Nodokļu stratēģijas izstrāde un publicēšana kļūst par arvien nozīmīgāku jautājumu gan uzņēmumu iekšējās pārvaldības kontekstā, gan ārējās saistībās ar sabiedrību un valsts iestādēm. Turpinot mūsu rakstu par saikni starp nodokļiem un ilgtspēju, šajā rakstā stāstīsim par atsevišķu valstu prasībām attiecībā uz uzņēmumu nodokļu stratēģijas izstrādi.
Austrālija
Austrālijas nodokļu administrācijas izstrādātās efektīvas nodokļu pārvaldības vadlīnijas ietver septiņus principus, kas būtu jāiekļauj uzņēmuma nodokļu pārvaldības ietvarā (tax control framework):
Austrālijas uzņēmumiem nav pienākuma izstrādāt nodokļu stratēģiju (t.i., minētais nodokļu pārvaldības ietvars nav obligāti jādokumentē kā stratēģija), taču tas ir ļoti ieteicams, īpaši lielākiem uzņēmumiem un daudznacionālām korporācijām, jo nodokļu stratēģija palīdz uzņēmumiem efektīvi pārvaldīt savus nodokļu pienākumus, kā arī nodrošina atbilstību nodokļu likumiem un noteikumiem.2 Vienlaikus Austrālijā ir noteikti nodokļu pārredzamības (tax transparency) pasākumi, kas prasa lieliem uzņēmumiem publiski atklāt noteiktu nodokļu informāciju. Piemēram, uzņēmumiem ar gada apgrozījumu virs 100 miljoniem AUD ir jāpublisko noteikta informācija par nodokļiem.3
Apvienotā Karaliste
No 2016. gada Finanšu likumā (Finance Act 2016) ir noteikts, ka uzņēmumiem, kuru gada apgrozījums pārsniedz 200 miljonus GBP vai bilances kopsumma pārsniedz 2 miljardus GBP, ir jāizstrādā un ik gadu jāpublicē nodokļu stratēģija. Šī prasība attiecas uz visiem uzņēmumiem, kas darbojas Apvienotajā Karalistē, tostarp ārvalstu uzņēmumu filiālēm. Prasība attiecas arī uz uzņēmumiem, kas ietilpst starptautiskā uzņēmumu grupā, kuras globālais apgrozījums pārsniedz 750 miljonus eiro.
Nodokļu stratēģijā jāiekļauj informācija par to, kā uzņēmums pārvalda nodokļu riskus, savu attieksmi pret nodokļu plānošanu, pieļaujamo riska līmeni un informācija par sadarbību ar Apvienotās Karalistes nodokļu kompetento iestādi – HM Revenue & Customs, kā arī cita ar nodokļiem saistīta informācija, ja tā ir būtiska. Nodokļu stratēģijai ir jābūt publicētai internetā (uzņēmuma vai tā mātes sabiedrības mājaslapā), lai tā būtu brīvi pieejama sabiedrībai. Stratēģiju var publicēt kā daļu no lielāka dokumenta (piemēram, gada pārskata) vai atsevišķi.4
Par prasības neievērošanu uzņēmumam var piemērot sodu līdz 7500 GBP un papildu naudas sodu 7500 GBP ik pēc sešiem mēnešiem līdz prasības izpildei.5
Spānija
Spānijā 2015. gadā ieviesti noteikumi, kas nosaka, ka uzņēmumu valdēm ir pienākums izstrādāt nodokļu risku vadības un kontroles politikas, kā arī šī informācija jāpadara publiski pieejama. Papildus 2018. gadā ieviests pienākums uzņēmumiem iekļaut nodokļu informāciju savos finanšu pārskatos, tostarp gan nodokļu stratēģiju, gan informāciju par citās valstīs samaksātajām nodokļu summām.4
Daudzās valstīs, kurās nav normatīvo aktu, kas pieprasītu nodokļu stratēģijas publicēšanu, uzņēmumi to dara savu ilgtspējas pārskatu ietvaros, balstoties uz labās prakses principiem un starptautiskiem standartiem. PwC pētījumā “Tax transparency and sustainability reporting in 2023” ir apkopoti piemēri par valstīm, kurās uzņēmumu nodokļu stratēģijas izstrāde nav obligāta prasība. Tomēr šajās valstīs uzņēmumi bieži izvēlas iekļaut informāciju par nodokļu stratēģiju savos ilgtspējas pārskatos. Tādas valstis ir, piemēram, Šveice, Vācija (Vācijā 19 no 40 lielākajiem uzņēmumiem publicē informāciju par savu nodokļu stratēģiju) un Dienvidāfrika.
Nodokļu stratēģijas izstrāde un publicēšana ir būtisks solis ceļā uz uzņēmumu pārredzamības un ilgtspējīgas prakses uzlabošanu. Tā veicina uzņēmumu atbildību sabiedrības priekšā un padara uzņēmumu darbību atklātāku. Apvienotā Karaliste un Spānija šeit ir līderes ar stingrām normatīvajām prasībām, savukārt citas valstis, piemēram, Šveice, Vācija un Dienvidāfrika, uzsver šo jautājumu, balstoties uz labās prakses principiem un korporatīvās pārvaldības standartiem.
Uzņēmumiem, kas vēl tikai uzsāk šo ceļu, ir vērts ņemt vērā citu valstu pieredzi un pielāgot savus pārvaldības principus, lai nodrošinātu optimālu atbilstību gan vietējiem, gan starptautiskiem standartiem. PwC konsultanti ir gatavi palīdzēt uzņēmumiem izstrādāt un ieviest efektīvas nodokļu stratēģijas, kas atbilst vislabākajai praksei un jaunā regulējuma prasībām.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuUzņēmuma iegādes darījuma (share deal) kontekstā lielu daļu iegādes izmaksu parasti finansē, piesaistot ārējos līdzekļus, t.i., aizņemoties finansējumu. Parasti akcionāra izsniegta aizdevuma atmaksu neapliek ar uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) saskaņā ar Latvijas normatīvo aktu noteikumiem (plašāk par to mūsu rakstā UIN reforma: aizdevumi saistītām personām).
Elektroniski strukturēti rēķini jeb e-rēķini kļūst arvien populārāki starptautiskā mērogā gan komersantu starpā (“B2B”), gan starp komersantiem un valsts vai pašvaldību iestādēm ("B2G"). Tie pakāpeniski aizstāj vecmodīgos papīra rēķinus un PDF rēķinus. Pēdējos gados ES dalībvalstis ir strādājušas pie e-rēķinu ieviešanas – arī Latvijas likumvidē paredzēts ieviest obligātu e-rēķinu apmaiņu B2G segmentā jau nākamgad un B2B segmentā no 2026. gada.
Ilgtspēja ir kļuvusi par vienu no svarīgākajiem jautājumiem mūsdienu uzņēmējdarbības vidē, un uzņēmumiem jāpielāgojas arvien stingrākām prasībām attiecībā uz atbildīgu un pārredzamu darbību. Eiropas Savienība (ES) ir spērusi būtiskus soļus, lai uzlabotu uzņēmumu ilgtspējas ziņošanas standartus, ieviešot Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvu (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD). Tā paredz plašāku ziņošanas prasību loku un detalizētākas vadlīnijas, kuras uzņēmumiem palīdz nodrošināt pilnīgāku un precīzāku informāciju par to ietekmi uz vidi, sabiedrību un pārvaldību, kā arī iezīmē kritērijus uzņēmumiem, kam ir pienākums ziņot par savu ilgtspējas praksi.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).