Jau pirms laba laika Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (ESAO) uzsāka 1. pīlāra (Pillar I) ziņojuma projektu ar mērķi risināt dažādus jautājumus, kas attiecas uz arvien pieaugošo ekonomikas globalizāciju un digitalizāciju. Turklāt ir arvien grūtāk noteikt valstu tiesības aplikt ar uzņēmumu ienākuma nodokli daudznacionālo uzņēmumu grupu peļņu. Lai arī projekts pamatā ir vērsts uz digitālo biznesu, viens no ESAO piedāvātajiem risinājumiem var vienkāršot transfertcenu (TC) noteikšanu konkrētai darījumu grupai – “rutīnas” mārketinga un izplatīšanas darbībām.
Šīs iniciatīvas mērķis ir veicināt stabilitāti un paredzamību starptautiskajā nodokļu sistēmā, nosakot fiksētu peļņas normu “rutīnas” mārketinga un izplatīšanas darbībām, kuru pamatošanai nebūs jāveic salīdzināmo datu atlases un sarežģītas TC analīzes. Iniciatīva ir izklāstīta šā gada 19. februārī ESAO publicētajā 1. pīlāra Ziņojumā par summu B (Amount B). Paredzams, ka ziņojumā izklāstītā vienkāršotā un racionalizētā pieeja uzlabos nodokļu noteiktību un atvieglos atbilstības slogu gan nodokļu maksātājiem, gan nodokļu administrācijām, īpaši tiem, kas atrodas zemas kapacitātes jurisdikcijās un saskaras ar ierobežotiem resursiem.
Ziņojumā ir aprakstīts un definēts kvalificējamo darījumu kopums vienkāršotās un racionalizētās pieejas izmantošanai un attiecīgi arī kvalificējamās izplatītāju īpašības.
Tālāk minētie saistīto personu darījumi ir tie, kas atbilst vienkāršotajai un racionalizētajai pieejai:
Lai darījums kvalificētos vienkāršotajai pieejai:
Turklāt, ja šie nosacījumi ir izpildīti:
Vienkāršotā un racionalizētā pieeja veido pamatu cenu noteikšanas sistēmai, kurā trīspakāpju process nosaka tīrās peļņas normu attiecīgiem kvalificējamiem izplatītājiem. Tīrās peļņas norma ir noklusējuma rentabilitātes rādītājs, kas apzīmēts divās dimensijās – nozares grupēšana un faktoru intensitāte.
Cenu noteikšanas matricā kopumā ir 15 atšķirīgi mērķa rentabilitātes rādītāji robežās no 1,5% līdz 5,5%.
Ne visām valstīm ir jāpieņem vienkāršotā un racionalizētā pieeja, jo tai ir izvēles raksturs. Ja valsts šo pieeju pieņem, tā var izvēlēties vienu no diviem variantiem:
Jurisdikcijas varēs izvēlēties vienkāršoto un racionalizēto pieeju piemērot atbilstošu “rutīnas” izplatītāju kvalificētajiem darījumiem par finanšu gadiem, kas sākas jau 2025. gada 1. janvārī.
Ja Latvija izvēlēsies piemērot jauno pieeju, tā varētu būtiski atvieglot nodokļu maksātāju, kuru veiktie kontrolētie darījumi tai kvalificēsies, administratīvo slogu un izmaksas, gatavojot TC dokumentāciju un nosakot šo darījumu TC metodoloģiju. Turklāt fiksēta peļņas norma var radīt noteiktību un zināmu drošību, ka VID neapstrīdēs TC metodoloģiju un piemēroto peļņas rādītāju.
Vienlaikus, tā kā šī metodoloģija būs piemērojama pēc izvēles, uzņēmumi var arī neiegūt nodokļu noteiktību, ko tie iegūtu tad, ja visās valstīs to piemērotu obligātā kārtībā. Šāda nekoordinēta piemērošana var radīt nodokļu dubulto uzlikšanu nodokļu strīdā, ja viena darījuma puse atrodas valstī, kas piemēro atvieglotu pieeju, bet otras darījuma puses valsts šādu pieeju nepieņem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠā gada 22. februārī Eiropas Parlamenta Ekonomikas un monetārā komiteja (“ECON”) publicēja ziņojuma projektu, kurā ietverti priekšlikumi attiecībā uz Eiropas Komisijas (EK) izstrādāto transfertcenu (TC) direktīvas projektu. ECON ziņojuma projekts kopumā atbalsta EK ierosinājumu saskaņot TC prasības ES ietvaros, tomēr tajā ir ieteikti vairāki būtiski grozījumi. Šajā rakstā – par ECON piedāvātajiem grozījumiem, kas varētu ietekmēt arī TC prasības Latvijā.
Valsts ieņēmumu dienests (VID) pēdējos gados arvien lielāku uzmanību pievērš transfertcenu (TC) riskiem, it sevišķi starptautiskas uzņēmumu grupas ietvaros veiktiem vadības un saimnieciskās darbības atbalsta pakalpojumu darījumiem. To būtība ir pakalpojumu sniegšana saistītu uzņēmumu starpā, lai sekmētu grupas dalībnieka saimniecisko darbību, mazinātu izmaksas, kas tam būtu radušās, nodrošinot konkrētās funkcijas patstāvīgi, vai arī sniegtu tam kādu citu salīdzināmu labumu no sadarbības radītās sinerģijas. Taču monētai ir arī otra puse – TC un uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) riski, kas var rasties, ja pakalpojumu saņēmējs nespēj pierādīt to saņemšanas faktu un atlīdzības pamatotību.
Kopš 2022. gada jūnija Eiropas Centrālā banka (ECB) aktīvi paaugstina galvenās procentu likmes, lai mazinātu Covid-19 izraisīto augsto inflāciju. Nodokļu maksātāji (NM) pamatoti diskutē par to, vai nebūtu jāpārskata ilgtermiņa finansēšanas darījumos starp saistītām personām vēsturiski piemērotās procentu likmes un jāpiemēro jaunas likmes, kas atspoguļo pašreizējo ekonomisko situāciju un atbilst nesaistītu personu darījuma principam (tirgus cenai). Šajā rakstā – par VID redzējumu un ieteikumiem, lai mazinātu potenciālos transfertcenu (TC) riskus.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).