Mūsdienu straujā tehnoloģiju attīstība ir ievērojami mainījusi biznesa procesu organizēšanu. Elektronisko rēķinu (e-rēķinu) integrācija ar uzņēmuma resursu plānošanas (“ERP”) sistēmām ir kļuvusi par būtisku stratēģiju uzņēmumiem, kuri vēlas uzlabot darbības efektivitāti un vienkāršot finanšu procesus. Tā ne tikai nodrošina ātrāku rēķinu apstrādi, bet arī būtiski uzlabo datu precizitāti un pārvaldības spēju, iezīmējot nozīmīgas izmaiņas finanšu operācijās.
Digitālajā laikmetā, kurā arvien svarīgāks kļūst ātrums, precizitāte un efektivitāte, uzņēmumi apzinās nepieciešamību pēc e-rēķinu integrācijas ar ERP sistēmām. Šī sinerģiskā pieeja ļauj ne tikai automatizēt un racionalizēt finanšu procesus, bet arī samazināt manuālo darbu, kas bieži vien ir saistīts ar kļūdām un efektivitātes trūkumu. Automatizācija sniedz uzņēmumiem iespēju koncentrēties uz stratēģiskākiem uzdevumiem, nevis laikietilpīgiem manuāliem procesiem, kā arī samazināt ar to saistītās izmaksas.
Integrējot e-rēķinus ar ERP sistēmām, uzņēmums gūst vairākas būtiskas priekšrocības, kas palīdz optimizēt finanšu darbplūsmas un uzlabot uzņēmuma kopējo efektivitāti.
Racionalizēta darbplūsma
Integrācija ievērojami racionalizē rēķinu izrakstīšanas procesu, automātiski ģenerējot, nosūtot un apstrādājot rēķinus bez nepieciešamības pēc manuālas iejaukšanās. Tas ne tikai samazina kļūdu risku, bet arī nodrošina ātrākus apstiprināšanas ciklus, kas uzlabo vispārīgo darbplūsmu un nodrošina efektīvāku resursu izmantošanu.
Uzlabota precizitāte un datu konsekvence
Integrācija starp e-rēķiniem un ERP sistēmām nodrošina vienotu datu plūsmu, kas palīdz izvairīties no neatbilstībām un nodrošina konsekventus datus visā uzņēmumā. Automatizētā datu sinhronizācija dod uzņēmumam iespēju paļauties uz precīzu un atjauninātu finanšu informāciju, ievērojami samazinot kļūdu iespējamību, kas saistīta ar manuālu datu ievadi.
Izmaksu ietaupījumi un efektivitātes uzlabojumi
E-rēķinu un ERP sistēmu integrācija palīdz uzņēmumiem samazināt izdevumus, kas saistīti ar papīra izmantošanu un manuālo apstrādi. Automatizācijas rezultātā palielinās darbības efektivitāte, tādēļ resursus var izmantot citos stratēģiskos projektos, uzlabojot uzņēmuma darbību kopumā.
E-rēķini ir digitalizēta tradicionālo rēķinu alternatīva, kas nodrošina ātrāku un precīzāku rēķinu izrakstīšanu un apstrādi. Šī sistēma nodrošina elektronisku datu apmaiņu starp uzņēmumiem, ļaujot tiem sūtīt un saņemt rēķinus tiešsaistē, kas samazina nepieciešamību pēc papīra dokumentiem un manuālās apstrādes.
ERP sistēmas, kas kalpo kā centrālie biznesa vadības rīki, integrē dažādus uzņēmuma procesus vienotā platformā. ERP nodrošina, ka dažādi uzņēmuma procesi, piemēram, finanses, ražošana, piegādes ķēdes pārvaldība un klientu attiecību vadība, darbojas sinerģijā. Integrējot e-rēķinus ar ERP, uzņēmumi gūst labumu no vienotas platformas, kurā var pārvaldīt visus finanšu procesus, sākot no rēķinu izrakstīšanas līdz maksājumu apstrādei.
Neskatoties uz integrācijas priekšrocībām, uzņēmumi var saskarties ar dažādiem izaicinājumiem, kas var kavēt efektīvu integrāciju. Tomēr, apzinoties šos izaicinājumus un izstrādājot atbilstošus risinājumus, uzņēmumi var īstenot veiksmīgu integrāciju.
