Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Mākslīgā intelekta (MI) portālu monitorēšanas rīki 1/24/25

Gunda Karnīte
Mākslīgā intelekta speciāliste IT konsultāciju nodaļā, PwC Latvija
Dr.dat. Baiba Apine
Direktore IT konsultāciju nodaļā, PwC Latvija

Interneta portāli kalpo kā uzņēmumu vizītkarte, tādēļ ir svarīgi nodrošināt netraucētu informācijas pieejamību un apmaiņu. Lai garantētu maksimālu pieejamību un optimālu darbību, izmanto ar MI automatizētu interneta portālu monitorēšanu, kas ļauj izsekot tīmekļa vietņu un pakalpojumu veiktspējai, savlaicīgi identificējot un proaktīvi novēršot iespējamās problēmas. 

Apmeklējot interneta portālus, lietotājs sastopas ar pieprasījumiem apstiprināt sīkdatnes jeb “cepumu” izmantošanu vai sniegt piekļuvi savai atrašanās vietai. Šie pieprasījumi ir tikai daļa no monitoringa procesiem. Piemēram, vienreiz meklējot konkrētu preci internetā, jau nākamajā dienā lietotājam tiek rādītas mērķtiecīgas reklāmas, kas piedāvā to pašu preci. Šāda uzraudzība un personalizācija tiek veikta, izmantojot MI analīzes un monitoringa rīkus, kas apkopo datus par lietotāju uzvedību, lai pielāgotu reklāmas un saturu, kas atbilst viņu interesēm. Tomēr monitorings sniedzas tālāk par personalizētas reklāmas nodrošināšanu. Tas ir arī nozīmīgs līdzeklis problēmu novēršanai un kiberdrošības uzturēšanai. 

Attīstoties MI tehnoloģijām, visi tīmekļa vietņu monitorēšanas aspekti piedzīvo būtiskas pārmaiņas. Sākotnēji uzraudzība balstījās uz manuāliem skriptiem un statiskām metodēm, kur administratori sekoja līdzi interneta portālu darbībai. Šādas tradicionālās metodes bieži reaģēja uz problēmām pēc to rašanās. Šobrīd MI izmanto prognozējošo analīzi, lai automātiski identificētu anomālijas un novērstu traucējumus pirms tie ietekmē lietotājus. 

MI monitoringa rīki ir pieejami kā SaaS (Software as a Service) risinājumi, pielāgotas programmatūras un atvērtā koda tehnoloģijas. Tie nodrošina automatizētu interneta portālu monitorēšanu no vairākiem aspektiem. Dīkstāves uzraudzība jeb downtime monitorings palīdz identificēt un novērst nepieejamības periodus. Drošības un ļaunprogrammatūras monitorings aizsargā pret drošības apdraudējumiem, un aizsargā lietotāju datus. Veiktspējas monitorings novērtē veiktspēju un ielādes laikus, lai nodrošinātu ātru un efektīvu lietotāja pieredzi. Analītikas monitorings apkopo datus par lietotāju uzvedību, ļaujot optimizēt vietnes saturu un pieņemt uz datiem balstītus biznesa lēmumus. 

Skatoties uz gataviem rīkiem, to funkcijas var nodalīt kā veiktspējas monitorings un lietotāju uzvedības analītikas monitorings. Rīki, kas apvieno šīs kategorijas ir, piemēram, Datadog, New Relic, Dynatrace, AppDynamics un citi. Atsevišķi ir arī rīki, kas specializējas tieši lietotāju uzvedības analīzē, piemēram, Google Analytics, Hotjar, Mixpanel, Heap un citi. Datu glabāšanai un analīzei galvenokārt tiek izmantoti mākoņpakalpojumi, piemēram, AWS, Azure un Google Cloud. Tomēr daži monitoringa rīki piedāvā arī iespēju glabāt datus vietējos serveros. Rīku izmaksas var būtiski atšķirties, lielai daļai lietotāju analītikas rīku ir bezmaksas plāns ar ierobežotu funkcionalitāti, savukārt arī veiktspējas monitoringa rīki, piemēram, Datadog, New Relic un Dynatrace, izmanto abonēšanas modeli, kura cena ir atkarīga no datu apjoma, lietotāju skaita un papildu funkcijām. 

Interneta monitoringu regulē vairāki juridiskie akti, kas galvenokārt attiecas uz personas datu aizsardzību un privātumu. Viens no galvenajiem regulējumiem ir Vispārīgā datu aizsardzības regula (GDPR), kas nosaka prasības par personas datu vākšanu, apstrādi un uzglabāšanu, kā arī lietotāju piekrišanas iegūšanu sīkdatņu izmantošanai. Tāpat ir arī Eiropas Savienības E-komercijas direktīva, kas attiecas uz tiešsaistes pakalpojumiem un uzraudzību. Interneta portāliem ir jāievēro noteikumi par sīkdatņu politiku un piekrišanas mehānismiem, kā arī jānodrošina drošība un kiberdrošība, lai aizsargātu lietotāju datus un novērstu noplūdes. 

Efektīva monitoringa stratēģija un MI monitoringa rīku izmantošana ļauj nodrošināt augstāku interneta portāla kvalitāti un drošību, kas ceļ lietotāju uzticību un apmierinātību. Bez šādas stratēģijas uzņēmumam ir grūtāk saglabāt konkurētspēju, jo tas nespēj ātri reaģēt uz problēmām vai nodrošināt vienmēr pozitīvu lietotāju pieredzi. 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu