Eiropas Komisija (EK) ir grozījusi valsts atbalsta noteikumus, lai uzlabotu sabiedrības piekļuvi tiesvedībām vides jautājumos1. Šīs izmaiņas ļauj vides nevalstiskajām organizācijām (NVO) apstrīdēt EK lēmumus par valsts atbalsta apstiprināšanu, ja pastāv aizdomas par ES vides tiesību aktu pārkāpumiem. Šīs ir nozīmīgas izmaiņas, jo pirmo reizi NVO, kuru darbība saistīta ar vidi, var oficiāli pieprasīt EK pārskatīt šādus lēmumus, īpaši, ja ir bažas par ES vides jomas normatīvo aktu ievērošanu.
Grozījumi ir tieša atbilde uz Orhūsas Konvencijas atbilstības komitejas (ACCC) secinājumiem. Orhūsas Konvencija2 garantē sabiedrības tiesības piekļūt informācijai, piedalīties lēmumu pieņemšanā vides jautājumos un vērsties tiesā, ja šīs tiesības tiek ierobežotas. Problēma aktualizējās pēc Hinkley Point C atomelektrostacijas gadījuma Apvienotajā Karalistē3, kad EK apstiprināja valsts atbalstu, bet vides NVO apstrīdēja šo lēmumu, norādot uz iespējamiem ES vides tiesību pārkāpumiem. Līdz šim sabiedrības un NVO rīcībā nebija efektīva mehānisma, kā apstrīdēt šādus lēmumus ES līmenī.
2021. gadā ACCC konstatēja, ka ES pārkāpj Orhūsas Konvenciju, jo nesniedz sabiedrībai iespēju apstrīdēt valsts atbalsta lēmumus, kuri varētu būt pretrunā ar vides tiesībām. Šis konstatējums izraisīja konsultāciju un juridiskas reformas procesu vairāku gadu garumā, kas noveda pie nesenajiem EK pieņemtajiem grozījumiem.
EK veiktie grozījumi valsts atbalsta noteikumos ievieš papildu mehānismu, kurā var tikt apšaubīta darbību atbilstība ES vides tiesību aktiem (pat pēc EK apstiprinājuma). Lai gan pārskatīšana attiecas tikai uz vides tiesību jautājumiem un to var ierosināt tikai atbilstošās NVO, tas rada jaunu apstrīdēšanas ceļu, kas var novest pie aizkavēšanās vai pat atbalsta atgūšanas, ja tiek konstatēts pārkāpums. Tādēļ atbalsta saņēmējiem un sniedzējiem jābūt īpaši uzmanīgiem, izvērtējot savu darbību atbilstību vides normatīvo aktu prasībām, un jābūt gataviem veikt padziļinātas izvērtēšanas procedūras.
Šīs izmaiņas nodrošina lielāku caurskatāmību un sabiedrības iesaisti ES valsts atbalsta sistēmā, dodot iespēju vides NVO apstrīdēt lēmumus. Tādējādi ES saskaņo savu praksi ar starptautiskajām saistībām un stiprina vides aizsardzības mehānismus. Lai saņēmēji varētu gan saņemt, gan saglabāt valsts atbalstu, vides prasību ievērošana kļūst kritiski svarīga. Jauno noteikumu mērķis nav bloķēt atbalstu, bet gan nodrošināt, ka ekonomiskās aktivitātes tiek īstenotas, neapdraudot vides saglabāšanu. Tāpēc rūpīga plānošana un regulāras vides atbilstības pārbaudes kļūst par būtisku aspektu valsts atbalsta saņēmējiem, it īpaši, ja atbalsts ir jāsaskaņo ar EK.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuValsts atbalsts un konkurences neitralitāte ir divi publiskajām personām nozīmīgi institūti, kurus ievērojot, nodrošina publisko personu darbības tirgū taisnīgumu un efektivitāti. Šie principi ir būtiski, lai novērstu tirgus izkropļojumus un veicinātu godīgu konkurenci starp publiskā un privātā sektora uzņēmumiem. Lai arī pēdējā laikā šie jēdzieni ir piesaistījuši plašāku uzmanību, to savstarpējā mijiedarbība vēl nav pietiekami izpētīta. Šajā rakstā aplūkots, kā tie ietekmē un papildina viens otru.
Tirgus ekonomikas dalībnieka kritērijs (saukts arī par “privātā investora principu”) ir analītisks instruments, ko izmanto Eiropas Komisija, lai izslēgtu tādas priekšrocības uzņēmumam, kas iegūtas, valstij iejaucoties noteiktā tirgū. Šim kritērijam ir nepieciešama sarežģīta ekonomiskā analīze un juridiskais pamatojums, lai novērtētu, vai hipotētisks privāts investors konkrētajā tirgū veiktu salīdzināmu iejaukšanos un ar tādiem pašiem nosacījumiem kā valsts. Ja atbilde ir apstiprinoša un darījums ir atbilstošs tirgum, tas visticamāk netiks uzskatīts par valsts atbalstu, jo darījuma otrai pusei (uzņēmumam) nav sniegta ekonomiska priekšrocība, ko tas nebūtu saņēmis parastos tirgus apstākļos.
Šā gada 27. oktobrī ir noslēgusies publiskā apspriešana Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātajiem Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likuma grozījumiem, ar ko paredzēts dzēst atsauces uz de minimis atbalsta regulējumu un pilnvarot EM slēgt ar jaunuzņēmumu pārstāvošām organizācijām līdzdarbības līgumus, lai vienkāršotu topošā 400 000 eiro atbalsta piešķiršanas procesu. Šajā rakstā iepazīstināsim ar galvenajiem grozījumos paredzētajiem jaunumiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).