Viens no transfertcenu (TC) prasību izpildes izaicinājumiem ir noteikt nesaistītu personu darījuma principam atbilstošu atlīdzību par grupas ietvaros sniegtiem pakalpojumiem. Lai uzņēmumiem atvieglotu šo procesu, 2018. gadā Latvijā tika ieviests atvieglojums zemas pievienotās vērtības pakalpojumiem (ZPVP). Izpildoties noteiktiem kritērijiem, ZPVP var analizēt vienkāršotā kārtībā, kas ļauj pakalpojumu sniedzējam piemērot 5% uzcenojumu izmaksām, neveicot detalizētu salīdzināmības analīzi. Šajā rakstā atgādināsim par būtisku prasību, piemērojot vienkāršoto pieeju ZPVP, par kuru reizēm mēdz aizmirst.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (ESAO) TC noteikšanas vadlīnijas paredz vienkāršotu pieeju grupas ietvaros sniegtiem ZPVP, kas ļauj pakalpojumu sniedzējam piemērot 5% uzcenojumu, neveicot detalizētu salīdzināmības analīzi. ZPVP parasti sniedz viens vai vairāki starptautiskas uzņēmumu grupas dalībnieki citu grupas dalībnieku labā, un pakalpojumam ir jāatbilst šādiem kritērijiem, lai to varētu analizēt vienkāršotā kārtībā:
Vienkāršotā pieeja ZPVP ir paredzēta, lai mazinātu administratīvo slogu un strīdu risku gan nodokļu maksātājiem, gan nodokļu administrācijām.
Tomēr vienkāršotā pieeja ZPVP nav obligāta, un katra valsts pēc saviem ieskatiem var to ieviest vai neieviest savā vietējā TC regulējumā. Latvijā vienkāršotā pieeja ir attiecināma uz ZPVP tikai tad, ja darījuma partneris, kam Latvijas uzņēmums sniedz vai no kura saņem pakalpojumu, atrodas valstī, kuras vietējos tiesību aktos ir ieviesta vienkāršotā pieeja. Šī prasība ir noteikta MK noteikumu Nr. 677 “Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma normu piemērošanas noteikumi” 18.6.2. punktā.
Lai to ilustrētu, aplūkosim piemēru.
Latvijas uzņēmumam A pieder mazumtirdzniecības tīkls ar vairākiem veikaliem. Uzņēmums A nolēma ieviest jaunu lojalitātes programmu, kas uzkrāj bonusus par pirkumiem. Lai šī programma efektīvi darbotos, ir jāievada un jāapstrādā klientu pirkumu dati. Uzņēmums A saņēma administratīvos pakalpojumus no saistītā Lietuvas uzņēmuma B, kas veica šādas darbības: datu ievade, apstrāde un analīze, kā arī atskaišu un pārskatu sagatavošana. Šis administratīvais pakalpojums nodrošina nepieciešamo tehnisko atbalstu, lai lojalitātes programma darbotos pareizi un klientiem tiktu piešķirti bonusi. Šos pakalpojumus var uzskatīt par ZPVP, jo tiem ir atbalsta raksturs un tie nav saistīti ar grupas pamatdarbību – mazumtirdzniecību.
Uzņēmums A var piemērot vienkāršoto pieeju ZPVP atbilstoši Latvijas TC regulējumam, jo arī Lietuvas uzņēmumam B ir tiesības savā valstī piemērot vienkāršoto pieeju. Šajā gadījumā 5% uzcenojumu var pamatot vienkāršotā kārtībā, neveicot salīdzināmo datu atlasi par salīdzināmiem administratīvo pakalpojumu sniedzējiem. Būtiski norādīt – ja pakalpojuma sniedzējs atrastos valstī, kurā nav ieviesta vienkāršotā pieeja, piemēram, Francijā vai Spānijā, tad Latvijas uzņēmums A nevarētu izmantot vienkāršoto pieeju un tam būtu jāveic salīdzināmo datu atlase, kas pamatotu uzcenojuma atbilstību nesaistītu personu darījuma principam.
Latvijas uzņēmumiem, kas iesaistīti ZPVP darījumos, ir svarīgi pārbaudīt, vai to darījuma partneri atrodas valstīs, kas savā TC regulējumā ir ieviesušas vienkāršoto pieeju. Saskaņā ar ESAO publicētajiem datiem vienkāršotās pieejas statuss ZPVP ES ir šāds:
Vienkāršotā pieeja ZPVP normatīvajos aktos |
|
Ieviesta |
Nav ieviesta |
Austrija |
Bulgārija |
Beļģija |
Francija |
Horvātija |
Grieķija |
Čehija |
Luksemburga |
Dānija |
Malta |
Igaunija |
Portugāle |
Somija |
Rumānija |
Vācija |
Slovākija |
Ungārija |
Spānija |
Īrija |
|
Itālija |
|
Latvija |
|
Lietuva |
|
Nīderlande |
|
Polija |
|
Slovēnija |
|
Zviedrija |
|
Vienkāršotā pieeja ZPVP var noderēt, lai samazinātu ar TC noteikšanu saistīto administratīvo slogu un izmaksas, sagatavojot salīdzināmo datu atlases dažādiem pakalpojumu veidiem. Tomēr Latvijas uzņēmumiem, kas vēlas piemērot vienkāršoto pieeju, ir jāapzinās attiecīgie nosacījumi un jāpārbauda vienkāršotās pieejas statuss darījumu partneru valstīs.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuPar peļņas sadalīšanas metodi (PSM) un tās potenciālu transfertcenu (TC) analīzē esam rakstījuši jau iepriekš, apskatot šīs metodes būtību un pielietošanas iespējas. Šajā rakstā – par PSM priekšrocībām un trūkumiem.
Iepriekš jau esam aplūkojuši UIN piemērošanas aspektus darījumos ar uzņēmumiem, kas iekļauti zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju sarakstā. Šajā rakstā – par kārtējām saraksta izmaiņām un par transfertcenu (TC) nozīmīgo niansi.
Ir pagājis krietns laiks, kopš Latvijā tika ieviests jauns transfertcenu (TC) regulējums, tomēr VID nāk klajā ar vadlīnijām par soda naudas piemērošanas principiem TC dokumentācijas iesniegšanas termiņa vai sagatavošanas prasību pārkāpumos tikai 2023. gada septembra beigās, apstiprinot tās ar VID 11.09.2023. rīkojumu Nr. 201. Šajā rakstā – sīkāk par jaunajām vadlīnijām.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).