Vasara daudzos uzņēmumos ir brīdis, kad tiek izvērtēts darbinieku sniegums, kas veiksmīga snieguma gadījumā noved pie priecīgām vēstīm par paaugstinājumiem amatā un prēmiju izmaksām. Taču prēmiju izmaksa ir saistīta ar jautājumu par darba devēja (DD) rīcības brīvību šajā procesā.
Prēmiju izmaksa nav DD pienākums, bet gan izvēle. Prēmiju sistēmas izveidē un praktiskajā pielietošanā jāņem vērā vairāki priekšnosacījumi. Tiesu praksē1 noteikts, ka prēmija ir uzskatāma par atzinību darbiniekam par labu un priekšzīmīgu darbu, tādēļ DD var pats lemt par prēmijas apmēru. Vienlaikus šīs DD lemšanas tiesības nevajadzētu iztulkot kā DD vienpusēju iespēju samaksas aspektā rīkoties nekonsekventi un bez juridiskā pamatojuma.
Darba likuma 62. pantā noteikts, ka darba samaksas organizācija uzņēmumā ietver prēmiju sistēmu. Tieši uzsvars uz sistēmu ir svarīgs, lai izvairītos no būtiskiem riskiem, kurus juridiskās palīdzības sniedzēji identificē diezgan bieži. Proti, prēmiju sistēmai jābūt atrunātai DD dokumentācijā.
Šos nosacījumus vēlams iekļaut uzņēmuma iekšējās kārtības noteikumos, vai vēl labāk – atsevišķā prēmiju izmaksas nolikumā jeb politikā. Ja prēmēšanas kārtība ir noteikta darba līgumā, tad DD sev apgrūtina iespējas to grozīt, jo atbilstoši Darba likuma 97. pantam grozījumi darba līgumā veicami, tikai noslēdzot abpusēju rakstveida vienošanos.
Lai gan prēmiju sistēmas dokumentāru nostiprināšanu normatīvais regulējums tieši nenosaka, nav ieteicams izmaksāt prēmijas individuālos gadījumos, piemēram, sagatavojot konkrētam darbiniekam adresētu DD rīkojumu. Prēmiju sistēmai būtībā jānodrošina ne tikai fiksēta prēmiju izmaksas kārtība un grāmatvedisks pamatojums, bet arī vienlīdzīgas iespējas darbiniekiem saņemt prēmijas, kā arī caurspīdīgi un objektīvi to izmaksas kritēriji. Ja DD tādus nenodrošina, tas veicina nevienlīdzīgas samaksas risku, kuras aizliegums noteikts Darba likuma 60. panta pirmajā daļā.
Objektivitātes priekšnosacījums ir objektīva darbinieku novērtēšanas kārtība. Darbinieka snieguma novērtējumam primāri jābalstās kvantitatīvajos datos, piemēram, pārdošanas darbiniekiem tas būtu pārdoto preču apjoms. Kvalitatīvajos datos balstīts novērtējums būs subjektīvāks un iekļaus arī plašākus juridiskos riskus, taču arī to ir iespējams veidot objektīvi, piemēram, kvalitatīvi apkalpoto klientu skaits – dati, ko var pierādīt ar klientu atsauksmēm, darbinieka pašnovērtējumu, vadītāja vērtējumu u.c.
Objektivitāti prēmiju izmaksas nosacījumiem piešķir arī detalizēta izņēmumu kārtība. Bieži vien DD noteikumos nav norādīti izņēmumi, kad prēmija nav izmaksājama, taču ir būtiski noteikt darbiniekus, kas ir tiesīgi pretendēt uz prēmijām. Darbinieku grupas var iedalīt dažādos veidos – svarīgākie iedalījumi varētu būt:
Arī tiesu praksē vērtēti gadījumi, kad darbiniekam nepienāktos prēmija. Tiesa noteikusi, ka persona, kurai piemērots disciplinārsods, var zaudēt tiesības uz atalgojumu nākotnē.3 Tiesības uz prēmijas izmaksu var būt atkarīgas arī no tā, vai darbiniece atrodas darbā vai maternitātes atvaļinājumā.4 Papildus jāvērtē, vai DD nav veicis atsevišķu gribas izteikumu (piemēram, e-pastā veiktu apsolījumu konkrētam darbiniekam izmaksāt prēmiju neatkarīgi no novērtēšanas), šādi izņēmuma kārtā apejot dokumentos nostiprināto kārtību, kas var radīt papildu riskus.
