Saskaņā ar Saeimas priekšsēdētājas I. Mūrnieces lēmumu no 16. maija uz nenoteiktu termiņu tiek apturēta konvencijas un tās protokola darbība. Attiecīgi no šā datuma netiek piemēroti atvieglojumi, ko nosaka konvencija vai vietējie normatīvie akti, kuri paredzēja atbrīvojumu uz tā pamata, ka Krievija bija noslēgusi konvenciju ar Latviju. Šajā rakstā par to, kādā veidā šāds lēmums ietekmēs nodokļu samaksu. Jāņem vērā, ka līgums starp Latviju un Krieviju sociālās drošības jomā vēl joprojām ir spēkā (atrodams šeit).
Līdz ar konvencijas apturēšanu, tiks ietekmēta šādu nodokļu piemērošana:
- organizāciju peļņas nodoklis;
- iedzīvotāju ienākumu nodoklis;
- organizāciju īpašuma nodoklis;
- iedzīvotāju īpašuma nodoklis;
- uzņēmumu ienākuma nodoklis;
- iedzīvotāju ienākuma nodoklis;
- nekustamā īpašuma nodoklis.
Konvencijas darbības apturēšanas rezultātā tiek atcelti gan konvencijā noteiktie atvieglojumi un nodokļu piemērošanas ierobežojumi, gan vietējos normatīvajos aktos ietvertās atsauces uz Krieviju kā valsti, ar kuru ir noslēgta un stājusies spēkā konvencija. Tālāk sniedzam pāris piemērus, kur varēs novērot konvencijas darbības apturēšanas ietekmi. Šie piemēri nav galīgi, taču, mūsuprāt, sniedz ieskatu nodokļu piemērošanā, ar ko sastapsies Latvijas uzņēmumi un fiziskās personas (Latvijas nodokļu rezidenti), saņemot ienākumu vai veicot maksājumus vai saņemot maksājumus no Krievijas. Šajā rakstā netiek ņemta vērā potenciālā sankciju ietekme un Latvijas rezidentu spēja sadarboties ar Krievijas rezidentiem.
Konvencijas apturēšanas dēļ turpmāk, izvērtējot UIN piemērošanu, būs jāizmanto tikai nacionālie normatīvie akti, t.i., UIN likuma normas. Izmaiņas skars vairāku ienākuma veidu aplikšanu ar UIN, piemēram, 20% ieturējuma nodokļa piemērošanu, maksājot par vadības vai konsultāciju pakalpojumiem, kas saņemti no Krievijas nodokļu rezidentiem. Iepriekš, izmantojot konvencijas 7. pantu un saņemot Krievijas nodokļu rezidenta apliecību, Latvijas uzņēmumi bija atbrīvoti no UIN ieturēšanas pienākuma, veicot maksājumus par šiem pakalpojumiem. Ņemot vērā konvencijas apturēšanu, UIN likmes tiks piemērotas un Krievijas uzņēmums saņems par 20% mazāku samaksu par pakalpojumiem.
Izmaiņas skars arī UIN likuma 9. panta piemērošanu. Saskaņā ar šā panta trešās daļas 1. punktu debitoru no Krievijas varēja neiekļaut ar UIN apliekamajā bāze, jo tas bija no valsts, kurai ar Latviju bija noslēgta konvencija. Turpmāk 9. panta trešās daļas atbrīvojumu attiecībā uz debitoriem no Krievijas izmantot nevarēs.
Konvencijas apturēšana ietekmēs ienākumus, kas gūti no šā gada 16. maija, tātad 2021. gada ienākumu deklarācijas iesniegšanu un sagatavošanu šīs izmaiņas neietekmēs. Turklāt pirms 2022. gada 16. maija gūtie ienākumi būs jānošķir no tiem, kas gūti pēc šī datuma, jo nodokļi tiks piemēroti atšķirīgi. Kā jau minēts, turpmāk, izvērtējot IIN piemērošanu, būs jāpaļaujas tikai uz nacionālajiem normatīvajiem aktiem, t.i., IIN likumu.
Tiks ietekmēta, piemēram, šādu ienākuma veidu aplikšana ar IIN:
Saraksts ar visām nodokļu konvencijām un saites uz dokumentiem pieejams MindLink.lv sadaļā Noderīgi - Nodokļu konvencijas.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuJau ilgus gadus viens no populārākajiem VID uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) uzrēķina pamatojumiem ir iekšgrupas pakalpojumu saņemšanas un labuma gūšanas fakta apstrīdēšana. Izskatot vienu no jaunākajām publiski pieejamām transfertcenu tiesu lietām, var secināt, ka šāds nodokļa maksātāju (NM) strīds ar VID joprojām nav zaudējis savu aktualitāti. Šajā rakstā apskatīsim piemēru no tiesu lietas Latvijā – VID un NM strīdu par trūkstošiem pierādījumiem, ka NM ir faktiski saņēmis vadības pakalpojumus no saistīta ārvalsts uzņēmuma.
Pēc šā gada 23. februārī Krievijas Federācijas pieņemtajiem lēmumiem par Doneckas un Luhanskas Republiku neatkarības atzīšanu, kam sekoja 24. februāra iebrukums Ukrainā, Lielbritānija, ES, ASV un Kanāda, kā arī citas valstis ir ieviesušas plaša mēroga sankcijas ar mērķi panākt uzvedības maiņu, novēršot esošos draudus Ukrainā un Eiropas reģionā. Jaunākās sankcijas vēršas pret vairāk nekā 700 fiziskām personām un uzņēmumiem, kas saistīti ar Krievijas valdošo politisko režīmu un tam pietuvinātajiem oligarhiem.
Šā gada 24. februārī Eiropas Savienības Tiesa (EST) pasludināja spriedumu lietā par PVN piemērošanu pircēja izdevumu kompensācijai, ko preču piegādātājs tam izmaksājis garantijas perioda laikā atbilstoši līgumam. Šajā rakstā – par EST atziņām un to piemērošanu praksē.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).