Eiropas Komisija ir publicējusi projektu direktīvai par noteikumiem, lai novērstu čaulas uzņēmumu izmantošanu nodokļu nemaksāšanai un lai grozītu Direktīvu 2011/16/ES par administratīvo sadarbību. Direktīvas projekta saīsinātais nosaukums ir ATAD3. Tas paredz minimālās darbības rādītājus uzņēmumiem ES dalībvalstīs un noteikumus par nodokļu režīmu uzņēmumiem, kuri neatbilst rādītājiem. Ierosinātā direktīva attiektos uz visiem uzņēmumiem, kurus uzskata par nodokļu rezidentiem, tostarp personālsabiedrībām, trastiem un citiem juridiskiem veidojumiem. Pieņemšanas gadījumā direktīva stāsies spēkā 2024. gada 1. janvārī.
Čaulas uzņēmums ir tāds, kurš neveic minimālo ekonomisko darbību un kuru ļaunprātīgi izmanto, lai iegūtu nodokļu priekšrocības. Ierosinātā direktīva vairāk skars ES rezidentus – pārvaldītājsabiedrības, kuras izmanto priekšrocības saskaņā ar nodokļu konvencijām un citām ES direktīvām (piemēram, mātesuzņēmumu/meitasuzņēmumu un procentu/autoratlīdzības direktīvām), bet kuru darbībām nav minimālā ekonomiskā satura. Šiem noteikumiem būs paliekošs iespaids uz nodokļu piemērošanu apvienošanās un pārņemšanas darījumiem, kas veikti no 2022. gada 1. janvāra, kā arī struktūrām, kas ietilpst pašreizējās holdinga un iegādes struktūrās.
Priekšlikumā ir noteikta virkne testu, kuru mērķis ir identificēt augsta riska uzņēmumus, ko varētu uzskatīt par “čaulas uzņēmumiem”. Testi paredzēti, lai noteiktu, vai uzņēmumam ir patiesa ekonomiska saikne ar tā rezidences valsti (minimālo darbības līmeni nosaka, lai izvērtētu, vai uzņēmumu ļaunprātīgi neizmanto, lai izvairītos no nodokļu maksāšanas).
Tomēr uzņēmumam, kurš atbilst kādam no turpmāk minētajiem kritērijiem, nepiemēros prasības, kas noteiktas saistībā ar minimālās darbības pārbaudi:
Minimālās darbības tests ietver septiņas darbības. Pirmais solis ir noteikt, vai uzņēmums atbilst vārtu kritēriju kopumam, kas norādītu, vai uzņēmumu varētu uzskatīt par subjektu ar zemu darbības saturu, ko varētu ļaunprātīgi izmantot nodokļu vajadzībām. Attiecīgie vārtu kritēriju rādītāji ir šādi:
Pieņemot, ka uzņēmums atbilst trim vārtu kritērijiem, tam būs jāsniedz informācija par savu ekonomisko būtību un jāpamato savā nodokļu deklarācijā, ka tas atbilst noteiktajiem “darbības rādītājiem”.
Ja uzņēmums nespēj šos kritērijus izpildīt, tam būtu jāsniedz nodokļu iestādēm papildu informācija par saviem komerciālajiem mērķiem un darbībām, kā arī jebkāda cita būtiska informācija un jāmēģina panākt piekrišanu, ka tas nav uzskatāms par čaulas uzņēmumu. Ja tas neizdosies, tad uzņēmumam tiks liegtas priekšrocības saskaņā ar nodokļu konvencijām un ES direktīvām. Ir vērts atzīmēt, ka pienākums ziņot VID saskaņā ar ierosināto direktīvu attiektos uz jebkuru uzņēmumu, kas pirmajā posmā apmierina visus trīs vārtu kritērijus, pat ja galu galā tiek panākta vienošanās, ka tas nav čaulas uzņēmums.
ATAD3 rezultātā savāktā informācija tiks kopīgota ar citām dalībvalstīm automātiskās informācijas apmaiņas procesos. Sodus par noteikumu neievērošanu noteiks katra dalībvalsts individuāli. Pašlaik tos piedāvāts noteikt vismaz 5% apmērā no subjekta apgrozījuma.
Ja uzņēmums neatbilst minimālajām prasībām attiecībā uz darbību un nevar pierādīt savu patieso uzņēmējdarbības mērķi, tam tiks ierobežoti pašreizējie ieguvumi, ko tas un/vai tā akcionāri gūst saskaņā ar ES direktīvām un nodokļu konvencijām.
Lai gan uzņēmumiem, kas izveidoti patiesu uzņēmējdarbības iemeslu dēļ, ir iespēja pamatot šo faktu nodokļu iestādēm, tas radīs būtisku papildu administratīvo slogu gan nodokļu maksātājam, gan nodokļu iestādēm. Tātad, lai gan ierosinātā direktīva var labi darboties, lai ierobežotu čaulas uzņēmumu izmantošanu un novērstu nodokļu nemaksāšanu, tā radīs papildu administratīvo slogu, kas būs jāņem vērā visiem ES rezidentiem un daudziem nerezidentiem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠā gada 24. februārī Eiropas Savienības Tiesa (EST) pasludināja spriedumu lietā par PVN piemērošanu pircēja izdevumu kompensācijai, ko preču piegādātājs tam izmaksājis garantijas perioda laikā atbilstoši līgumam. Šajā rakstā – par EST atziņām un to piemērošanu praksē.
Darba likumā nav noteikts aizliegums nepilna laika darbiniekiem noteikt summēto darba laiku. Šis jautājums ir risināts tiesu praksē, taču ikdienā joprojām ir iespējams saskarties ar darba devējiem (DD), kuri nosaka summēto darba laiku arī nepilna laika darbiniekiem. Šajā rakstā – par šādas rīcības potenciālajām sekām.
Reizi divos gados Labklājības ministrija sagatavo informatīvo ziņojumu par sociālo uzņēmumu (SU) darbību un attīstību iesniegšanai Ministru kabinetam. Jaunākais ziņojums par SU attīstību un aktuālo informāciju, kas jāņem vērā uzņēmumiem, kas vēlas iegūt SU statusu, tika iesniegts šā gada 30. martā. Šajā rakstā – par to, kas ir SU statuss un kādus atbalsta pasākumus tas sniedz, kā arī ziņojumā iekļautās informācijas un SU likuma grozījumu apskats.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).