Šābrīža ekonomiskie izaicinājumi – augstā inflācija, resursu trūkums, nepieciešamība uzlabot rentabilitāti – nostāda pasaules uzņēmumus dilemmas priekšā: vai nu motivēsim darbiniekus turpināt darbu uzņēmumā ar algas pielikumu un tad teiksim ardievas peļņai, vai arī atcelsim savus darba samaksas un papildu labumu palielināšanas plānus un tad zaudēsim kvalificētus darbiniekus. Šīs dilemmas dēļ daudzi uzņēmumi sāk apsvērt efektīvākus darba devēja finansiālā atbalsta veidus ar zemu nodokļu nastu vai vispār bez nodokļiem, piemēram, neapliekamus papildu labumus. Šajā rakstā – par neapliekamiem labumiem un citiem noderīgiem rīkiem, ko darba devēji var izmantot savu darbinieku atbalstīšanai Baltijas valstīs.
Turpinoties lielajai darbinieku migrācijai, starptautiskais darbaspēka tirgus kļūst arvien nestabilāks gan pandēmijas, gan augstās inflācijas dēļ. Darbinieku finansiālās labklājības atbalstīšana ir būtiska, lai palīdzētu nosegt dzīves dārdzības pieaugumu, kas darbiniekiem rada lielu stresu. Šāda atbalsta trūkums darbiniekiem rada spriedzi, un pētījumu statistika nesniedz mierinājumu – darbinieki turpina pieprasīt algas palielinājumu. Turklāt PwC publicētajā pētījumā Global Workforce Hopes and Fears secināts, ka 71% darbinieku apsver iespēju pāriet uz citu uzņēmumu, kur viņi pelnīs vairāk. Šādā situācijā darba devējiem jāizmanto visas iespējas, lai apmierinātu darbiniekus, vienlaikus saglabājot peļņu. Neapliekami labumi ir zelta vidusceļš, jo tie spēj motivēt darbiniekus turpināt darbu uzņēmumā bez papildu nodokļu saistībām. Tātad ar vienādu darba devēja budžetu darbinieks saņem lielāku neto labumu.
Likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN) paredz vairākus neapliekamus labumus, ko darba devēji var piedāvāt darbiniekiem. Ar IIN neapliekamus labumus neapliek arī ar valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (VSAOI). Populārākie labumi ir šādi:
Līdztekus neapliekamiem papildu labumiem ir iespējams nodrošināt vairākus labumus ar mazāku nodokļu nastu, piemēram, uzņēmuma automašīna, par kuru ik mēnesi tiek maksāts īpašs nodoklis, vai automašīnas noma no darbinieka, maksājot 10% IIN par nomas maksu. Saskaņā ar IIN likumu darbiniekus var atalgot arī par darbībām, uz kurām attiecas autoratlīdzības regulējums. Tas ir iespējams, ja darbinieks iesaistās intelektuālā darbā, ar IIN un VSAOI ietverošu pazemināto likmi 25% apmērā (līdz 25 000 eiro autoratlīdzībai gadā) vai 40% apmērā (virs 25 000 eiro). Šobrīd plānots, ka ar 2024. gadu visiem autoratlīdzības saņēmējiem būs jāreģistrē saimnieciskā darbība, taču pastāv iespēja, ka joprojām būs spēkā šābrīža regulējums. Tādā gadījumā nodokļu maksātāji izvēlēsies maksāt nodokļus vispārīgā kārtībā (IIN plus VSAOI). Izvēloties mikrouzņēmumu nodokļa režīmu, nodokļu nasta būs tāda pati kā šobrīd.
Igaunijas ienākuma nodokļa likumā ir paredzēti vairāki papildu labumi, ko darbinieks var saņemt no darba devēja bez nodokļiem, izpildot noteiktus kritērijus. Šādā veidā sniegtos papildu labumus neapliek ar nodokli darbinieka līmenī. Populārākie labumi ir šādi:
1) darbinieka dzīvesvieta atrodas vismaz 50 kilometru attālumā no darbavietas, darbinieka īpašumā nav dzīvojamo telpu tuvāk darbavietai, šie kritēriji izpildās visā izmitināšanas periodā;
2) izdevumi par izmitināto darbinieku nepārsniedz 200 eiro kalendāra mēnesī, ja naktsmītne atrodas Tallinā vai Tartu, un 100 eiro citos gadījumos.
