Šā gada 10. novembrī saskaņošanai ar Finanšu ministriju un Tieslietu ministriju tika nosūtīts projekts grozījumiem likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” (VSA). Šajā rakstā – par ierosinātajām izmaiņām.
Pēc būtības izmaiņas iespējams strukturēt trīs pamatgrupās:
1.1. Vecāku pabalsts (VSA likuma 6. pants)
Iepriekš: Saskaņā ar VSA likumu bērna kopšanas pabalstu un vecāku pabalstu piešķir personām, kuras kopj bērnu, kurš nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu.
Ierosinātās izmaiņas: Ar 2023. gada 1. janvāri spēkā stāsies 2022. gada 15. septembra grozījumi likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu”. Vecāku pabalsta nenododamo daļu divus mēnešus katrs no vecākiem varēs saņemt līdz bērna astoņu gadu vecumam. Tādējādi vecāku pabalsta saņemšanas periods ir sadalīts divos posmos:
Juridiskās skaidrības nodrošināšanai VSA likumā jānosaka, ka personas, kas izvēlējušās saņemt arī otro vecāku pabalsta daļu bērnam līdz astoņu gadu vecumam, ir sociāli apdrošināmās personas.
2.1. Pilnīga vai daļēja līgumsaistību izpilde (VSA likuma 20.5 pants)
Viens no svarīgākajiem precizējumiem attiecas uz darba devēja (DD) atbildību par pilnīgu vai daļēju līgumsaistību izpildi būvniecības nozarē. Ir arī citi mazāk aptveroši precizējumi, kurus rakstā neiekļāvām.
Iepriekš: Vēsturiski pastāvēja praktiski šķēršļi, jo būvniecībā darba ņēmēji nevarēja iesniegt sūdzības par neizmaksāto darba atlīdzību, ja uzņēmums bija pazudis vai atzīts par maksātnespējīgu. Ģenerāluzņēmējs savukārt neuzņēmās atbildību, skaidrojot, ka nevar kontrolēt apakšuzņēmēju pienākumu izpildi pret to darbiniekiem. Lai atrisinātu šo problēmu, 2016. gada 9. jūnija grozījumos Darba likumā (75.2 pants) tika noteikts pienākums ģenerāluzņēmējam nodrošināt DD funkcijas, ja:
Šajā gadījumā darbiniekam ir tiesības prasīt neizmaksāto algu no ģenerāluzņēmēja. Rezultātā ēnu ekonomikas īpatsvars būvniecības nozarē Latvijā 2021. gadā samazinājās līdz 31,2% (SSE Riga, 2021). Taču joprojām bija neskaidrības par pienākumu maksāt darbaspēka nodokļus.
Ierosinātie precizējumi: Ja apakšuzņēmējs regulāri izmaksā darba atlīdzību, tad arī darbaspēka nodokļa izmaksas ir viņa atbildība. Turpretī, ja apakšuzņēmējam rodas problēmas ar algas izmaksām darbiniekiem, tad atbilstoši Darba likumam algu izmaksā ģenerāluzņēmējs, un arī pienākums veikt darbaspēka nodokļa iemaksas ir ģenerāluzņēmējam. Tātad pienākums samaksāt un uzskaitīt darbaspēka nodokļus ir tam DD, kurš izmaksā algu darbiniekiem.
3.1. Minimālo obligāto iemaksu aprēķins (VSA likuma 20.4 pants)
Iepriekš: Saskaņā ar VSA likumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (VSAA) minimālo obligāto iemaksu aprēķins par ceturksni jāveic trīs mēnešu laikā pēc ceturkšņa beigām, bet pārrēķins – trīs mēnešu laikā pēc kalendāra gada beigām. Problēmas rodas 4. ceturksnī, kad DD un pašnodarbinātā minimālo obligāto iemaksu apstrīdēšanas laikā VSAA jau jāveic pārrēķins par gadu.
Ierosinātās izmaiņas: Lai nodrošinātu VSAA korektu minimālo obligāto iemaksu pārrēķinu par gadu, ir ieteikts pagarināt periodu, kurā DD un pašnodarbinātajam jāveic minimālās obligātās iemaksas par iepriekšējo kalendāra gadu (līdz trešā mēneša 23. datumam), un termiņu, kurā VSAA jāveic minimālo obligāto iemaksu pārrēķins par gadu (septiņu mēnešu laikā pēc kalendāra gada beigām).
Papildus ir nepieciešams precizējums, ka VSAA sniedz informāciju VID gan par DD un pašnodarbinātā pārmaksātajām, gan piemaksājamām iemaksām. Ja pārrēķins nepārsniedz 5 eiro (gan pārmaksām, gan piemaksām), tad VSAA par to neziņo VID efektīvākas administrēšanas dēļ.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠā gada 14. novembrī stājās spēkā grozījumi, kas paredz izmaiņas likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN). Šis ir mūsu raksta “2022. gada nogalē steidz pieņemt IIN likuma grozījumus” turpinājums, lai par tiem informētu MindLink.lv abonentus. Izmaiņas IIN likumā ietekmē arī citu likumu regulējumu, tāpēc šā gada 10. novembrī saskaņošanai ar Finanšu ministriju un Tieslietu ministriju tika nosūtīti grozījumi likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu”.
Lai pareizi aprēķinātu apliekamo ienākumu gan uzņēmumiem, gan fiziskām personām, jāizvērtē, vai šie izdevumi ir saistīti ar saimnieciskās darbības (SD) nodrošināšanu. Piemērojot iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) praksē, pašnodarbinātajiem jāievēro ne tikai IIN likuma, bet arī Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likuma noteikumi, kas atsevišķos gadījumos var izraisīt domstarpības ar VID. Šajā rakstā apskatīsim dažus pašnodarbināto izdevumus, kuru atskaitīšana var VID radīt jautājumus vai kuru iekļaušana SD izdevumos var būt apstrīdama.
Šā gada 31. oktobrī tika izsludināti grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākumu nodokli” (Nr. 1261/Lp13). Vecais valdības sasaukums vēl paspēja ieviest vairākas nozīmīgas likumvides izmaiņas. Šajā rakstā nedaudz tuvāk apskatīsim 11.13 panta izmaiņas īpašajos noteikumos, kas regulē ienākuma no ieguldījumu konta noteikšanu.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).