Ilgtspēja ir dinamiska un strauji augoša uzņēmējdarbības daļa, kuras virzību būtiski sekmē ES klimata un sociālie mērķi, kā arī no tiem izrietošie tiesību akti. Tie galvenokārt nosaka prasības attiecībā uz informācijas atklāšanu par uzņēmuma ilgtspējas būtiskajām ietekmes jomām un sniegumu tajās. Šīs prasības pakāpeniski paplašinās, sniedzoties pāri uzņēmuma tiešās ietekmes robežai.
2022. gada nogalē apstiprinātā Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīva (CSRD) paplašina to uzņēmumu loku, kuriem būs jāziņo par savu ilgtspēju, kā arī ievieš vienotus standartus un principus šī procesa veikšanai. Raugoties uz informāciju, kas direktīvas subjektiem būs jāatklāj, tā skaidri iezīmē nepieciešamību pēc vienotas un visaptverošas uzņēmuma ilgtspējas jeb vides, sociālās un pārvaldības (ESG) stratēģijas. Saskaņā ar CSRD uzņēmumiem jāspēj atbildēt uz vairākiem stratēģiski svarīgiem jautājumiem par tiem būtisko ESG jomu vadību:
ESG stratēģija ir pirmais solis, kas uzņēmumiem jāveic, lai īstenotu strukturētu pāreju no tradicionālās uzņēmējdarbības uz mūsdienīgu un ilgtspējīgu darbības modeli. ESG stratēģija ir kā tilts, kas no vienas puses ļauj izpildīt CSRD prasības un no otras puses palīdz uzņēmumam definēt savu ilgtspējas kursu, nosakot tādus mērķus un procesus, kas atbalsta tā kopējo stratēģisko mērķu sasniegšanu. Lai uzņēmuma īstenotie pasākumi būtu efektīvi, tam jāspēj pielāgot ilgtspēju savai darbībai un piešķirt tai funkcionalitāti.
Lai izstrādātu ESG stratēģiju, uzņēmumiem būtu vēlams sākt ar esošās situācijas analīzi, kas ietver gan īstenoto ilgtspējas pasākumu un saistīto datu apkopojumu, gan izpratni par normatīvo aktu prasībām un konkrētās nozares attīstības politiku un tendencēm. Pēc šī uzdevuma izpildes uzņēmumam būs radies priekšstats par savu šībrīža sniegumu un atbilstošāko nākotnes attīstības perspektīvu.
Ņemot vērā ilgtspējas jomu plašo tvērumu, uzņēmumam ilgtspējas stratēģijas izstrādes gaitā šis tvērums jāsašaurina, nosakot sev būtiskās darbības jomas atbilstoši CSRD paredzētajai dubultā būtiskuma izvērtēšanas metodei. Lai gan šīs metodes ideja ir racionāla un saprotama, proti, izvērtēt uzņēmuma radīto ietekmi ESG jomās un noteikt, kuras no tām rada finanšu ietekmi uz pašu uzņēmumu (riskus un iespējas), praksē šīs metodes piemērošana var izrādīties sarežģīta. Dubultā būtiskuma analīzes veikšanai uzņēmumam ir jāapkopo informācija par savu vērtību ķēdi, galvenajiem darbības procesiem un to rezultātiem, kā arī jānodrošina dažādu ietekmes pušu iesaiste. Šīs analīzes mērķis ir noteikt uzņēmumam būtiskās jeb prioritārās ilgtspējas darbības jomas ESG ietvarā.
Kad ir noskaidrotas uzņēmumam būtiskās ilgtspējas jomas, var pievērsties tā ambīcijas līmeņa noteikšanai, mērķu izvirzīšanai un rezultatīvo rādītāju atlasei. Svarīgi, lai ESG stratēģija ne tikai papildinātu uzņēmuma attīstības kopējo redzējumu, bet arī kalpotu kā praktisks avots, kas ikvienam sniedz informāciju par uzņēmuma ilgtspēju. Tādēļ vēlams ietvert arī ESG jomu pārvaldības un atbildības sadalījumu, uzņēmuma pieeju tam būtisko ilgtspējas jomu uzraudzībai un citus aspektus.
Vairāk par ESG stratēģijas izstrādi un citiem korporatīvās ilgtspējas aspektiem uzzini PwC organizētajā ESG Akadēmijā, kura notiks no šā gada 19. oktobra līdz 14. decembrim, kā arī sazinoties ar PwC Vadības konsultāciju Ilgtspējas pakalpojumu prakses vadītāju Santu Robertu (m. +371 26 455852).
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuJūlija beigās tika apstiprināti Eiropas ilgtspējas ziņošanas standarti, kurus mēs gaidījām jau kopš brīža, kad tika apstiprināta Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīva. Direktīvas mērķis ir nodrošināt pārskatāmu publiski pieejamu informāciju par sociālajiem un vides riskiem, ar ko uzņēmumi saskaras, par iespējām, kas tiem paveras, kā arī par to, kādas darbības uzņēmumi jau īsteno, par to nākotnes mērķiem un līdz šim sasniegtajiem rezultātiem vides, sociālajā un pārvaldības jomā. Par to, uz kuriem uzņēmumiem attiecas direktīvas prasības, sīkāku informāciju atradīsiet šeit.
Šā gada 17. maijā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2023/956, ar ko izveido oglekļa ievedkorekcijas mehānismu (OIM). Šo tā saukto “oglekļa nodokli” piemēros jau ar šā gada oktobri, un 2024. gada janvārī OIM subjektiem būs pienākums iesniegt pirmos OIM ziņojumus. Paredzēts, ka oglekļa emisijas sertifikāti būs jāpērk ar 2026. gadu. Šajā rakstā detalizēti skaidrojam, uz kuriem uzņēmumiem attieksies OIM.
Viena ES fiziskā persona vidēji izmet 11 kg tekstilizstrādājumu gadā. Visā pasaulē ik sekundi tiek apglabāta vai sadedzināta viena tekstilizstrādājumu krava. Laikposmā no 2000. līdz 2015. gadam tekstilizstrādājumu ražošana pasaulē gandrīz dubultojās. Paredzams, ka apģērbu un apavu patēriņš līdz 2030. gadam pieaugs par 63%. Šajā rakstā aplūkosim dažus no ES plānotajiem pasākumiem, lai risinātu tekstila atkritumu problēmu, kā arī informēsim par to, kas tiek darīts Latvijā un kas sagaidāms nodokļu ziņā.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).