Iepriekšējā rakstā informējām par jaunajiem MK noteikumiem Nr. 333 “Zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju saraksts” un izmaiņām šajā sarakstā, proti, ar šā gada 1. jūliju tajā iekļautas vēl četras jurisdikcijas, tostarp Krievija. Šajā rakstā – par UIN piemērošanas aspektiem, kas jāņem vērā, turpinot sadarbību ar Krievijas uzņēmumu vai jebkuras citas jurisdikcijas uzņēmumu, kurš iekļauts zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju sarakstā.
Aplūkosim, kā UIN likums regulē maksājumus personām, kuras atrodas, ir izveidotas vai nodibinātas zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs un teritorijās, un kādas ir nodokļu sekas šādās situācijās:
1) Latvijas uzņēmums veic maksājumus Krievijas uzņēmumam par preču piegādi;
2) Latvijas uzņēmums veic maksājumus Krievijas uzņēmumam par saņemtajiem pakalpojumiem;
3) Latvijas uzņēmums noraksta debitoru, kas ir Krievijas uzņēmums.
UIN likuma 5. panta sestā daļa nosaka pienākumu ieturēt nodokli, piemērojot UIN 20% likmi, no visiem maksājumiem un dividendēm, ko Latvijas rezidenti vai nerezidentu pastāvīgās pārstāvniecības izmaksā juridiskām, fiziskām un citām personām, kuras atrodas, ir izveidotas vai nodibinātas zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs un teritorijās. Izņēmums ir maksājumi par preču piegādi un samaksa par ES/EEZ publisko vērtspapīru iegādi, ja tā veikta atbilstoši tirgus cenām.
UIN likuma 5. panta astotā daļa nosaka, ka neatkarīgi no UIN likuma noteikumiem, procentu maksājumiem un maksājumiem par intelektuālo īpašumu, ieskaitot maksājumus šo personu pārstāvjiem vai maksājumus trešo personu banku kontos un maksājumus, kas veikti savstarpēja norēķina ieskaita veidā, ir piemērojams 20% UIN, ja vien nav pienākuma ieturēt IIN.
Maksājumi par preču piegādi
Veicot maksājumus Krievijas uzņēmumam par preču piegādi, Latvijas uzņēmums var izmantot atbrīvojumu no UIN piemērošanas, ja preces iegādātas par tirgus cenām. Taču, ja šādā darījumā preču iegādes cena nav noteikta atbilstoši tirgus cenai, tad jāpiemēro UIN un jāziņo VID, iesniedzot “Uzņēmumu ienākuma nodokļa pārskatu par nerezidenta gūtajiem ienākumiem un samaksāto nodokli Latvijas Republikā”.
Nodoklis jāietur un UIN pārskats jāiesniedz VID 20 dienu laikā pēc tā mēneša beigām, kurā veikts maksājums. Ja atlīdzības izmaksātājs nav laikus ieturējis nodokli un samaksājis to valsts budžetā, tad maksājamo UIN aprēķina, piemērojot maksājumam UIN efektīvo 25% likmi, un norāda pārskata gada pēdējā mēneša UIN deklarācijā.
Maksājumi par saņemtajiem pakalpojumiem
Veicot maksājumus Krievijas uzņēmumam par saņemtajiem pakalpojumiem, Latvijas uzņēmumam jāpiemēro 20% UIN un jāziņo par to VID, iesniedzot UIN pārskatu, ja vien nav saņemta VID atļauja neieturēt nodokli. Saskaņā ar UIN likuma 5. panta devīto daļu VID ir tiesības atļaut neieturēt nodokli no tiem maksājumiem, no kuriem ir ieturams nodoklis, ja atlīdzības izmaksātājs spēj pamatoti pierādīt, ka maksājuma mērķis nav izvairīšanās no nodokļiem. Jānorāda, ka VID neļauj atbrīvot no nodokļa šādus maksājumus:
Iesnieguma–pieprasījuma par UIN nepiemērošanu aizpildīšanas un izskatīšanas kārtība ir noteikta MK noteikumu Nr. 677 “Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma normu piemērošanas noteikumi” 38.–49. punktā.
Vēršam uzmanību, ka atbrīvojumu var piemērot tikai pēc VID atļaujas saņemšanas un tikai attiecībā uz tajā minētajiem maksājumiem.
Debitoru norakstīšana
UIN likuma 9. pantā ir ietverti noteikumi par nodokļu piemērošanu nedrošiem debitoru parādiem. Ja debitors tiek atzīts par nedrošu, tad uzņēmums var izveidot uzkrājumus. Ja parāds nav atgūts 36 mēnešu laikā (vai 60 mēnešu laikā, ja debitoram uzsākta maksātnespējas procedūra) no uzkrājuma izveidošanas dienas, tad uzņēmums neatgūto debitora parādu summu iekļauj ar UIN apliekamajā bāzē un samaksā nodokli.
UIN likuma 9. pantā arī noteikts – norakstot debitora parādu, jāvērtē, vai izpildās 9. panta trešajā daļā minētie kritēriji. Viens no UIN atbrīvojuma nosacījumiem ir, ka debitoram jābūt Latvijas vai citas ES/EEZ dalībvalsts rezidentam vai tādas valsts rezidentam, ar kuru Latvijai ir spēkā nodokļu konvencija. Tā kā nodokļu konvencijas darbība starp Latviju un Krieviju ir apturēta kopš 2022. gada 16. maija, likuma 9. panta trešās daļas atbrīvojumu attiecībā uz debitoru no Krievijas izmantot nevar. Tādējādi, norakstot debitora parādu, kas bilancē parādījies pēc 2018. gada 1. janvāra, debitora parāda summa jāiekļauj ar UIN apliekamajā bāzē, jo nevienu no 9. panta trešās daļas atbrīvojumiem piemērot nevar.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuIepriekš jau informējām, ka šā gada 14. februārī ES Padome nolēma sarakstā ar jurisdikcijām, kas nodokļu nolūkos nesadarbojas, iekļaut vēl četras: Britu Virdžīnu salu teritoriju, Kostarikas Republiku, Māršala Salu Republiku un Krievijas Federāciju. Saistībā ar to Latvijas normatīvajos aktos šovasar ir veiktas izmaiņas, par kurām sīkāk – šajā rakstā.
Iepriekšējos rakstos informējām par izmaiņām darba tiesību jomā, kuras ietekmē arī nodokļu jautājumus. Nodokļu iestādes šobrīd aktīvi vērtē, kā tiek izpildītas vietējo un starptautisko normatīvo aktu prasības, kuras paredz nosūtījumā esošiem darbiniekiem nodrošināt uzņemošās valsts tiesību normām atbilstošus nodarbinātības noteikumus. Šīs prasības attiecas uz darba laiku, atpūtas laiku, darba aizsardzību un darba samaksas izmaksu vismaz minimālā līmenī. Šajā rakstā – par darba samaksas noteikumiem un nodokļu ietekmi.
Šā gada 14. februārī ES Padome nolēma papildināt minēto sarakstu ar četrām jurisdikcijām. Kopumā tajā šobrīd ir iekļautas 16 jurisdikcijas. Sarakstu plānots pārskatīt jau oktobrī. Spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 819 iekļautais saraksts ar 12 jurisdikcijām balstās uz ES Padomes 2022. gada 4. oktobrī aktualizēto ES sarakstu. Lai gan šobrīd grozījumi nav ierosināti, izmaiņām jāsagatavojas laikus un jāaplēš to ietekme uz uzņēmuma darījumiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).