Latvija ir apņēmusies samazināt CO2 izmešu apjomu. Viens no izvirzītajiem mērķiem ir mazināt ceļu transportlīdzekļu radītos CO2 izmešus. To var darīt, samazinot transportlīdzekļu izmantošanu un veicinot tādu transportlīdzekļu, kas nerada CO2 izmešus vai rada mazāku izmešu daudzumu, izmantošanu. Šajā rakstā – par pieejamo atbalstu elektroauto iegādei un izmantošanai Latvijā un citās ES valstīs.
Šobrīd ir noteikti vairāki atvieglojumi un priekšrocības elektromobiļiem un to īpašniekiem:
Šā gada 1. janvārī Latvijā bija reģistrēti 2215 elektroauto un 491 hibrīdauto (elektrība un dīzeļdegviela/benzīns). Kopš 2020. gada sākuma elektroauto/hibrīdauto skaits Latvijā ir gandrīz dubultojies. Elektroauto šobrīd veido 0,3% no kopējā Latvijā reģistrēto transportlīdzekļu skaita (avots: CSDD).
Latvijas mērķi autotransporta radītā CO2 izmešu apjoma samazināšanā ir ambiciozi. Lai veicinātu elektroauto un hibrīdauto izmantošanu, ir apstiprināta un drīzumā sāks darboties programma, kas paredz piešķirt 10 miljonu eiro valsts atbalstu elektroauto un hibrīdauto iegādei iedzīvotājiem. Atbalsts fiziskām personām jauna elektroauto iegādei būs 4500 eiro, bet lietota elektroauto un jauna hibrīdauto iegādei – 2250 eiro. Atbalsts pieejams transportlīdzekļiem, kuru pārdošanas cena bāzes komplektācijā nepārsniedz 60 000 eiro (bez PVN). Atbalsts lietotam elektroauto pieejams, ja tas reģistrēts Latvijā ne ilgāk par sešiem mēnešiem un tā pārdošanas cena nav zemāka par 5500 eiro (bez PVN). Pērkot elektroauto vai hibrīdauto, ir pieejams 1000 eiro papildu atbalsts, ja tiek nodots pārstrādei vecais auto ar iekšdedzes dzinēju. Atbalstu plāno piešķirt 3800 elektroauto un hibrīdauto.
Eiropas autoražotāju asociācija ir apkopojusi datus par pārdoto elektroauto tirgus daļu:
Finanšu atbalstu elektroauto iegādei piedāvā 17 dalībvalstis. Desmit dalībvalstis piedāvā nodokļu samazinājumu elektroauto iegādei un izmantošanai.
Igaunija elektroauto iegādei nepiedāvā ne finanšu, ne nodokļu atbalstu.
Zviedrijā mazizmešu un bezizmešu automašīnām ir samazināts ekspluatācijas nodoklis. Cita nodokļu atbalsta nav, bet valsts finansē atbalstu iegādei līdz ~6772 eiro (70 000 SEK).
Somijā bezizmešu automašīnām ir noteikta minimālā nodokļa likme reģistrācijai, kā arī ekspluatācijas nodoklim. Ir pieejams papildu atskaitījums ienākuma nodokļa vajadzībām, kā arī elektroauto uzlādi darbā neapliek ar nodokļiem. Mājsaimniecībām pieejams 2000 eiro finanšu atbalsts iegādei.
Dānijā ir pieejams 40% samazinājums automašīnas reģistrācijas izmaksām (Dānijā ir būtiska auto reģistrācijas maksa 25–150% no iegādes vērtības), kā arī pieejams papildu samazinājums līdz ~22 000 eiro reģistrācijas maksai. Šis atbalsts tiks pakāpeniski samazināts. Tā kā ceļu nodokli nosaka pēc CO2 izmešu apmēra, bezizmešu auto tas ir minimāls. Dānijā nav pieejams grants elektroauto iegādei.
Vācijā līdz 2025. gada 31. decembrim iegādātiem elektroauto ir pieejams atbrīvojums no ceļa nodokļiem līdz 2030. gada 31. decembrim. Uzņēmumiem ir pieejams par 50–75% samazināts transportlīdzekļa nodoklis. Ir pieejams atbalsts līdz 9000 eiro elektroauto iegādei un līdz 6750 eiro hibrīdauto iegādei.
Apkopojot minēto, jāsecina, ka atbalsta apjoms un veids dalībvalstīs būtiski atšķiras. Lielākus elektroauto iegādes apjomus var panākt, piešķirot gan finanšu, gan nodokļu atbalstu.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuLai mazinātu Covid-19 ietekmi uz tautsaimniecību, valdība atbalsta privāto sektoru ar dažādiem pasākumiem, kas finansiāli palīdz uzņēmumiem daļēji segt īstermiņa zaudējumus. Tomēr uzņēmumiem šobrīd ir ļoti svarīgi saredzēt nākotnes izaugsmes iespējas, kas bieži vien tiek sasaistīts ar finansējuma pieejamību attīstībai, uzlabojumiem un jaunu tirgu apgūšanai.
Piegādājot preces personai uz citu ES dalībvalsti, var rasties jautājums, kā pareizi piemērot PVN, ja preču pasūtītājs nav norādījis savu PVN reģistrācijas numuru, taču zināms, ka tas ir saimnieciskās darbības veicējs. Vai darījums ir tālpārdošana vai piegāde ES teritorijā? Tā kā PVN piemērošana atšķiras, ir svarīgi saprast, kas raksturīgs katram darījumam.
2019. gada 21. maijā informējām MindLink.lv lasītājus par Eiropas Savienības Tiesas (“EST”) spriedumu lietā C-235/18 Vega International par PVN piemērošanu situācijā, kurā uzņēmums nodod dažādu degvielas piegādātāju degvielas kartes saviem meitas uzņēmumiem, kuri kā PVN maksātāji ir reģistrēti dažādās ES dalībvalstīs, un veic norēķinus starp meitas uzņēmumiem (degvielas faktiskajiem patērētājiem) un degvielas faktiskajiem piegādātājiem. Ņemot vērā šo EST spriedumu, VID ir publicējis metodisko materiālu par PVN un akcīzes preču aprites normatīvo aktu prasību piemērošanu darījumos ar degvielu, izmantojot degvielas kartes. Šajā rakstā aplūkots VID sniegtais viedoklis par nodokļu tiesiskā regulējuma piemērošanu darījumos ar degvielas kartēm.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).