu datu iesniegšanu.
Automatizācija un caurskatāmība
Automatizācija samazina manuālo darbu un veicina lielāku caurskatāmību rēķinu apstrādē. Grāmatvedības sistēmās jau iepriekš var tikt noteikti grāmatojumi, kas paātrina darbu un samazina kļūdas.
Drošība
E-rēķini tiek pārsūtīti, izmantojot šifrētu pārsūtīšanas sistēmu, kas nodrošina augstāku drošības līmeni salīdzinājumā ar tradicionālajām metodēm, piemēram, e-pastu.
Automātiska datu nosūtīšana VID
E-rēķinu dati tiks automātiski nosūtīti VID, ļaujot uzņēmumiem ātrāk saņemt priekšnodokļa atmaksu un uzlabojot PVN deklarāciju precizitāti.
Sākotnējās ieviešanas izmaksas
Pāreja uz e-rēķiniem var prasīt ievērojamas investīcijas sistēmu pielāgošanā, it īpaši, ja uzņēmumā tiek izmantotas dažādas sistēmas rēķinu izrakstīšanai un saņemšanai. Papildu izmaksas var rasties arī darbinieku apmācībai.
Ikmēneša izdevumi
Ja uzņēmums izvēlas izmantot ārēju e-rēķinu pārsūtīšanas pakalpojumu sniedzēju, piemēram, PEPPOL tīklu, var rasties papildu ikmēneša maksājumi par šo pakalpojumu.
Tehnoloģiju atkarība
Grāmatvedība kļūst vairāk atkarīga no tehnoloģijām. Sistēmas kļūmes vai tehniskas problēmas var traucēt rēķinu izrakstīšanu un apmaksu, tāpēc būs nepieciešams nodrošināt rezerves plānus.
Drošības un kiberuzbrukumu riski
Ar datu digitalizāciju pieaug risks saskarties ar kiberuzbrukumiem. Uzņēmumiem būs jāievieš stingrāki drošības pasākumi, lai novērstu krāpšanu un datu noplūdes.
Dokumentu uzglabāšanas sistēmu izmaiņas
Pārejot uz e-rēķiniem, būs nepieciešams pielāgot dokumentu uzglabāšanas sistēmas un atjaunināt uzņēmuma grāmatvedības politikas, lai tās atbilstu jaunajiem elektronisko dokumentu pārvaldības standartiem.
E-rēķinu ieviešana piedāvā daudzus būtiskus ieguvumus gan uzņēmumiem, gan grāmatvežiem, taču prasa arī noteiktas investīcijas un laiku pielāgošanai. Rēķinu apstrādes procesa automatizēšana un paātrināšana ļaus grāmatvežiem koncentrēties uz stratēģiskiem uzdevumiem, samazinot manuālā darba apjomu un kļūdu risku. Vienlaikus uzņēmumiem būs jādomā par sistēmu un procesu pielāgošanu, kā arī darbinieku apmācību, lai pāreja uz e-rēķiniem būtu veiksmīga un efektīva.
Laicīga gatavošanās un izpratne par e-rēķinu ieviešanas plusiem un mīnusiem ļaus grāmatvežiem un uzņēmumu vadītājiem sagatavoties 2026. gada pārmaiņām, nodrošinot, ka jaunās tehnoloģijas ne tikai atvieglo darbu, bet arī uzlabo uzņēmuma finanšu pārvaldību kopumā.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuMūsdienu straujā tehnoloģiju attīstība ir ievērojami mainījusi biznesa procesu organizēšanu. Elektronisko rēķinu (e-rēķinu) integrācija ar uzņēmuma resursu plānošanas (“ERP”) sistēmām ir kļuvusi par būtisku stratēģiju uzņēmumiem, kuri vēlas uzlabot darbības efektivitāti un vienkāršot finanšu procesus. Tā ne tikai nodrošina ātrāku rēķinu apstrādi, bet arī būtiski uzlabo datu precizitāti un pārvaldības spēju, iezīmējot nozīmīgas izmaiņas finanšu operācijās.
Šā gada 24. maijā Finanšu ministrija (FM) iesniedza publiskai apspriešanai Grāmatvedības likuma grozījumu projektu, kas nosaka, ka rēķins būs jānoformē kā strukturēts elektroniskais rēķins. Paredzēts, ka jau ar 2025. gada 1. janvāri Latvijas uzņēmumiem, kas izraksta rēķinus budžeta iestādēm, tie būs jānoformē kā strukturētie elektroniskie rēķini. Citiem uzņēmumiem izmaiņas e-rēķinu prasībās būs piemērojamas no 2026. gada. Šajā rakstā – par pirmajiem publicētajiem e-rēķinu ieviešanas Latvijā grozījumiem.
Esam jau informējuši MindLink abonentus, ka 2022. gada beigās Eiropas Komisija (EK) publicēja PVN direktīvas (2006/112/EK) un Padomes Īstenošanas regulas (ES) Nr. 282/2011 grozījumu projektus, lai modernizētu ES PVN sistēmu un stiprinātu tās izturību pret krāpšanu. ES PVN reformas ir pazīstamas kā projekts “PVN digitālajā laikmetā” jeb ViDA. Tā mērķis ir modernizēt un vienkāršot PVN noteikumus platformu ekonomikas dalībniekiem, ieviešot obligātu reāllaika digitālo ziņošanu un e-rēķinu izrakstīšanu par visiem Kopienas B2B darījumiem. Šajā rakstā aplūkosim jaunākos notikumus un iespējamās reformas, īpaši pievēršoties e-rēķinu izrakstīšanas praksei.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).