Šā gada martā stājies spēkā jauns sociālās drošības līgums, proti, Latvijas Republikas valdības un Gērnsijas valdības līgums sociālās drošības jomā, kurš skar pensiju jomu. Šajā rakstā aplūkots, kādēļ līgums noslēgts, kādas problēmas tas risina un kā tas ietekmē Gērnsijā dzīvojošos Latvijas valstspiederīgos.
Latvija ir noslēgusi sociālās drošības līgumus arī ar Ukrainu, Kanādu, ASV, Norvēģiju, Baltkrieviju, Krieviju un Austrāliju. Drīzumā tiks noslēgts līdzīgs līgums ar Moldovu. Savukārt Eiropas Savienībā (ES) sociālās drošības jomu regulē 2004. gada 29. aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 883/2004 par sociālā nodrošinājuma sistēmu koordinēšanu.
Gērnsija nav Apvienotās Karalistes daļa, tādēļ, kad no 1973.–2020. gadam Apvienotā Karaliste bija ES dalībvalsts, Gērnsija palika ārpus ES robežām un uz tās teritoriju neattiecas ES tiesību akti sociālās drošības jomā. Gērnsijā ir skaitliski liela latviešu diaspora, un daudzi Latvijas iedzīvotāji dodas uz Gērnsiju, lai veiktu sezonālus darbus vairākus mēnešus.
Līguma mērķis ir aizsargāt šo personu tiesības vecuma pensiju jomā, ja persona, kas dzīvojusi un strādājusi Gērnsijā, pārceļas uz dzīvi Latvijā vai otrādi. Pirms līguma spēkā stāšanās šādām personām nebija tiesību uz otrā valstī uzkrāto pensiju. Līgums novērš šo problēmu.
Līguma nodrošina personas tiesības uz otras valsts pensiju, ja tiek izpildīti konkrēti kritēriji. Proti, ja Latvijas iedzīvotājs ir dzīvojis un strādājis Gērnsijā, tad līgums šai personai dod iespēju no Gērnsijas pieprasīt vecuma pensiju un otrādi, ja sasniegts otras valsts pensionēšanās vecums un nepieciešamais apdrošināšanas stāžs.
Ja persona ir sasniegusi Gērnsijā noteikto pensijas vecumu un ir izpildīts kritērijs par nepieciešamo apdrošināšanas perioda ilgumu, tad persona var pretendēt uz Gērnsijas pensijas saņemšanu.
Ja apdrošināšanas stāžs Gērnsijā nav pietiekams, lai būtu tiesības uz pensiju, tiek ņemts vērā arī apdrošināšanas periods Latvijā. Šādi summējot gadus, tiek nodrošināts kritērijs par nepieciešamo apdrošināšanas stāžu, kas Gērnsijā un Latvijā var atšķirties. Gērnsijas vecuma pensija tiek aprēķināta tikai par Gērnsijā uzkrātajiem apdrošināšanas periodiem.
Līgums paredz tādu pašu pieeju, ja Gērnsijas iedzīvotājs ir dzīvojis un strādājis Latvijā. Persona ir tiesīga pieprasīt vecuma pensiju no Latvijas, ja tā ir sasniegusi Latvijā noteikto pensijas vecumu un nepieciešamo apdrošināšanas stāžu. Vienlaikus līgums paredz, ka darba nespējīgam ģimenes loceklim (bērnam), kurš zaudējis apgādnieku, var būt tiesības uz Latvijas apgādnieka zaudējuma pensiju par mirušā apgādnieka uzkrāto apdrošināšanas stāžu Latvijā.
Arī šādā situācijā personas apdrošināšanas stāžs tiek summēts, ja Latvijas apdrošināšanas stāžs nav pietiekams. Latvijas pensiju aprēķina tikai par Latvijā uzkrāto apdrošināšanas stāžu.
Līgums neļauj saņemt pensiju no abām valstīm par vienu un to pašu apdrošināšanas periodu.
Papildus norādām, ka līgums nerisina jautājumus par sociālā nodokļa maksāšanas pienākumu sadalījumu personas nodarbināšanas periodos. Tas joprojām nosakāms pēc katras valsts nacionālajiem tiesību aktiem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuIr dažādi juridiskie instrumenti, kā atstāt savu īpašumu mantojumā, tostarp arī Latvijā popularitāti iegūstošie trasti. Šajā rakstā aplūkoti trīs līdz šim Latvijā populārākie mantojuma jautājumu risinājumi: dāvināšana, pārdošana un mantošana. Vislabākais risinājums katrā situācijā būs citāds, tādēļ šā raksta mērķis ir sniegt ieskatu par nodokļiem mantojuma saņēmējam vai mantojuma devējam katrā no minētajām iespējām. Rakstā aplūkoti tikai darījumi ar nekustamo īpašumu (NĪ), ko veic fiziskas personas – Latvijas nodokļu rezidenti.
Algas nodokļu plaisai ir tendence lēnām, taču pastāvīgi samazināties jau kopš 2016. gada, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (“VID”) nesen veiktais valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (“VSAOI”) un iedzīvotāju ienākuma nodokļa (“IIN”) plaisas novērtējums par 2020. gadu.
Šajā rakstā ir apkopota informācija par nodokļu likumu un citu tiesību aktu normām, kas jāņem vērā 2021. gadā, no darbinieka algas aprēķinot iedzīvotāju ienākuma nodokli (“IIN”), valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (“VSAOI”) un solidaritātes nodokli (“SN”).
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).