Šā gada 24. maijā Finanšu ministrija (FM) iesniedza publiskai apspriešanai Grāmatvedības likuma grozījumu projektu, kas nosaka, ka rēķins būs jānoformē kā strukturēts elektroniskais rēķins. Paredzēts, ka jau ar 2025. gada 1. janvāri Latvijas uzņēmumiem, kas izraksta rēķinus budžeta iestādēm, tie būs jānoformē kā strukturētie elektroniskie rēķini. Citiem uzņēmumiem izmaiņas e-rēķinu prasībās būs piemērojamas no 2026. gada. Šajā rakstā – par pirmajiem publicētajiem e-rēķinu ieviešanas Latvijā grozījumiem.
Kā jau rakstījām iepriekš, 2021. gada 12. oktobrī Ministru kabinets izskatīja un atbalstīja FM sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par attaisnojuma dokumentu un preču piegādes dokumentu elektroniskās aprites sistēmas ieviešanu”, nosakot elektronisko attaisnojuma dokumentu un e-rēķinu obligātu lietošanu ne vēlāk kā 2025. gadā. Ziņojums noteica arī e-rēķinu izmantošanu kā obligātu apritē starp komersantiem (Business to Business – B2B), kā arī starp komersantu un valsts vai pašvaldības iestādi (Business to Government – B2G). Beidzot, 24. maijā, sperts pirmais solis šo prasību nostiprināšanai likumvidē, publiskai apspriešanai iesniedzot grozījumu projektu.
Grozījumi precizē un nosaka tiesisko regulējumu attaisnojuma dokumenta (rēķina), ko izsniedz preces vai pakalpojuma saņēmējam samaksai, noformēšanā, nosakot, ka rēķins noformējams kā strukturēts elektroniskais rēķins. Grozījumos iekļauta atsauce uz konkrēto piemērojamo elektroniskā rēķina standartu un noteiktas šādas prasības:
Grozījumu projekts paredz, ka no 2026. gada 1. janvāra visiem Latvijā reģistrētajiem uzņēmumiem būs obligāti jānoformē rēķini kā strukturēti elektroniski rēķini. Pārejas noteikumi nosaka, ka ar 2025. gada 1. janvāri Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem, kas izsniedz rēķinus budžeta iestādēm, tie jānoformē kā strukturēti elektroniskie rēķini. Savukārt par darījumiem, ko uzņēmums ar budžeta iestādi noslēdzis līdz šā gada 31. decembrim, rēķinu varēs noformēt kā strukturētu elektronisko rēķinu ar 2026. gada 1. janvāri.
Paredzētais e-rēķinu lietošanas obligātums nodokļu maksātāju B2G segmentā būs attiecināms arī uz G2B (Government to Business) un G2G (Government to Government) segmentu.
Saskaņā ar grozījumiem strukturētu elektronisko rēķinu var nenoformēt:
Šobrīd tehnisko risinājumu strukturētu elektronisko rēķinu apritei nodrošina gan Valsts reģionālās attīstības aģentūras uzturētais Latvijas valsts pārvaldes pakalpojumu portāls Latvija.gov.lv un vienotās elektroniskās saziņas platforma − oficiālā elektroniskā adrese (“e-adrese”), gan komerciāli e-rēķinu operatori (PEPPOL1 pakalpojumu sniedzēji).
Lai noteiktu e-rēķina aprites kārtību, tostarp tehniskos datu apmaiņas ceļus, piegādes un saņemšanas veidus, nepieciešamos pielāgojumus e-adresē un citus e-rēķinu aprites tehniskos aspektus, grozījumu projektā dots deleģējums Ministru kabinetam līdz 2025. gada 1. jūlijam izdot noteikumus, kuros būs noteikta e-rēķina aprites kārtība.
MK noteikumi paredzēs, ka nodokļu maksātāju B2B segmentā obligātās iekšzemes e-rēķinu aprites nodrošināšanai tiks ieviests risinājums decentralizētai e-rēķinu apritei, izmantojot trīs elektroniskos nosūtīšanas veidus:
Projekta anotācijā norādīts, ka tiesiskais regulējums ietekmēs arī Pievienotās vērtības nodokļa likuma subjektus un pienākums izmantot obligāto e-rēķinu sistēmu būs attiecināms tikai uz iekšzemē veiktiem apliekamiem darījumiem. Tādējādi arī Pievienotās vērtības nodokļa likumā ir gaidāmi atbilstoši grozījumi.
Tā kā nav palicis ilgs laiks līdz obligātai e-rēķinu ieviešanai Latvijā, vēlamies uzsvērt, ka ieviešanas process var būt laikietilpīgs un sarežģīts, tādēļ katram uzņēmumam ieviešana jāizvērtē individuāli.
PricewaterhouseCoopers SIA speciālisti labprāt konsultēs jūsu uzņēmumu par e-rēķinu ieviešanu. Mūsu atbalsts būs pielāgots jūsu uzņēmuma vajadzībām, lai nodrošinātu efektīvus risinājumus, kas veicina izaugsmi un ilgtermiņa panākumus. Lai uzzinātu vairāk, lūdzam sazināties ar savu PwC kontaktpersonu vai mūsu komandu.
Juris Boiko PwC nodokļu pārvaldības un grāmatvedības nodaļas projektu vadītājs
|
Artis Vizbelis PwC nodokļu pārvaldības un grāmatvedības nodaļas vecākais konsultants
|
Alīna Ruskova PwC ESG nodokļu prakses vadītāja
|
Tel: +371 29401250
|
Tel: +371 26464154
|
Tel: +371 26867608
|
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠajā rakstā aplūkosim tiesas spriedumu, kur Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārbaudē tika konstatēts, ka uzņēmuma grāmatvedībā izdevumos iegrāmatotie rēķini neatbilda Grāmatvedības likuma prasībām. Nodokļu audita rezultātā tika secināts, ka šos rēķinus nevar atzīt par grāmatvedības attaisnojuma dokumentiem, jo pretī nebija sniegts pakalpojums un rēķini nebija pareizi noformēti. Līdz ar to uzņēmumam izveidojās papildus maksājamā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) saistības vairāk nekā 5 miljoni eiro.
Daudziem nodokļu maksātājiem vienotajā nodokļu kontā nepareizi iemaksāto summu, pārmaksu vai precizēto saistību rezultātā veidojas summa, ko atspoguļo Elektroniskās deklarēšanas sistēmas sadaļā “Neattiecinātās iemaksas”. Vērsāmies Valsts ieņēmumu dienestā (VID) ar jautājumu, kad stājas spēkā neattiecināto iemaksu noilguma termiņš.
Daudzi uzņēmēji ir sākuši apsvērt iespēju par savu preci vai pakalpojumu norēķināties ar virtuālo valūtu jeb kriptovalūtu vai saņemt maksājumus šajā formā. Daži pat apsver domu iegādāties virtuālo valūtu kā finanšu instrumentu. Kas īsti ir virtuālā valūta un kā to pareizi uzskaitīt? Šajā rakstā atradīsiet detalizētu izklāstu par virtuālās valūtas būtību un uzskaiti.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).