2023. gada nogalē Finanšu ministrija (FM) izstrādāja informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”, kurā tika ierosināti pasākumi VID darbības uzlabošanai. Tie ietvēra VID organizatoriskās struktūras izmaiņas un padotības veidu pārskatīšanu. Izstrādātās pamatnostādnes un reformas mērķis atbilst VID ilgtermiņa stratēģijai, kura paredz VID darbības pilnveidošanu, lai kļūtu par efektīvāku nodokļu un muitas administrāciju ar uzsvaru uz sadarbības veicināšanu ar nodokļu maksātājiem.
Lai sasniegtu VID reorganizācijas mērķus, reformas rezultātā plānots īstenot šādus galvenos virzienus:
Īstenojot reformas ieceri, šā gada 3. aprīlī FM izsludināja publiskai apspriešanai sagatavotus vairākus likumprojektus, tostarp likuma “Par nodokļiem un nodevām” (NN) grozījumu projektu, lai ar 2026. gada 1. janvāri aizstātu pašreiz spēkā esošo likumu “Par Valsts ieņēmumu dienestu”. Jaunais Valsts ieņēmumu dienesta likums aptvers un regulēs tikai svarīgākos ar iestādes darbību saistītos noteikumus, bet iestādes pilnvarojums tās darbiniekiem un funkciju sadalījums iestādes kompetencē tiks risināts ar VID nolikuma palīdzību. Vienlaikus NN likums pārņems tās VID likuma normas, kas attiecas uz vispārējo nodokļu administrēšanu.
Lai sasniegtu nospraustos mērķus, FM sadarbībā ar izveidoto darba grupu ir sagatavojusi likumprojektu, kas ietver vairākus NN likuma grozījumus, lai pārnestu konkrētas tiesību normas no VID likuma pirms jaunā regulējuma pieņemšanas.
Turpmāk rakstā aplūkotas tiesību aktu plānotās izmaiņas un pašreizējais statuss VID darbības un nodokļu administrēšanas procesa regulējuma pilnveidošanā.
Likumprojekts ietver vairākus VID likuma līdzšinējo normu precizējumus un papildinājumus, kā arī vispārējo nodokļu administrēšanu regulējošo normu pārnešanu uz NN likumu. Tiesību normas, kuras plānots pārnest, ietver atsevišķus aspektus, kas regulē:
Vienlaikus tās tiesību normas, kas likumdevēja ieskatā jau dublējas citos likumos, netiks pārņemtas jaunajā VID likumā vai pārnestas uz NN likumu.
Piemēram, šobrīd VID likuma 10. pants nosaka VID amatpersonu tiesības, uzrādot dienesta apliecību un augstāka ierēdņa pilnvarojumu, apmeklēt fiziskām vai juridiskām personām piederošās vai to lietošanā esošās teritorijas un telpas nodokļu kontroles veikšanai.
Jaunajā normā, ko iekļaus VID likumā, netiek saglabāts nosacījums par augstāka ierēdņa pilnvarojuma uzrādīšanu un termins “nodokļu kontrole” tiek aizstāts ar vārdu “administrēšanas darbības”, lai ietvertu amatpersonu tiesības apmeklēt teritorijas un telpas arī pirms kontroles pasākumu veikšanas informācijas iegūšanas nolūkos. Turklāt tiek noteiktas amatpersonu tiesības apmeklēt personu objektus, lai varētu apskatīt transportlīdzekļus.
Uz jauno VID likumu tiks pārnestas normas, kas saistītas ar ES normatīvo aktu un Saeimas apstiprināto starptautisko līgumu prasību izpildi, piemēram, administratīvo sadarbību nodokļu jomā, palīdzību nodokļu piedziņā, kopīgām starpvalstu nodokļu pārbaudēm, informācijas apmaiņu un citu nodokļu administrācijas kompetenci šajā jomā. Likumā plānots precizēt, ka VID ir kompetentā iestāde, kas koordinē un veic nodokļu administrēšanas uzdevumus saskaņā ar ES normatīvajiem aktiem un starptautiskajiem līgumiem, kā arī sniedz informāciju un palīdzību citu valstu nodokļu administrācijām (vai kompetentajām iestādēm).
Tiks precizēts arī VID rīkojumu izpildes regulējums. Piemēram, likumprojekts neparedz pārnest VID likuma 22. panta ceturto daļu, kura uzliek finanšu iestādēm vai kredītiestādēm pienākumu izpildīt VID rīkojumus par fizisko un juridisko personu norēķinu operāciju daļēju vai pilnīgu apturēšanu. Kredītiestāžu likums jau paredz kredītiestādes pienākumu izpildīt tādu nodokļu administrācijas rīkojumu un neparedz iespēju kredītiestādēm šos rīkojumus apstrīdēt vai pārsūdzēt, tāpēc šī tiesību norma netiks iekļauta jaunajā likumā.
