Strādājot pie nefinanšu paziņojumu jeb ilgtspējas pārskatu izstrādes, dažādas vadlīnijas un standarti mudina uzņēmumus identificēt un uzrunāt savas dažādās ietekmes puses, lai ar tām sadarbotos nefinanšu paziņojumu izstrādes gaitā. Vēl svarīgāk ir veidot sadarbību tā, lai ņemtu vērā šo ietekmes pušu viedokļus un redzējumu, kad tiek noteikti uzņēmuma ilgtspējīgas attīstības galvenie virzieni un sasniedzamie mērķi.
Ietekmes puses ir personas vai grupas, kuru intereses ietekmē vai varētu ietekmēt uzņēmuma darbība. Ietekmes puses iedala ārējās un iekšējās. Ārējās ietekmes puses ir, piemēram, klienti, sadarbības partneri, piegādātāji, finansējuma sniedzēji, investori un valsts institūcijas, bet iekšējās ietekmes puses ir darbinieki, akcionāri/dalībnieki, valde un padome.
Ietekmes pušu intereses var gan pozitīvi, gan negatīvi ietekmēt uzņēmuma darbību. Uzņēmumam noteikti ir vairākas ietekmes puses, un katrai no tām var piemist atšķirīgas īpašības, kā arī savstarpēji pretrunīgas intereses un cerības. Sadarbība ar ietekmes pusēm palīdz uzņēmumam noteikt un pārvaldīt gan uzņēmuma pozitīvo, gan negatīvo ietekmi. Visas uzņēmuma darbības neietekmēs visas ietekmes puses. Tātad uzņēmumam jānosaka tās ietekmes puses, kuru intereses jāņem vērā saistībā ar konkrēto veicamo darbību. Sadarbība ar ietekmes pusēm palīdz uzņēmumam noteikt un pārvaldīt savu pozitīvo un negatīvo ietekmi uz dažādiem aspektiem, kas saistīti ar vides, sociālajiem un pārvaldības jautājumiem.
Ietekmes pušu noteikšanā jāņem vērā to iesaistes apjoms un tām piemītošās īpašības, piemēram:
Ietekmes pušu iesaiste un sadarbība ir process, kurā uzņēmums komunicē un iepazīst savas ietekmes puses, veicinot izpratni par ietekmes pušu vēlmēm un cerībām, un par to, kā ietekmes puses ietekmē uzņēmuma rīcību un izvirzīto mērķu sasniegšanu. Ietekmes pušu iesaistīšana ir divvirzienu process. Pastāv dažādi līmeņi un iesaistes metodes atkarībā no ietekmes pušu iesaistes veida, apjoma un ilguma. Katram uzņēmumam ir svarīgi noteikt piemērotāko pieeju sadarbībā ar savām ietekmes pusēm.
Mūsu pieredze rāda, ka ilgtspējīga darbība piesaista vairāk klientu un investoru (tostarp bankas), nodrošina resursu efektīvu izmantošanu, mazinot enerģijas un ūdens patēriņu, kā arī kopējās darbības izmaksas. Skaidru mērķu un stratēģijas noteikšana ilgtspējas jomā ir svarīgs priekšnoteikums, lai veiksmīgāk noteiktu savu ilgtspējas ziņošanas ietvaru.
Zaļā domāšana ir svarīga būtisku lēmumu pieņemšanā – arvien pieaug regulējuma slogs, kas ietekmē uzņēmumu atbildību vides jomā, sociālajā jomā un pārvaldībā. Uzņēmumiem jāstrādā, lai šajā normatīvo aktu pārpilnībā neapjuktu, kā arī savlaicīgi pielāgotu un koriģētu savu darbības stratēģiju, kas savukārt ietekmēs ilgtspējas ziņošanas ietvaru.
Klientu spiediens – patērētāji arvien vairāk pievērš uzmanību ietekmei, ko uz vidi atstāj patērētās preces un pakalpojumi. Par šiem aspektiem uzņēmumi informē arī savus piegādātājus, jo ir svarīgi novērtēt, kāda ir ietekme uz vidi, kā arī citiem ilgtspējas aspektiem visā piegādes ķēdē.
Finansējuma pieejamība – arvien vairāk finanšu institūciju un investoru pievērš pastiprinātu uzmanību ilgtspējas jautājumiem. Skaidras stratēģijas neesība šajā jomā, kā arī šādu datu trūkums vai slikti rādītāji šajās jomās var mazināt uzņēmuma iespējas iegūt izdevīgu finansējumu.
Galvenie ieguvumi no ilgtspējas iekļaušanas uzņēmuma darbības stratēģijā ir skaidrība par tālāko darbību un virzienu, ņemot vērā jaunos apstākļus un ietekmi, kā arī uzņēmuma gatavība būt caurspīdīgam un komunicēt ar klientiem, sadarbības partneriem un finansējuma sniedzējiem, tādējādi mazinot ārējo faktoru negatīvo ietekmi, kas palīdz samazināt izmaksas un celt efektivitāti. Samazinās arī soda naudu risks un citi riski.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠā gada 5. jūlijā stājās spēkā ES Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna atbalsta programmas “Finanšu instrumenti komersantu digitālās transformācijas veicināšanai” īstenošanas noteikumi. Programmas mērķis ir veicināt komersantu digitālo pārveidi, attīstību un apgrozījuma apjoma pieaugumu, atbalstot uz produktivitātes pieaugumu vērstus ieguldījumus uzņēmējdarbības digitālās informācijas rīkos. Atbalsta mērķa grupa ir Latvijā reģistrēti komersanti neatkarīgi no lieluma. Šajā rakstā – sīkāk par šo atbalsta programmu.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).