Ministru kabineta rīcībā saskaņošanas procesā pašlaik atrodas likumprojekts, kurš paredz vairākus grozījumus Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (NILLTPFN) likumā. Lai arī likumprojekts vēl nav nodots izskatīšanai Saeimai un tajā var tikt veikti papildu precizējumi, iesakām laikus iepazīties ar plānotajām izmaiņām, kas būtiski ietekmēs likuma subjektus, kuri veic ārvalstu valūtas skaidrās naudas pirkšanas vai pārdošanas darījumus, un juridiskus veidojumus, tostarp trastus.
Likumprojekta mērķis ir ieviest atsevišķas Direktīvas (ES) 2018/843 normas, ar kurām iepazīstināsim šajā rakstā, un vienlaikus saskaņot NILLTPFN likuma normas ar plānotajiem grozījumiem likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru”. Tā kā daudzi ārvalstu valūtas skaidrās naudas pirkšanas un pārdošanas darījumi tiek veikti anonīmi, likumprojektā tiek precizētas tiesību normas par klientu izpētes slieksni šādos gadījuma rakstura darījumos ar mērķi samazināt anonīmo darījumu skaitu, kas novērstu NILLTPF risku un nodrošinātu riskos balstītas pieejas izmantošanu.
Atbilstoši likumprojekta anotācijai tiek plānotas šādas izmaiņas:
1) papildināt patiesā labuma guvēja definīciju NILLTPFN likumā attiecībā uz juridiskiem veidojumiem (trastiem);
2) likuma subjektiem, kas veic ārvalstu valūtas skaidrās naudas pirkšanas vai pārdošanas darījumus, samazināt 1500 eiro slieksni uz 500 eiro, kad subjektam ir pienākums veikt klienta izpēti;
Jāņem vērā, ka grozījumi paredz – ja ārvalstu valūtas skaidrās naudas pirkšanas vai pārdošanas darījuma vai vairāku šķietami saistītu darījumu kopsumma nepārsniedz 1500 eiro ar fizisku personu un pastāv zemi NILLTPF riski, tad likuma subjekts var neveikt pilnu klienta izpētes procesu, bet gan tikai tā pirmo posmu – klienta identifikāciju un dokumentu, uz kuru pamata veikta šī identifikācija, kopijas izgatavošanu.
3) noteikt pienākumu juridiska veidojuma pilnvarniekam (pārvaldniekam) uzturēt un aktualizēt informāciju par tā patiesajiem labuma guvējiem;
Pilnvarniekam (pārvaldniekam) tiek noteikts pienākums uzturēt un aktualizēt informāciju par šādām personām, kuras visas ir uzskatāmas par juridiska veidojuma patiesajiem labuma guvējiem:
4) noteikt pienākumu juridiska veidojuma pilnvarniekam (pārvaldniekam) sniegt informāciju par tā patiesajiem labuma guvējiem Uzņēmumu reģistram (UR) šādos gadījumos:
Šajos gadījumos pilnvarniekam (pārvaldniekam) iestājas pienākums iesniegt pieteikumu UR un atklāt informāciju par juridiskā veidojuma patiesajiem labuma guvējiem. Anotācijā ir sniegts arī skaidrojums – ja šādi patiesie labuma guvēji ir reģistrēti citas dalībvalsts vestā reģistrā, tad pieteikums UR nav jāiesniedz. Lai arī anotācijā nav detalizēti skaidrots, kā likuma subjekti šajos gadījumos varēs identificēt juridiskā veidojuma patieso labuma guvēju, paredzams, ka dalībvalstu izveidotā patieso labuma guvēju reģistra “Beneficial Ownership Registers Interconnection System – BORIS” pilnveidošana turpināsies.
5) noteikt UR funkciju, kura paredz vest juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru, un UR ierakstāmo ziņu par juridisko veidojumu apjomu;
6) noteikt pienākumu juridiskā veidojuma pilnvarniekam (pārvaldniekam) uzsākt sniegt informāciju par tā patiesajiem labuma guvējiem UR nākamajā dienā pēc NILLTPFN likuma grozījumu spēkā stāšanās.
Plānotais spēkā stāšanās datums ir 2025. gada 6. janvāris.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuUzņēmuma patiesā labuma guvēja (PLG) noskaidrošana ir nozīmīgs aspekts, lai nodrošinātu gan noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas (NILLN) regulējuma ievērošanu, gan pārliecinātos, ka netiek veikta sadarbība ar sankcionētām personām. Tomēr ir arī citi aspekti, kas jāņem vērā, jo regulējums atšķiras attiecībā uz to, ko katrā atsevišķā gadījumā uzskata par PLG. Šajā rakstā – īsumā par to, kā šīs atšķirības konstatēt un piemērot ikdienas vajadzībām, lai nodrošinātu atbilstību gan NILLN, gan sankciju regulējumam.
Turpinot cīņu pret noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un sankciju pārkāpumiem, 28. martā ES Parlamenta Ekonomikas un monetāro lietu komisijas, kā arī Pilsoniskās brīvības, tieslietu un iekšlietu komisijas deputāti pievērsa uzmanību nepieciešamībai pēc stingrākiem nosacījumiem cīņā pret noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu (“AML”), kā arī sankciju pārkāpumiem. Šo komisiju deputāti ir sagatavojuši dokumentu paketi ar trīs tiesību aktu projektiem, kurus aprīlī apstiprināšanai izskatīs Eiropas Parlamenta deputāti.
Šā gada 1. septembrī stājās spēkā grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā, kuriem būtu jāpievērš uzmanība arī Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (“NILLTPFN likums”) subjektiem. Ja gribat saglabāt savas attiecības ar klientiem, tad jāizvērtē, kā šie grozījumi tās ietekmēs, un jāievieš risinājumi, kas ļaus tiesiski turpināt attiecības ar klientiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).