Manuāla iepirkumu dokumentācijas izstrāde ir laikietilpīga un pakļauta cilvēka kļūdām. Darbinieki nereti izmanto iepriekšējo iepirkumu dokumentāciju, sagatavojot jaunu, kas, izpaliekot rūpīgai pārskatīšanai, var radīt riskus. Saskaņā ar Gartner datiem1 65% iepirkumu vadītāju aktīvi iegulda mākslīgajā intelektā (MI), lai uzlabotu produktivitātes rādītājus un samazinātu cilvēka kļūdu risku. MI ir noderīgs rīks tādiem uzdevumiem kā vēsturisko iepirkumu datu analīze, dokumentācijas sagatavošana un pretendentu izvērtēšana.
Pirmais solis ir izpētīt un izmēģināt pieejamos MI rīkus. Rīki ir dažādi un pieejami trīs cenu kategorijās: bezmaksas, abonēšanas un "pay-as-you-go" (maksājums atkarībā no patēriņa). Darbam saistībā ar iepirkumiem ieteicams apsvērt abonēšanas plānu. Bezmaksas versijas nav piemērotas, jo tām nav tādu būtisku funkciju kā aģentu izveide, iepriekšējo datu uzglabāšana un neierobežots uzvedņu skaits, kas ir pieejamas maksas rīkos. Abonementu MI rīki, piemēram, ChatGPT, Copilot, Claude u.c., ir viegli pieejami par 20-30 USD mēnesī vienam lietotājam.
Otrais solis ir MI rīka konfigurācija, lai tas spētu pildīt nepieciešamās funkcijas iepirkumu veidošanas procesā. Tas ietver apmācītu aģentu izveidi, kam tiek iedota tāda informācija kā iepirkumu formu paraugi, vēsturiskie uzņēmuma dati un darbības instrukcijas, kā arī detalizēts apraksts par vēlamo rezultātu, ierobežojošiem faktoriem, datu formatēšanu un netiešu kontekstu, piemēram, ģeogrāfiskajiem datiem, sezonālām izmaiņām, piegādes ķēdes specifiku vai iekšējiem uzņēmuma politikas nosacījumiem, kuri nav pieejami MI aģentam.
Trešais solis ir iepirkuma pretendentu vērtēšana. Arī šim uzdevumam var izveidot specializētu aģentu, kā instrukcijas tam nodrošinot vērtēšanas kritērijus, pretendentu iesniegtās informācijas veidlapas un detalizētas darbības instrukcijas. Šāds aģents spēj salīdzināt un vērtēt pretendentus, balstoties ne tikai uz iesniegto dokumentāciju, bet arī iegūt papildu informāciju no publiskiem avotiem internetā. Tas sniedz vispusīgu pretendentu izvērtējumu, ņemot vērā citus realizētos projektus, kompetences un reputāciju.
Ir svarīgi ieviest MI rīku pakāpeniski, ar izpēti un izmēģināšanu, kam seko konfigurācija un apmācība, un beidzot ar ieviešanu un pastāvīgu optimizāciju. Ir būtiski, lai gaidas būtu reālistiskas, kā arī apzināties, ka MI ir rīks efektivitātes uzlabošanai, kas paātrina apjomīgu darba daļu izpildi. Tomēr cilvēkam vienmēr ir jāpārskata un jāpilnveido gala rezultāts.
Ja jums rodas jautājumi vai vēlaties uzzināt vairāk par mākslīgā intelekta risinājumu ieviešanu iepirkumu procesos, sazinieties ar PwC Latvija tehnoloģiju konsultantiem, lai saņemtu ekspertu padomu un palīdzību.
_____________
1 https://www.scmr.com/article/ai-procurement-efficiency-insight, https://www.teamprocure.com/blog/procurement-automation
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuJau vairāk nekā gadu PwC palīdz klientiem ieviest praktiski izmantotus mākslīgā intelekta (MI) risinājumus, kuri optimizē ikdienas darbu, izmantojot Microsoft Copilot tehnoloģiju. Nekodējam neko specifisku, taču palīdzam tikt pie labi izmantojama risinājuma, izmantojot pieejamās pielāgošanas iespējas. Šādas tehnoloģijas ļauj uzņēmumiem paaugstināt darba efektivitāti un pielāgoties dinamiskajai tirgus videi.
Ārpakalpojumu grāmatvedība jau sen ir stratēģiska izvēle uzņēmumiem, kuri vēlas optimizēt savus procesus, samazināt izmaksas un saņemt profesionālu finanšu atbalstu. 2025. gadam sākoties un raugoties nākotnē, grāmatvedības nozare piedzīvo būtiskas pārmaiņas, ko veicina tehnoloģiju attīstība, mainīgās klientu prasības un globālās tendences. Apskatīsim galvenos virzienus, kuri veido ārpakalpojumu grāmatvedības nākotni.
Šobrīd tehnoloģiju pasaulē aktuāls temats ir viedie aģenti. Tas ir jauns jau esošo MI risinājumu paveids, kas palīdz automatizēt procesus un uzlabot efektivitāti, radot katram darbiniekam iespēju iegūt savu personīgo asistentu. Pēdējā gada laikā tādi MI rīki kā tērzēšanas roboti jeb čatboti ir kļuvuši par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu. 2024. gada augustā PwC veiktajā aptaujā 73% no respondentiem atklāja, ka jau ikdienā lieto vai plāno lietot tādus čatbotus kā Microsoft Copilot un ChatGPT. Tomēr šobrīd uzmanības centrā arvien vairāk nonāk viedie aģenti, kuri apvieno čatbotu spēju klāstu ar plašākām automatizācijas un personalizācijas iespējām.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).