Likumprojekts paredz veikt redakcionālus un terminoloģiskus grozījumus, lai nodrošinātu, ka jaunais VID likums koncentrētā veidā nosaka tikai būtiskos ar iestādes darbību saistītos aspektus, radot skaidrību, vienotību un atbilstību citiem normatīvajiem aktiem, kā arī nodrošinātu, ka jaunā likuma tiesību normas nepārklājas ar jau spēkā esošo citu likumu regulējumu.
Likumprojektu publiskās apspriešanas ietvaros pieejamā informācija liecina, ka saņemts viens viedoklis. To iesniedza Latvijas darba devēju konfederācija (LDDK), un tas kopumā liek noprast, ka piedāvātie risinājumi – likumprojekts ar ietvertajiem grozījumiem – nav raisījis sabiedrībai būtiskas pārdomas priekšlikumu vai iebildumu izvirzīšanai.
LDDK iebildums ir saistīts ar minēto normu, kas paredz VID ierēdņiem tiesības apmeklēt nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības veikšanas vietas. LDDK ieskatā piedāvātās normas redakcija rada risku, ka VID amatpersonām tiek piešķirtas tiesības apmeklēt jebkuras telpas un teritorijas bez atbilstoša pamatojuma un pilnvarojuma, balstoties uz potenciālu Pārtikas un veterinārā dienesta un citu noteikumu pārkāpšanu.
LDDK ir lūgusi likumdevēju, īstenojot šajā normā minētās tiesības, izvērtēt fizisko personu pamattiesību iespējamā ierobežojuma samērīgumu un iekļaut papildu precizējumus, kas novērstu iespēju VID ierēdņiem, īstenojot savas jaunpiešķirtās tiesības, pārkāpt citu iesaistīto instanču tiesības un noteikumus.
Saskaņā ar FM ziņojumā iekļauto informāciju publiskās apspriešanas periods oficiāli beidzās 18. aprīlī un līdz 1. jūnijam FM jāiesniedz galīgā likumprojekta versija izskatīšanai MK. Ja MK likumprojektu atbalstīs un Saeima to pieņems plānotajos termiņos, tad grozījumi stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Tomēr līdz noteiktajam termiņam ir pietiekami daudz laika, tāpēc nevar izslēgt iespēju, ka likumprojektu pieņemšanas gaitā notiks papildu diskusijas un pirms likumprojekta galīgās apstiprināšanas un pieņemšanas tiks veiktas attiecīgas izmaiņas.
Mēs turpināsim informēt MindLink.lv abonentus par virzību šajā jautājumā, lai ērtāk varētu sekot līdzi tiesiskā regulējuma izmaiņām.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuPēdējos mēnešos viens no visvairāk grozītajiem nodokļu tiesību aktiem ir likums “Par nodokļiem un nodevām”. Ir ieviestas vairākas būtiskas izmaiņas nodokļu maksātājiem piemērojamās pārbaudēs un iespējās atrisināt domstarpības ar VID.
Šā gada jūnijā Saeima pieņēma un izsludināja divus vērienīgus likuma “Par nodokļiem un nodevām” grozījumus, kas stāsies spēkā ar nākamā gada 1. janvārī. Tam sekoja arī publikācija VID mājaslapā ar sīkāku informāciju par jaunās sistēmas uzdevumiem un skaidrojumu par piešķirtā vērtējuma nozīmi.
Vairāki likuma “Par nodokļiem un nodevām” panti definē nodokļu maksātāja (NM) pienākumus. 15.2 pants nosaka pienākumu NM sagatavot vietējo transfertcenu (TC) dokumentāciju 12 mēnešu laikā pēc pārskata perioda beigām un atkarībā no apstākļu kopuma pārskata periodā iesniegt to VID:
1. situācija – 12 mēnešu laikā pēc pārskata perioda beigām; vai
2. situācija – mēneša laikā pēc VID pieprasījuma saņemšanas.
Šis raksts domāts tieši jums, ja ir interese uzzināt par būtisku atvieglojumu 2. situācijā, proti, NM tiesībām pārskatīt sagatavoto vietējo TC dokumentāciju reizi trijos gados, ja tiek ievērots atsevišķs nosacījums, un ar vienu ikgadēju prasību, kas jāizpilda.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).