Uzņēmuma patiesā labuma guvēja (PLG) noskaidrošana ir nozīmīgs aspekts, lai nodrošinātu gan noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas (NILLN) regulējuma ievērošanu, gan pārliecinātos, ka netiek veikta sadarbība ar sankcionētām personām. Tomēr ir arī citi aspekti, kas jāņem vērā, jo regulējums atšķiras attiecībā uz to, ko katrā atsevišķā gadījumā uzskata par PLG. Šajā rakstā – īsumā par to, kā šīs atšķirības konstatēt un piemērot ikdienas vajadzībām, lai nodrošinātu atbilstību gan NILLN, gan sankciju regulējumam.
AML regulējums ir attīstījies vairāk nekā 30 gadu garumā un pašlaik ir nonācis pie vienotas PLG definīcijas ES ietvarā. Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2015/849 (2015. gada 20. maijs) par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai nosaka, ka faktiskais jeb patiesais labuma guvējs juridiskām personām ir persona, kurai ir 25% īpašumtiesību uzņēmumā vai 25% plus viena akcija turējumā. Šāda robeža ir izvēlēta, jo tā personai sniedz pietiekamas iespējas kontrolēt uzņēmumu. Kontrole ar 25% attiecināma gan uz tiešo, gan netiešo kontroli, tātad arī gadījumos, kad uzņēmumu kontrolē caur struktūru, jācenšas nonākt līdz PLG.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā, kurš veidots saskaņā ar ES regulējumu, arī ir noteikta 25% robeža, proti, Latvijas regulējums nosaka, ka PLG ir persona, kas tieši vai netieši kontrolē uzņēmumu. Šeit jānorāda, ka PLG ir arī juridiskās personas dibinātājs, pilnvarnieks vai pārvaldītājs. PLG identificēšana palīdz uzņēmumam novērtēt iespējamos sadarbības un naudas atmazgāšanas riskus, kā arī apzināties valstis, kas saistāmas ar potenciālo vai esošo partneri.
Jau kopš 2014. gada ES ir ieviesusi mērķētas sankcijas pret Krieviju par tās agresiju Ukrainā. Padomes Regulas (ES) Nr. 269/2014 (2014. gada 17. marts) par ierobežojošiem pasākumiem attiecībā uz darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība, I pielikumā ir noteiktas sankcionētās personas, tātad ir aizliegta jebkāda veida sadarbība ar šādām personām un ir noteikti papildu ierobežojumi. Jānorāda, ka ar dažādiem papildinošiem dokumentiem ir veiktas izmaiņas, kas ietekmē ne tikai sankcionētās personas, bet ar tām saistītās personas, jo sankciju regulējums aizliedz sankcionētajām fiziskajām un juridiskajām personām, vienībām un struktūrām tiešā vai netiešā ceļā darīt pieejamus jebkādus līdzekļus vai saimnieciskos resursus. Sankciju regulējumā nav minēts konkrēts termins PLG, tāpēc katrā atsevišķā gadījumā jāvērtē, vai sadarbības izbeigšana ar sankcionētajām personām uzreiz garantē, ka tās nesaņem līdzekļus pastarpināti. Vienmēr svarīgi izvērtēt visu darījuma partneru saikni ar sankcionētajām personām un ietekmes lielumu konkrētajos uzņēmumos, lai varētu secināt, ka sankcionētajām personām pat netiešā ceļā netiek padarīti pieejami jebkādi finanšu vai saimnieciskie līdzekļi.
