Pasaules un lietu kārtība pastāvīgi mainās, un šī mainība būtiski ietekmē visu apkārtējo vidi gan pozitīvā, gan negatīvā nozīmē, ļaujot un pat liekot pārskatīt dažādus līdz šim ierastus procesus un darbības, lai tās atbilstu pastāvošajai realitātei. Šie apstākļi ietekmē arī transfertcenu (TC) piemērošanu.
Uzņēmumiem, kas veic saistīto pušu darījumus un ir pakļauti TC dokumentācijas sagatavošanas un iesniegšanas pienākumam, jāpievērš uzmanība objektīvai TC piemērošanai un kontrolēto darījumu dokumentēšanai par pandēmijas ietekmētajiem finanšu gadiem. Lai šo procesu atvieglotu, VID šā gada 19. janvārī ir sagatavojis metodisko materiālu, kurā ietverta būtiskā informācija, kam pievērst uzmanību un ko ņemt vērā, sagatavojot TC dokumentāciju par pandēmijas skartajiem finanšu gadiem. Jāpiebilst gan, ka šis metodiskais materiāls ir sava veida atvasinājums no ESAO 2020. gada 18. decembrī publicētā dokumenta “Vadlīnijas par Covid-19 pandēmijas ietekmi uz transfertcenu noteikšanu.” Saprotams, ka par 2020. finanšu gadu – pirmo pandēmijas skarto periodu – dokumentācija ir jau iesniegta, un metodiskais materiāls būtu krietni noderējis jau iepriekš, taču tā izdošana tagad ļauj veikt “kļūdu labojumu.” Piedāvājam divu rakstu sēriju, kurā sniegsim ieskatu būtiskajās atziņās no VID izdotā metodiskā materiāla nākamajiem pandēmijas skartajiem periodiem.
Izmaiņas ekonomikā, ierobežojumi, darbības atvieglojumi, finanšu atbalsts no valsts, nenoteiktība un vēl citi ar pandēmiju saistīti apstākļi apgrūtina objektīvu TC piemērošanu. VID metodiskā materiāla ietvaros ir izdalījis vairākus būtiskus faktorus, kam jāpievērš uzmanība, piemērojot TC pandēmijas periodā. Šajā rakstā apskatīsim pirmos divus no tiem:
Lai pamatotu un pierādītu, ka piemērotās TC ir mainījušās pandēmijas, nevis citu apstākļu dēļ, uzņēmumiem ir svarīgi TC dokumentācijā ietvert šo apstākļu aprakstus un pamatojošu informāciju, kas ļauj izdarīt konkrētos secinājumus. Visai informācijai jābūt patiesai, salīdzināmai un pilnīgai.1 Ir būtiski norādīt jebkuru informāciju, kas saistīta ar pandēmijas ietekmi uz nozari kopumā, par uzņēmuma veiktajām funkcijām, ar tām saistītajiem riskiem un izmantotajiem aktīviem, informāciju par izmaiņām salīdzināmos nesaistītu pušu darījumos un nesaistītu salīdzināmu uzņēmumu atlasi, kas ļaus VID gūt priekšstatu par uzņēmuma pielietoto TC politiku pandēmijas apstākļos. Pārskatot atsevišķas TC dokumentācijas sadaļas, būtu rūpīgi jāizvērtē kontrolēto darījumu apraksti, tos iespēju robežās papildinot ar šādu informāciju:
Sagatavojot darījumu funkcionālo un ekonomisko analīzi, noteikti jāņem vērā šāda informācija:
Sadaļā par būtiskiem (kritiskiem) pieņēmumiem, kas pamato un atbalsta uzņēmuma TC metodoloģiju, jāietver budžeta plāna un tā izpildes analīze – plānoto un gūto rezultātu salīdzinājums un informācija par salīdzināmu, nesaistītu pušu rīcību pandēmijas periodā un iepriekšējos ekonomikas recesijas posmos.
Lai mazinātu pandēmijas radītās negatīvās sekas uzņēmējdarbībai, Latvijas valdība ir sniegusi dažādus atbalsta instrumentus uzņēmējdarbībai, tādēļ jāizvērtē, vai un kā saņemtais atbalsts ir ietekmējis kontrolēto darījumu cenas un salīdzināmos rādītājus. Tas ir izdarāms, kontrolēto darījumu funkcionālajā un salīdzināmības analīzē ietverot papildinformāciju par saņemto valsts atbalstu, norādot tā veidu un sniedzot pamatojošu novērtējumu, vai un kā šis atbalsts ir ietekmējis piemērotās TC.
Saskaņā ar VID metodisko materiālu, veicot atbalsta analīzi, ieteicams izvērtēt šādus jautājumus:
Jau apskatot pirmos divus no VID uzsvērtajiem faktoriem, kas ietekmē TC noteikšanu pandēmijas apstākļos, rodas priekšstats, ka tie mazina nenoteiktību un sniedz skaidrāku priekšstatu par būtisko, nosakot TC ārpuskārtas periodos. Taču vienlaikus rodas iespaids, ka šis metodiskais materiāls, visticamāk, palielinās administratīvo slogu attiecībā uz TC pamatošanu.
Pārējos faktorus, kas ietekmē TC noteikšanu pandēmijas apstākļos, aplūkosim nākamajā Īsziņā.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuSaistīti uzņēmumi mēdz viens otram izsniegt aizdevumus, kuriem – tāpat kā citiem darījumiem starp saistītām personām – jāatbilst tirgus cenai. Salīdzināmības analīzē var izmantot gan iekšējos, gan ārējos datus, taču ne vienmēr ir skaidrs, par kādu periodu tie jāatlasa. Šajā rakstā aplūkosim dažādus aizdevuma analīzes veidus ar salīdzināmo datu atlases piemēriem, izmantojot ārējos informācijas avotus.
Lai mazinātu Covid-19 ietekmi uz tautsaimniecību, valdība atbalsta privāto sektoru ar dažādiem pasākumiem, kas finansiāli palīdz uzņēmumiem daļēji segt īstermiņa zaudējumus. Tomēr uzņēmumiem šobrīd ir ļoti svarīgi saredzēt nākotnes izaugsmes iespējas, kas bieži vien tiek sasaistīts ar finansējuma pieejamību attīstībai, uzlabojumiem un jaunu tirgu apgūšanai.
Globālais nodokļu regulējums ir piedzīvojis vēsturiskas pārmaiņas un joprojām tiek grozīts. Tas ir licis daudznacionālo uzņēmumu (DNU) grupām pārvērtēt savu globālo darbības modeli un aktīvi rīkoties, lai saglabātu konkurences priekšrocības. Līdz ar tehnoloģiju attīstību, globālās vides izmaiņām un pandēmijas ietekmi, DNU sāk pārskatīt un pārveidot savas vērtību ķēdes, lai padarītu grupas uzņēmumu darbību vēl efektīvāku un ienesīgāku.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).