Straujā attīstība globālā kontekstā noved pie izmaiņām visās dzīves jomās. Tas, ko reiz uzskatījām par jaunu un inovatīvu, tagad ir kļuvis par standartu, vai arī jau ir novecojis un gaida pārmaiņas. Mainoties starptautiskajai biznesa videi, mainās arī darba vide un darbinieku vajadzības, kas darba devējiem nozīmē jaunus izaicinājumus. Šobrīd darbiniekiem pieejamo labumu daudzveidība kļūst par vienu no galvenajiem darba vietas vērtēšanas kritērijiem. Saskaņā ar statistikas datiem labumu daudzveidību veicinošas darbības pozitīvi ietekmē gan uzņēmuma ekonomisko aktivitāti, gan darbinieku produktivitāti.1 Īpaši pēcpandēmijas laikā redzams, ka darbinieki no darba devējiem sagaida elastīgu un savām vajadzībām atbilstošu labumu grozu. Iepriekš jau esam aprakstījuši elastīgās atalgojuma sistēmas priekšrocības. Šajā rakstā aicinām iepazīties ar jaunu tehnoloģisko risinājumu, kas palīdzēs uzņēmumiem pilnveidot darbiniekiem piedāvāto labumu grozu, pielāgojot to viņu vēlmēm.
Pēdējā laikā darbinieku skatījums uz piešķiramajiem labumiem ir būtiski mainījies, taču daudzi darba devēji nepievērš tam pietiekami lielu uzmanību. Darba devēju vidū joprojām izplatīta ir prakse piedāvāt vienādu labumu paketi, kura, iespējams, neatbilst darbinieku vēlmēm, jo dažādos nodarbinātības un vecuma posmos vēlmes un vajadzības mainās. Darbiniekiem ir savas individuālās vajadzības, kuru apmierināšana kļūst arvien svarīgāka darbinieku labsajūtas un produktivitātes nodrošināšanā. Tas izslēdz iespēju standartizēt labumu grozu un vienlaikus apmierināt visu darbinieku gaidas, tāpēc darba devējam ir svarīgi pārskatīt un pielāgot savu personāla vadības un atalgojuma politiku.
Vērtību piedāvājums darbiniekiem (people value proposition – PVP) ir viena no pieejām, kas analizē dažādus darbiniekiem svarīgus aspektus, lai izprastu un apmierinātu darbinieku individuālās vajadzības un realizētu gaidas attiecībā uz darba vietu. PVP pielietošana var veicināt darba devēja izpratni par darbinieka izvēlēm, lai nodrošinātu elastīgu labumu grozu, karjeras izaugsmes iespējas, pozitīvu un iekļaujošu darba kultūru, kā arī piedāvātu atbilstošas mācību un attīstības programmas.
Efektīva PVP plānošana apvieno piedāvājumu, ko izstrādājis darba devējs, ņemot vērā darbinieku vēlmes, organizācijas budžetu un principus, kā arī salīdzinājumu ar ārējā tirgus datiem, kuri atbalsta PVP modeli. Proti, darba devējs var izstrādāt vērtību piedāvājuma modeli, kas balstīts uz dažādu darbinieku grupu vēlmēm organizācijas budžeta ietvaros un atbilst tirgus standartiem. PVP modeļa priekšrocības ietver lielākas iespējas piesaistīt un noturēt talantus, kā arī veicināt darbinieku ieinteresētību darba procesā, radot konkurētspējīgu darba vietu.
Veidojot vienu no PVP modeļa komponentēm – individualizētu labumu grozu, kas balstās uz individuālām darbinieku vēlmēm un vajadzībām, vienlaikus saskaņojot to ar budžeta ierobežojumiem, var palīdzēt PwC produkts Total Reward Employee eXperience (T-RX).
T-RX ir rīks, kas apstrādā un vizualizē no darbinieku aptaujas iegūto informāciju, apkopojot rezultātus atskaitē, kas sniedz ieskatu darbinieku apmierinātībā ar personāla vadības politiku, esošo labumu grozu un informētību par darba devēja piedāvātajiem labumiem.
Līdztekus datu iegūšanai, apkopošanai un apstrādei vizualizācijas veidā, iespējams aprēķināt konkrēta labuma izmaksas katram darbiniekam un uzņēmuma līmenī, nosakot labumu ekonomisko lietderību un atdevi. Aptaujas ietvaros darbinieki var “tirgoties” ar labumiem, izveidojot individualizētu grozu, kas aptver darba devēja piedāvātās iespējas. Kopumā viedais rīks var palīdzēt efektīvāk pārveidot darbiniekiem atbilstošu labumu paketi, gūstot ar to saistītās priekšrocības, vienlaikus optimizējot atalgojuma izmaksas organizācijas līmenī.
PwC piedāvā gan ekspertu palīdzību, gan tehniskos risinājumus, lai darba devēji, izvērtējot darbinieku vajadzības, varētu modernizēt savu atalgojuma sistēmu. Tas palīdzēs sasniegt labākus ekonomiskos rādītājus un nodrošinās būtiskas priekšrocības cīņā par talantiem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuPersonāla akciju plāni kļūst arvien populārāki kā iespēja vairot darbinieku motivāciju uzņēmumos visā pasaulē, arī Baltijas valstīs. Personāla opciju popularitāte skaidrojama ar ieguvumiem gan uzņēmumam, gan darbiniekam. Personāla opcijas piešķir darbiniekiem tiesības saņemt vai iegādāties uzņēmuma akcijas pēc noteikta laikposma un par cenu, kas zemāka par tirgus vērtību. Uzņēmums gūst labumu no tā, ka darbinieki ir gatavi strādāt, lai sasniegtu uzņēmuma mērķus un celtu tā akciju vērtību. Tā kā katras valsts regulējums šī papildu labuma aplikšanai ar nodokli var būt citāds, ir svarīgi aplūkot nodokļu regulējumu Lietuvā, Latvijā un Igaunijā.
Globalizācijas ietekmē uzņēmuma korporatīvie klienti un dažādi iepirkuma projekti bieži vien atrodas valstīs, kuras nav šī uzņēmuma galvenā darbības vieta. Lai gūtu labumu no ārvalstu iepirkuma projektiem, uzņēmumam ir svarīgi izvērtēt ne vien ieguvumus, bet arī ar šādām biznesa iespējām saistītos riskus, īpaši nodokļu riskus. Ja ārvalstī rodas pastāvīgā pārstāvniecība (PP), tad jāapzinās gan uzņēmumu ienākuma nodokļa, gan algas nodokļu sekas, ko rada šāda darbība ārvalstī. Šajā rakstā mēs vērtējam algas nodokļu riskus un aplūkojam nozīmīgākos jautājumus, kas uzņēmumam būtu jāņem vērā.
Veiksmīgas klientu pieredzes nodrošināšanā viens no priekšnosacījumiem ir sakārtota organizācijas kultūra. Klientu apmierinātība ir kritiski svarīga jebkuram uzņēmumam, lai uzturētu ilgstošu rentabilitāti un konkurētspēju tirgū.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).