Samazinoties Covid-19 ierobežojošiem pasākumiem Latvijā un visā Eiropā, uzņēmumi atgriežas pie normāla darba ritma, tostarp tiek rīkoti pasākumi darbinieku izglītošanai, kolektīva motivēšanai un saliedēšanai. Savu darbību atsāk pasākumu organizatori. Kamēr pasākuma pasūtītājs ir Latvijas uzņēmums un pasākums notiek Latvijā, PVN piemērošana ir skaidra. Kā ir tad, ja pasākums notiek citā ES dalībvalstī vai pasākuma pasūtītājs ir citas dalībvalsts persona? Šajā rakstā – par būtisko, kas jāņem vērā, sniedzot pasākuma organizēšanas pakalpojumus.
PVN piemērošanas pamatā ir princips, ka ar PVN pēc iespējas apliek vietā, kur izmanto preces un pakalpojumus. PVN piemērošana primāri ir atkarīga no pakalpojuma sniegšanas vietas, kuru savukārt ietekmē pakalpojuma veids un saņēmēja statuss – reģistrēts vai nereģistrēts PVN maksātājs vai arī persona, kura nav PVN maksātājs.
PVN likuma 19. pantā ir ietverts vispārīgs princips pakalpojuma sniegšanas vietas noteikšanai, savukārt no 20. līdz 30. pantam – speciāla PVN piemērošanas kārtība. Jāņem vērā arī īpašie PVN piemērošanas režīmi, kas noteikti PVN likuma XVII nodaļā. Katrā atsevišķā gadījumā jānosaka, vai konkrētā situācija neatbilst tādai, kam piemērojama kāda speciālā PVN piemērošanas kārtība vai režīms. Ja tā nav, tad sniegtajam pakalpojumam piemērojama vispārīgā PVN piemērošanas kārtība.
Pakalpojuma veidu nosaka pēc noslēgtā darījuma juridiskās formas un ekonomiskās būtības. PVN piemērošanu pasākuma organizatora pakalpojumam ietekmē šādi jautājumi:
Ja uzņēmums, organizējot pasākumu klientam, meklē naktsmītnes, telpas, ēdinātāju, transportu, mācību satura sniedzēju u.tml. un attiecībās ar šo pakalpojumu sniedzējiem iesaistīsies klienta vārdā, tad tā sniegtais pakalpojums varētu būt tieši šis pasākuma organizēšanas pakalpojums vai starpniecības pakalpojums (atkarībā no noslēgtās vienošanās). Pakalpojumu sniedzēji – telpu iznomātāji, viesnīcas, lektori, ēdinātāji, transporta pakalpojuma sniedzēji – šādā gadījumā rēķinus par saviem sniegtajiem pakalpojumiem neizrakstīs pasākuma organizatoram, bet gan faktiskajam pakalpojuma saņēmējam (pasūtītājam).
Ja pēc darījuma ekonomiskās būtības sniegto pakalpojumu var uzskatīt par pasākuma organizēšanas pakalpojumu, par to nosakāma atsevišķa atlīdzība, kurai PVN piemēro saskaņā ar 19. panta pirmo vai otro daļu atkarībā no pakalpojuma saņēmēja statusa. Ja saņēmējs būs citas dalībvalsts reģistrēts PVN maksātājs, tad neatkarīgi no pakalpojuma sniegšanas vietas Latvijas PVN maksātājs, izrakstot rēķinu par sniegto pasākuma organizēšanas pakalpojumu, darījumam PVN nepiemēros, bet rēķinā norādīs atsauci “nodokļa apgrieztā maksāšana” (reverse charge). Ja par pasākuma organizēšanu Latvijas nodokļa maksātājs izrakstīs rēķinu citam reģistrētam Latvijas PVN maksātājam, tad neatkarīgi no pasākuma norises vietas pakalpojumam piemērojams Latvijas 21% PVN, ja vien Latvijas uzņēmumam neveidojas pastāvīgā iestāde citā dalībvalstī.
