Šā gada 27. aprīlī Saeima galīgajā lasījumā apstiprināja grozījumus Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likumā. Tie paredz noteikt augstāku reprezentatīvo automobiļu vērtības slieksni – EUR 75 000 līdzšinējo EUR 50 000 vietā bez PVN. Jaunais slieksnis attieksies uz uzņēmumu automašīnām, kas iegādātas pēc 2023. gada 1. jūnija.
UIN likums nosaka, ka pie izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, pieskaita izdevumus, kas saistīti ar reprezentatīvu automobili – tā iegādes izdevumus, nomas maksu un ekspluatācijas izdevumus.
Kvalificējot automobili kā reprezentatīvu, tiek vērtēta tā iegādes vērtība un uzskaites vērtība grāmatvedībā visā automobiļa izmantošanas laikā, reprezentatīva automobiļa statusu nosakot atbilstoši lielākajai no vērtībām. Nosakot reprezentatīva automobiļa iegādes vērtību nodokļa aprēķināšanas vajadzībām, ņem vērā arī tam veikto uzlabojumu izmaksas 12 mēnešu periodā pēc automobiļa iegādes (UIN likuma 8. panta devītā daļa).
Reprezentatīva automobiļa statusa noteikšanai, ja vieglo automobili nomā:
Reaģējot uz cenu sadārdzinājumu pasaulē, nevalstisko organizāciju pārstāvji, t.sk. biedrība “Auto asociācija”, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera un Latvijas Finanšu nozares asociācija, ir lūguši pārskatīt UIN likumā noteikto reprezentatīvā automobiļa vērtības slieksni. UIN likuma grozījumu projekta mērķis ir palielināt UIN likuma 1. panta septiņpadsmitajā daļā noteikto reprezentatīvā automobiļa vērtības slieksni no 50 000 EUR uz 75 000 EUR bez PVN. Savukārt likumprojektā ietvertais UIN likuma pārejas noteikumu 51. punkts paredzēts, lai skaidrotu, ka piedāvātās izmaiņas attiecībā uz reprezentatīvā automobiļa vērtības slieksni (75 000 EUR bez PVN) ir piemērojamas automobiļiem, kas būs iegādāti ar 2023. gada 1. jūniju. Tātad pirms šī datuma iegādātiem vai iznomātiem automobiļiem ir piemērojams šobrīd UIN likumā noteiktais slieksnis – 50 000 EUR (bez PVN).
Pieaugot reprezentatīvā auto vērtības slieksnim, pieaugs automobiļu iegādes summas, ko neapliks ar UIN. Sagaidāms, ka, palielinoties reprezentatīva automobiļa vērtības slieksnim, palielināsies arī transportlīdzekļu skaits un attiecīgi izdevumu apmēri par transportlīdzekļa uzturēšanu, par kuriem varēs atskaitīt priekšnodokli, radot negatīvu fiskālo ietekmi uz PVN ieņēmumiem. Tāpat palielināsies to transportlīdzekļu vidējā vērtība, kam būs pirmreizējā reģistrācija un kas netiks uzskatīti par reprezentatīvu automobili, tātad palielināsies atskaitāmā priekšnodokļa summa par iegādātajiem transportlīdzekļiem, kas arī radīs negatīvu fiskālo ietekmi uz PVN ieņēmumiem. Lai izveidotu kompensējošu mehānismu UIN likumprojekta fiskālajai ietekmei, vienlaikus ir apstiprināti grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā. Tie nosaka, ka nodokļa likmes uzņēmumu automašīnām turpmāk noteiks, ņemot vērā motora maksimālo jaudu kilovatos (kW), nevis atkarībā no dzinēja motora darba tilpuma, kā tas bija līdz šim. Plānots, ka grozījumos paredzētās uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa (UVTN) likmju izmaiņas kompensēs negatīvo efektu attiecībā uz UIN, kā arī PVN ieņēmumiem un kopsummā radīs pozitīvu fiskālo efektu.
UVTN likmes pēc motora maksimālās jaudas noteiks tiem automobiļiem, kuri pirmo reizi ir reģistrēti pēc 2009. gada 1. janvāra un kuriem transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā ir informācija tā motora maksimālo jaudu, šādā apmērā:
Pārskatīta arī likme uzņēmumu elektromobiļiem – turpmāk tā būs 15 EUR mēnesī līdzšinējo 10 EUR vietā. Ārēji lādējamām hibrīdautomašīnām turpmāk noteikta 25 EUR likme. Pārējiem automobiļiem noteikta likme 60 EUR mēnesī līdzšinējo 49 EUR vietā.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuSabiedrībā bieži tiek jaukti jēdzieni “sabiedriskā labuma organizācija” un “sociālais uzņēmums”, kā arī trūkst viegli pieejama skaidrojuma par šo statusu priekšrocībām ziedojumu un grantu piesaistē. Sabiedriskā labuma organizācijas darbības būtība atšķiras gan no komercsabiedrības klasiskajā izpratnē, gan no uzņēmuma, kam piešķirts sociālā uzņēmuma statuss. Šajā rakstā – par atšķirībām starp šīm darbības formām, kā arī par to iespējām piesaistīt finansiālu un materiālu atbalstu.
Arvien vairāk tiek runāts par to, kā dzīvot zaļi. Arī uzņēmumi cenšas iet zaļo ceļu, domājot par savu ilgtspēju, resursu efektīvāku izmantošanu un izmaksu samazināšanu. Pēdējā laikā pieaug pieprasījums pēc elektromobiļiem, ko apliecina CSDD dati šā gada 1. janvārī – elektromobiļu skaits no 2022. gada sākuma palielinājies par 81%. Šajā rakstā aplūkosim uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) sekas, iegādājoties elektromobili.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).