Šā gada 22. februārī Eiropas Parlamenta Ekonomikas un monetārā komiteja (“ECON”) publicēja ziņojuma projektu, kurā ietverti priekšlikumi attiecībā uz Eiropas Komisijas (EK) izstrādāto transfertcenu (TC) direktīvas projektu. ECON ziņojuma projekts kopumā atbalsta EK ierosinājumu saskaņot TC prasības ES ietvaros, tomēr tajā ir ieteikti vairāki būtiski grozījumi. Šajā rakstā – par ECON piedāvātajiem grozījumiem, kas varētu ietekmēt arī TC prasības Latvijā.
TC direktīvas galvenie mērķi ir:
Pašlaik ES dalībvalstīm ir liela rīcības brīvība, interpretējot un piemērojot ESAO TC vadlīniju rekomendācijas, kas rada nodokļu šķēršļus un riskus uzņēmumiem. TC direktīvai ir vēl viens būtisks mērķis, proti:
Lai gan kopumā ECON piekrīt TC direktīvas projekta versijai, tā piedāvā veikt konkrētus grozījumus TC direktīvā, kas varētu ietekmēt TC dokumentācijas sagatavošanas prasības.
ECON ziņojuma projektā ierosināts vienkāršot TC direktīvu un ciešāk saskaņot to ar jaunākajām ESAO TC vadlīnijām, nevis atsaukties uz 2022. gada versiju, kā tas bija paredzēts TC direktīvā. Proti, ziņojuma projektā ierosināts:
ECON ir arī norādījusi, ka vienpusējas metodes (piemēram, tālākpārdošanas cenu metode, izmaksu pieskaitīšanas metode, darījumu tīrās peļņas metode) nav uzskatāmas par uzticamām, ja katrs darījuma dalībnieks veic unikālus un vērtīgus ieguldījumus konkrētajā darījumā, vai ja dalībnieki veic ļoti integrētas darbības. Šādā gadījumā vispiemērotākā metode būtu peļņas sadalīšanas metode, jo neatkarīgi dalībnieki, iespējams, noteiktu darījuma cenu proporcionāli savām ieguldījumu daļām.
Papildus minētajam, ECON ierosina dzēst nesaistītu personu darījuma principam atbilstoša diapazona (tirgus intervāla) definīciju, kas paredzēja salīdzinoši stingru pieeju, nosakot šo intervālu no apakšējās līdz augšējai kvartilei.
Lai nodrošinātu TC direktīvas atbilstību un spēju mainīties līdzi laikiem, ECON ierosina nodrošināt dinamisku atsauci, lai tādas definīcijas kā nesaistītu personu, tirgus intervāla un TC noteikšanas metožu definīcija tiktu dalībvalstīs piemērotas saskaņā ar pašu jaunāko ESAO TC vadlīniju versiju.
ECON ziņojuma projektā ierosināts, ka TC direktīvas noteikumiem būtu jāstājas spēkā jau 2025. gada 1. janvārī. Dalībvalstīm būtu jātransponē direktīva vietējos tiesību aktos līdz 2024. gada 31. decembrim – gadu agrāk, nekā ierosināja EK.
ECON ziņojuma projektā ir iekļauta arī norieta klauzula (sunset clause), kas paredz TC direktīvas pakāpenisku izbeigšanu no 2035. gada 1. janvāra starptautiskām uzņēmumu grupām, uz kurām attiecas BEFIT,1 un no 2040. gada 1. janvāra – pārējām starptautiskām uzņēmumu grupām, kas darbojas ES, izņemot par darījumiem ar saistītām personām trešās valstīs. Šajā sakarā ziņojuma projektā norādīts, ka ilgtermiņā peļņas sadale un nodokļu samaksa starp jurisdikcijām būtu jāveic, ieviešot grupas mēroga konsolidāciju un peļņas sadali uz aprēķina pamata, lai godīgi sadalītu peļņu starp valstīm un atzītu starptautisku uzņēmumu darbības realitāti.
ECON ziņojuma projekts ir nodots balsošanai, kurā tiks pārstāvēts Eiropas Parlamenta viedoklis par TC direktīvu (plānotais plenārsēdes datums ir 2024. gada 10. aprīlis). Tomēr ir svarīgi norādīt, ka Eiropas Parlamenta viedoklis nav saistošs ES Padomei, proti, 27 dalībvalstīm būs jāvienojas par TC direktīvas galīgo redakciju.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuValsts ieņēmumu dienests (VID) pēdējos gados arvien lielāku uzmanību pievērš transfertcenu (TC) riskiem, it sevišķi starptautiskas uzņēmumu grupas ietvaros veiktiem vadības un saimnieciskās darbības atbalsta pakalpojumu darījumiem. To būtība ir pakalpojumu sniegšana saistītu uzņēmumu starpā, lai sekmētu grupas dalībnieka saimniecisko darbību, mazinātu izmaksas, kas tam būtu radušās, nodrošinot konkrētās funkcijas patstāvīgi, vai arī sniegtu tam kādu citu salīdzināmu labumu no sadarbības radītās sinerģijas. Taču monētai ir arī otra puse – TC un uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) riski, kas var rasties, ja pakalpojumu saņēmējs nespēj pierādīt to saņemšanas faktu un atlīdzības pamatotību.
Kopš 2022. gada jūnija Eiropas Centrālā banka (ECB) aktīvi paaugstina galvenās procentu likmes, lai mazinātu Covid-19 izraisīto augsto inflāciju. Nodokļu maksātāji (NM) pamatoti diskutē par to, vai nebūtu jāpārskata ilgtermiņa finansēšanas darījumos starp saistītām personām vēsturiski piemērotās procentu likmes un jāpiemēro jaunas likmes, kas atspoguļo pašreizējo ekonomisko situāciju un atbilst nesaistītu personu darījuma principam (tirgus cenai). Šajā rakstā – par VID redzējumu un ieteikumiem, lai mazinātu potenciālos transfertcenu (TC) riskus.
Viens no transfertcenu (TC) prasību izpildes izaicinājumiem ir noteikt nesaistītu personu darījuma principam atbilstošu atlīdzību par grupas ietvaros sniegtiem pakalpojumiem. Lai uzņēmumiem atvieglotu šo procesu, 2018. gadā Latvijā tika ieviests atvieglojums zemas pievienotās vērtības pakalpojumiem (ZPVP). Izpildoties noteiktiem kritērijiem, ZPVP var analizēt vienkāršotā kārtībā, kas ļauj pakalpojumu sniedzējam piemērot 5% uzcenojumu izmaksām, neveicot detalizētu salīdzināmības analīzi. Šajā rakstā atgādināsim par būtisku prasību, piemērojot vienkāršoto pieeju ZPVP, par kuru reizēm mēdz aizmirst.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).