Sistēmu saderības problēmas
Integrācijas procesu var kavēt dažādu programmatūras versiju vai mantoto sistēmu saderības problēmas. Lai to pārvarētu, uzņēmumiem jāveic rūpīgs esošo sistēmu novērtējums un jāizvēlas risinājumi, kas piedāvā savietojamību ar esošo IT infrastruktūru. Veiksmīgai integrācijai dažkārt var būt nepieciešama sistēmas jaunināšana.
Datu migrācijas sarežģītība
Liela datu apjoma pārsūtīšana no vecajām sistēmām uz integrēto risinājumu var būt izaicinoša. Uzņēmumiem jāizstrādā rūpīgs datu migrācijas plāns, kas ietver datu tīrīšanu, validāciju un testēšanu. Lai datu pāreja būtu veiksmīga, ir svarīgi nodrošināt regulāras dublējumkopijas un validācijas pārbaudes.
Lietotāju pretestība un apmācības vajadzības
Jauni procesi bieži vien sastopas ar darbinieku pretestību. Lai to novērstu, ir būtiski nodrošināt visaptverošas apmācību programmas, kas palīdz darbiniekiem izprast un apgūt integrētās sistēmas priekšrocības. Darbinieku iesaistīšana un informēšana par integrācijas ieguvumiem var ievērojami mazināt pretestību un veicināt pārejas procesa veiksmīgu norisi.
E-rēķinu integrācija ar ERP sistēmām ir būtisks solis uz priekšu finanšu procesu digitālajā pārveidē. Šī sinerģiskā pieeja ļauj uzņēmumiem uzlabot darbības efektivitāti, samazināt izmaksas un palielināt datu precizitāti. Neskatoties uz izaicinājumiem, veiksmīga e-rēķinu un ERP integrācija sniedz būtiskas priekšrocības, palīdzot uzņēmumiem sasniegt augstāku darbības efektivitātes līmeni un veiksmīgāk konkurēt mūsdienu dinamiskajā tirgū.
Ja vēlaties uzzināt vairāk par e-rēķinu ieviešanu un uzdot sev aktuālos jautājumus par šo tēmu, 15. augustā aicinām uz PwC’s Academy vebināru “E-rēķini: praktiski padomi uzņēmumiem e-rēķinu ieviešanā”.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuElektroniski strukturēti rēķini jeb e-rēķini kļūst arvien populārāki starptautiskā mērogā gan komersantu starpā (“B2B”), gan starp komersantiem un valsts vai pašvaldību iestādēm ("B2G"). Tie pakāpeniski aizstāj vecmodīgos papīra rēķinus un PDF rēķinus. Pēdējos gados ES dalībvalstis ir strādājušas pie e-rēķinu ieviešanas – arī Latvijas likumvidē paredzēts ieviest obligātu e-rēķinu apmaiņu B2G segmentā jau nākamgad un B2B segmentā no 2026. gada.
Šā gada 24. maijā Finanšu ministrija (FM) iesniedza publiskai apspriešanai Grāmatvedības likuma grozījumu projektu, kas nosaka, ka rēķins būs jānoformē kā strukturēts elektroniskais rēķins. Paredzēts, ka jau ar 2025. gada 1. janvāri Latvijas uzņēmumiem, kas izraksta rēķinus budžeta iestādēm, tie būs jānoformē kā strukturētie elektroniskie rēķini. Citiem uzņēmumiem izmaiņas e-rēķinu prasībās būs piemērojamas no 2026. gada. Šajā rakstā – par pirmajiem publicētajiem e-rēķinu ieviešanas Latvijā grozījumiem.
Šajā rakstā aplūkosim tiesas spriedumu, kur Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārbaudē tika konstatēts, ka uzņēmuma grāmatvedībā izdevumos iegrāmatotie rēķini neatbilda Grāmatvedības likuma prasībām. Nodokļu audita rezultātā tika secināts, ka šos rēķinus nevar atzīt par grāmatvedības attaisnojuma dokumentiem, jo pretī nebija sniegts pakalpojums un rēķini nebija pareizi noformēti. Līdz ar to uzņēmumam izveidojās papildus maksājamā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) saistības vairāk nekā 5 miljoni eiro.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).