Lietuvas IIN regulējumā ir iekļauti vairāki papildu labumi, ko darba devējs var sniegt darbiniekiem, nepiemērojot nodokli. Populārākie labumi ir šādi:
Katra Baltijas valsts iezīmējas ar savu neapliekamo labumu klāstu, kam vienlaikus raksturīgi dažādi izmantošanas ierobežojumi, tostarp limiti un citi specifiski nosacījumi. Jāatzīmē, ka šobrīd darba ņēmēju vidū pieaug labumu daudzveidības popularitāte, kas prasa no darba devēja piedāvātā labumu groza elastību un individuālu pielāgošanos katram darbiniekam. Darba devējiem jāizskata visas iespējas maksimāli izmantot darbinieku neapliekamos labumus, īpašu uzmanību pievēršot tiesību aktos noteiktajiem kritērijiem. Lai izvairītos no nodokļu riskiem labumu piešķiršanā, iesakām vērsties pie nodokļu jomas speciālistiem, kuri palīdzēs jums izveidot normatīvajiem aktiem un mūsdienu prasībām atbilstošu labumu grozu.
Vairāk par elastīgo atalgojuma sistēmu un tās priekšrocībām lasiet mūsu maija rakstā.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuStraujā attīstība globālā kontekstā noved pie izmaiņām visās dzīves jomās. Tas, ko reiz uzskatījām par jaunu un inovatīvu, tagad ir kļuvis par standartu, vai arī jau ir novecojis un gaida pārmaiņas. Mainoties starptautiskajai biznesa videi, mainās arī darba vide un darbinieku vajadzības, kas darba devējiem nozīmē jaunus izaicinājumus. Šobrīd darbiniekiem pieejamo labumu daudzveidība kļūst par vienu no galvenajiem darba vietas vērtēšanas kritērijiem. Saskaņā ar statistikas datiem labumu daudzveidību veicinošas darbības pozitīvi ietekmē gan uzņēmuma ekonomisko aktivitāti, gan darbinieku produktivitāti. Īpaši pēcpandēmijas laikā redzams, ka darbinieki no darba devējiem sagaida elastīgu un savām vajadzībām atbilstošu labumu grozu. Iepriekš jau esam aprakstījuši elastīgās atalgojuma sistēmas priekšrocības. Šajā rakstā aicinām iepazīties ar jaunu tehnoloģisko risinājumu, kas palīdzēs uzņēmumiem pilnveidot darbiniekiem piedāvāto labumu grozu, pielāgojot to viņu vēlmēm.
Globalizācijas ietekmē uzņēmuma korporatīvie klienti un dažādi iepirkuma projekti bieži vien atrodas valstīs, kuras nav šī uzņēmuma galvenā darbības vieta. Lai gūtu labumu no ārvalstu iepirkuma projektiem, uzņēmumam ir svarīgi izvērtēt ne vien ieguvumus, bet arī ar šādām biznesa iespējām saistītos riskus, īpaši nodokļu riskus. Ja ārvalstī rodas pastāvīgā pārstāvniecība (PP), tad jāapzinās gan uzņēmumu ienākuma nodokļa, gan algas nodokļu sekas, ko rada šāda darbība ārvalstī. Šajā rakstā mēs vērtējam algas nodokļu riskus un aplūkojam nozīmīgākos jautājumus, kas uzņēmumam būtu jāņem vērā.
Personāla akciju plāni kļūst arvien populārāki kā iespēja vairot darbinieku motivāciju uzņēmumos visā pasaulē, arī Baltijas valstīs. Personāla opciju popularitāte skaidrojama ar ieguvumiem gan uzņēmumam, gan darbiniekam. Personāla opcijas piešķir darbiniekiem tiesības saņemt vai iegādāties uzņēmuma akcijas pēc noteikta laikposma un par cenu, kas zemāka par tirgus vērtību. Uzņēmums gūst labumu no tā, ka darbinieki ir gatavi strādāt, lai sasniegtu uzņēmuma mērķus un celtu tā akciju vērtību. Tā kā katras valsts regulējums šī papildu labuma aplikšanai ar nodokli var būt citāds, ir svarīgi aplūkot nodokļu regulējumu Lietuvā, Latvijā un Igaunijā.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).