Skaidrāks regulējums ir sniegts jautājumos par sadarbību ar valsts kontrolētiem uzņēmumiem, kur PLG ir Krievijas valsts. Proti, ir aizliegts sniegt tiešu vai netiešu atbalstu, tostarp finansējumu un finansiālo palīdzību vai jebkādu citu ieguvumu uzņēmumiem, kas tieši vai netieši atrodas vismaz 50% Krievijas valsts kontrolē, vai atsevišķos gadījumos, ja 50% no īpašuma pieder Krievijas fiziskai vai juridiskai personai. Protams, ikvienā situācijā pastāv dažādi izņēmumi. Šis ir tikai piemērs no aktuālā regulējuma, kur minēts konkrēts slieksnis, kas definē kontrolētu uzņēmumu. Vienmēr jāizvērtē, vai nepastāv saikne, arī ievērojot citus regulējuma punktus, un jāņem vērā, ka 50% slieksnis ir nevis piemērojams vispārīgi, bet gan attiecas uz konkrētiem gadījumiem.
Saikne ar sankcionētām personām vai teritorijām var spēcīgi ietekmēt uzņēmuma reputāciju, tādēļ ir svarīgi laikus izvērtēt jebkādu iespējamo saikni un laikus pieņemt lēmumus, izvērtējot potenciālos riskus.
Ir svarīgi atcerēties, ka NILLN regulējums un sankciju regulējums ir divas atšķirīgas nozares. Sankciju regulējuma mērķis ir negatīvi ietekmēt Krievijas ekonomiku un izdarīt spiedienu uz Krievijas eliti, lai veicinātu Ukrainas teritoriālās neatkarības saglabāšanu. Turpretī NILLN regulējuma mērķi ir plašāki – novērst nelegāli iegūtas un izmantotas naudas apriti. Neskatoties uz šiem dažādajiem mērķiem, abos gadījumos ir svarīgi identificēt personas, kas tieši vai netieši kontrolē uzņēmumus, ar kuriem plānojat sadarboties, un noskaidrot, vai šīm personām nav saiknes ar sankcijās noteiktajiem ierobežojumiem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuTurpinot cīņu pret noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un sankciju pārkāpumiem, 28. martā ES Parlamenta Ekonomikas un monetāro lietu komisijas, kā arī Pilsoniskās brīvības, tieslietu un iekšlietu komisijas deputāti pievērsa uzmanību nepieciešamībai pēc stingrākiem nosacījumiem cīņā pret noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu (“AML”), kā arī sankciju pārkāpumiem. Šo komisiju deputāti ir sagatavojuši dokumentu paketi ar trīs tiesību aktu projektiem, kurus aprīlī apstiprināšanai izskatīs Eiropas Parlamenta deputāti.
Šā gada 1. septembrī stājās spēkā grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā, kuriem būtu jāpievērš uzmanība arī Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (“NILLTPFN likums”) subjektiem. Ja gribat saglabāt savas attiecības ar klientiem, tad jāizvērtē, kā šie grozījumi tās ietekmēs, un jāievieš risinājumi, kas ļaus tiesiski turpināt attiecības ar klientiem.
Turpinoties Krievijas īstenotajam karam Ukrainā, gan ASV, gan Eiropas Savienība (ES) kopā ar citām valstīm arvien paplašina Krievijai piemērojamo sankciju apmēru.
ES samitā, kas norisinājās šā gada 30. un 31. maijā, Eiropadome vienojās par sesto sankciju paketi pret Krieviju, kura attieksies galvenokārt uz jēlnaftu un naftas produktiem, kurus piegādā ES dalībvalstīm. Jāatzīmē, ka Eiropas Padome vienojusies, ka pagaidu izņēmums attieksies uz jēlnaftu, ko piegādā pa cauruļvadiem. Eiropas Komisijas prezidente Urzula fon der Leiena ir norādījusi, ka līdz šā gada beigām paketē iekļautie ierobežojumi faktiski pārtraukšot aptuveni 90% ES naftas importa no Krievijas.
Pieaugot sankciju apmēram, uzņēmumiem rodas arvien vairāk neatbildētu jautājumu un neizpratne par to, kā tikt galā ar pieaugošo sankciju slogu, vai uzņēmums ir konkrētu regulējošo iestāžu uzraudzībā un vai spēkā esošais regulējums sankciju jomā un vadlīnijas paredz to, ka jāizveido sankciju riska pārvaldības iekšējā kontroles sistēma.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).