Pasākuma organizatora sniegto pakalpojumu varētu uzskatīt arī par starpniecības pakalpojumu, ja paša pasākuma norises plānošana un organizēšana nav būtisks pakalpojuma elements un puses būtībā ir vienojušās, ka pasākuma organizators pēc klienta norādījumiem iegādāsies tam aviobiļetes, norezervēs viesnīcu un pieteiks tā darbiniekus, piemēram, vīna degustācijai vai kādai citai meistarklasei. Arī starpniecības pakalpojuma vieta, ja tas sniegts reģistrētam PVN maksātājam, nosakāma saskaņā ar 19. panta pirmo daļu. Taču te jāuzmanās – ja starpnieks sniegs pakalpojumu personai, kura nav reģistrēts PVN maksātājs, tad pakalpojuma sniegšanas vieta būs vieta, kur tiek veikts darījums, kurā iesaistās starpnieks. Piemēram, ja starpnieks Keitas vecmeitu ballītei rezervēs viesnīcu Spānijā, starpniecības pakalpojuma vieta būs Spānija. Spānijas PVN deklarēšanai var izmantot OSS sistēmu, par kuru esam rakstījuši iepriekš. Vēlreiz jānorāda, ka šāds PVN režīms piemērojams tikai tad, ja starpnieks klientam izraksta rēķinu tikai par starpniecības atlīdzību (pretējā gadījumā darījumam būs piemērojams speciālais PVN režīms tūrisma pakalpojumiem).
Ja attiecībās ar trešajām pusēm pasākuma organizators iesaistās klienta interesēs, bet savā vārdā un klientiem izrakstīs rēķinu pilnā apmērā, proti, sniegtā pasākuma organizēšanas pakalpojuma vērtībā iekļaus ne tikai atlīdzību par pasākuma koordinēšanu un vadīšanu, bet arī par telpām, transportu, izmitināšanu, izklaides/kultūras/sporta pasākumiem u.c., jāvērtē, vai pasākuma organizators savu pakalpojumu sniedz kā vienu kompleksu pakalpojumu vai arī ir vairāki patstāvīgi pakalpojumi.
Jebkurā gadījumā pasākuma organizētājs un vadītājs daļu no pakalpojumiem saistībā ar pasākumu var sniegt savā vārdā, bet citos iesaistīties tikai kā starpnieks – tas ir atkarīgs no pušu vienošanās.
(nobeigums nākamajās Īsziņās)
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuLaikā, kad ikdienas dzīves dārdzības līmenis ar katru dienu paaugstinās, par prioritāti izvirzīt vajadzību samazināt oglekļa emisijas apmērus iedzīvotājam nav viegli. Nodokļu politika ir viens no instrumentiem, kuri var ietekmēt mūsu lēmumus. Tādēļ ir ļoti svarīgi izstrādāt ilgtermiņa nodokļu stratēģiju, kas veicinātu mūsu ikdienas paradumu maiņu un pāreju uz zaļo enerģiju.
ES dalībvalstis saules enerģijas paneļu piegādēm privātiem mājokļiem un sabiedriskām ēkām var ieviest pat īpaši samazināto PVN likmi (līdz 0%, neierobežojot šo preču piegādātāju tiesības atskaitīt priekšnodokli). Samazināto PVN likmi var ieviest arī elektroenerģijai, centralizētajai siltumapgādei un aukstumapgādei, noteiktas biogāzes piegādei, kā arī noteiktu ļoti efektīvu zemu emisiju siltumapgādes sistēmu piegādei un uzstādīšanai. Jārēķinās, ka līdz 2030. gada 1. janvārim Latvijai būs jāatsakās no samazinātās PVN likmes piemērošanas tādu kokmateriālu piegādēm, kurus izmanto kā malku.
Ar kādiem nodokļu riskiem, uzstādot savās mājās saules enerģijas paneļus, saskaramies jau šobrīd, par to sīkāk rakstā.
Saskaņā ar Saeimas priekšsēdētājas I. Mūrnieces lēmumu no 16. maija uz nenoteiktu termiņu tiek apturēta konvencijas un tās protokola darbība. Attiecīgi no šā datuma netiek piemēroti atvieglojumi, ko nosaka konvencija vai vietējie normatīvie akti, kuri paredzēja atbrīvojumu uz tā pamata, ka Krievija bija noslēgusi konvenciju ar Latviju. Šajā rakstā par to, kādā veidā šāds lēmums ietekmēs nodokļu samaksu. Jāņem vērā, ka līgums starp Latviju un Krieviju sociālās drošības jomā vēl joprojām ir spēkā.
Četru gadu darbs ir noslēdzies, un šā gada 5. aprīlī tika pieņemti PVN direktīvas grozījumi attiecībā uz samazinātās PVN likmes piemērošanu. Jaunās normas ES dalībvalstu valdībām atļaus lielāku elastību likmju piemērošanā un nodrošinās starpvalstu vienlīdzību. Samazinātās likmes skaidri norāda uz ES kopējām prioritātēm, piemēram, sabiedrības veselības aizsardzību, cīņu pret klimata pārmaiņām un atbalstu Eiropas zaļajam kursam, vienlaikus gatavojoties pakāpeniski atcelt spēkā esošo preferenciālo režīmu videi kaitīgām piegādēm.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).