Tā kā iepriekš minētie ir tikai daži teorētiski piemēri no praksē sastopamajiem simtiem, izņēmumi ir pēc iespējas aptverošāk jāizskaidro uzņēmuma iekšējā dokumentā, un nevajadzētu paļauties, ka prēmijas neizmaksāšanas faktu vienmēr varēs pamatot ar normatīvajiem aktiem vai paļaujoties uz juristu interpretāciju.
Darbiniekiem, uz kuriem nebūs attiecināta skaidra izmaksu kārtība, var rasties prasījumi pret DD. Pat ja šie prasījumi nav pamatoti, tas tomēr rada papildu administratīvo slogu un resursu patēriņu, ko varētu novērst, ieviešot skaidru prēmiju izmaksas nolikumu.
Ja prēmijas nav taisnīgas, tas agri vai vēlu nāks gaismā, kad stāsies spēkā Vienlīdzīgas samaksas direktīva 2023/970, kura nosaka pienākumu vērtēt samaksas sistēmas, tostarp samaksas mainīgo daļu (prēmijas un piemaksas). Nesakārtota prēmiju saimniecība var novest gan pie juridiskiem riskiem (administratīvie sodi un tiesvedības), gan finanšu riskiem (kompensācijas izmaksas un strīdu/tiesvedības izdevumi), tādēļ prēmijas sistēmas nosacījumiem jābūt detalizēti nostiprinātiem uzņēmuma dokumentācijā.
Apkopojot iepriekš minēto, prēmiju sistēmu var uzskatīt par veiksmīgi ieviestu un juridiskos riskus – par būtiski ierobežotiem, ja DD spēj atbildēt apstiprinoši, ka prēmiju sistēma:
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuIr noslēdzies pirmais revīzijas gads, kopš apdrošināšanas un pārapdrošināšanas sabiedrību un ārvalstu apdrošinātāju filiāļu gada pārskata un konsolidētā gada pārskata sagatavošanā piemērots starptautiskais finanšu pārskatu standarts Nr. 17 “Apdrošināšanas līgumi” (17. SFPS) ar būtiskiem grozījumiem. Jaunā vērtēšanas pieeja ienākumiem no apdrošināšanas līgumiem ir pārveidojusi nodokļu maksātāju (NM) uzskaiti, ietekmējot arī transfertcenu (TC) politiku. Tā kā 2023. finanšu gada TC dokumentācijas obligātās iesniegšanas termiņš vairs nav aiz kalniem, ir laiks izvērtēt 17. SFPS ietekmi uz apdrošinātāju darījumiem ar saistītām personām.
2023. gada 21. decembrī Eiropas Savienības Tiesa (EST) pieņēma spriedumu lietā C-288/22 par to, vai akciju sabiedrības valdes locekļi ir PVN maksātāji. Šis spriedums ir svarīgs, jo skaidro, kādi kritēriji jāizpilda, lai uzskatītu, ka persona veic saimniecisku darbību, kas ir PVN maksāšanas pamats, un kādi faktori jāņem vērā, lai noteiktu, vai persona ir patstāvīga PVN maksātāja.
Šā gada 7. decembrī otrajā – galīgajā – lasījumā Saeima atbalstīja likumprojektu “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN)”. Šie grozījumi, kas bija virzīti 2024. gada budžeta likumprojektu paketē, tika izskatīti steidzamības kārtā, kura paredz izskatīšanu tikai divos lasījumos. Šajā rakstā aplūkosim pieņemto IIN likuma izmaiņu svarīgākos punktus, tostarp par attaisnoto izdevumu groza papildināšanu ar jauniem produktiem, attālinātā darba kompensācijām un citām ar IIN neapliekamo ienākumu grupām, kurām ar nākamo gadu tiks palielināts atbrīvojuma slieksnis.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).