Komerctiesiskajā apritē mēdz būt gadījumi, kad, konstatējot iegādātās lietas trūkumus, pircējs vēlas atcelt līgumu vai piedzīt zaudējumus. Tomēr ne vienmēr, pircējaprāt, konstatējamie lietas trūkumi par tādiem tiešām uzskatāmi. Turklāt jāievēro, ka pircējam (komersantam) ir jāveic zināmas darbības, lai, atbilstoši konstatējot lietas trūkumus, nezaudētu tiesības uz zaudējumu atlīdzību vai līguma atcelšanu. Vairāk par minēto – šajā rakstā.
Vispārīgi lietas neatbilstība līguma noteikumiem var izpausties divos veidos – neatbilstība lietas subjektīvajām prasībām vai neatbilstība lietas objektīvajām prasībām.
Tiesu praksē atzīts, ka ar lietas subjektīvajām prasībām saprot:
Sk., piemēram, lietu SKC-46/2023 par slēptu defektu neatklāšanu personai, kura iegādājās lietotu automašīnu.
Savukārt ar objektīvajām prasībām saprot:
Sk., piemēram, lietu SKC-3/2025 par automašīnas drošības jostas garuma atbilstību vidusmēra pircējam; lietu SKA-90/2017 par pērļu kaklarotas imitācijas uzdošanu par organisko pērļu kaklarotu.
Svarīgi ievērot, ka hipotētiskā vidusmēra pircēja jēdziens ir līdzīgs, taču ne sinonīms patērētāja jēdzienam, tādēļ tas būs piemērojams tieši komersantu gadījumā. Proti - ar hipotētisko vidusmēra pircēju saprotams pircējs, kurš nav attiecīgās jomas lietpratējs, taču ir saprātīgs, uzmanīgs, apdomīgs un vienlaicīgi arī samērā labi informēts.
Lai varētu vērtēt atbildības par lietas trūkumiem iestāšanos, vispirms jāpārbauda lietas atbilstība subjektīvajām prasībām un tikai pēc tam – objektīvajām prasībām.
Jāņem vērā, ka, izvērtējot lietas atbilstību hipotētiskā vidusmēra pircēja ekspektācijām, lietas atbilstība jāvērtē objektīvi, respektīvi – vispirms noskaidrojot attiecīgās lietas vidusmēra pircēju, nevis vērtējot no konkrētā pircēja skatupunkta, jo, iespējams, pircējs hipotētiskā vidusmēra pircēja lokā neietilpst.
Tomēr ar neatbilstības konstatēšanu vien nepietiek, jo komersantam, atbilstoši Komerclikuma 411.panta pirmajai daļai, ir uzlikts pienākums “iespējami īsā laikā pēc preces [lietas] saņemšanas to pārbaudīt” un “nekavējoties” par šiem trūkumiem paziņot pārdevējam. Ja līgumattiecības regulē ANO Konvencija par starptautiskajiem preču pirkuma – pārdevuma līgumiem (plašāk lasi publikācijā – ANO Konvencijas piemērošana zaudējumu piedziņā) jāvadās pēc II. nodaļas II. sadaļas.
Tiesu praksē atzīts, ka Komerclikuma 411. panta pirmajā daļā ietvertais pienākums paziņot „iespējami īsā laikā pēc preces [lietas] saņemšanas” katrā lietā būs vērtējams individuāli, ņemot vērā lietas veidu un īpašības. Piemēram, lietas, kuras pārbaudīšanai nepieciešams veikt ekspertīzi par tās atbilstību līguma noteikumiem un normatīvajiem aktiem, trūkumu konstatēšanas laiks objektīvi būs ilgāks, nekā lietai, kuras trūkumi pamanāmi uzreiz. Tikai tad, ja pircējs būs saprātīgā laikā veicis pārbaudi un izpildījis pienākumu paziņot, būs iespējams prasīt atbildību no pārdevēja par lietas trūkumiem.
Saskaņā ar likumu nav aizliegts pārdot lietu, kurai konstatējami trūkumi, taču pircējs ir noteikti jāinformē par to esamību. Savukārt, ja lieta pārdota ar trūkumiem, pircējam to nezinot, pārdevēja atbildība jāvērtē saskaņā ar Civillikuma 1620.pantu.
Civillikuma 1620.panta pirmā daļā noteikts, ka “atsavinātājam, kas ļaunā nolūkā noklusējis vai apslēpis viņam zināmos lietas trūkumus, vai noteikti apgalvojis, ka tai ir zināmas īpašības, jāatlīdzina ieguvējam visi zaudējumi.” Savukārt šā panta otrā daļa noteic, ka “visos citos gadījumos ieguvējam ir tiesība tikai prasīt, pēc paša izvēles, vai nu līguma atcelšanu, vai lietas cenas samazināšanu.”
Proti, ja pircējs vēlēsies visus radušos zaudējumu atlīdzināšanu, tad Civillikuma 1620. panta pirmās daļas piemērošanai ir priekšnoteikums: ir jākonstatē, ka pārdevējs rīkojies ļaunā nolūkā, noklusējot vai apslēpjot viņam zināmos lietas trūkumus jeb, citiem vārdiem sakot, tīši pārdevis lietu ar trūkumiem. Turpretī, ja pircējs vēlas atcelt līgumu vai samazināt lietas cenu, pārdevēja ļauns nolūks nav jākonstatē.
Jāatceras, ka objektīvi Civillikuma 1620.panta piemērošana ir saistīta ar lietas neatbilstības līguma noteikumiem konstatēšanu, jo, to nekonstatējot, nav pamata prasīt ne līguma atcelšanu vai lietas cenas samazināšanu, vai zaudējumus, kas radušies.
Savukārt, ja pircējs nav izpildījis Komerclikuma 411.panta pirmajā daļā ietverto pienākumu lietu “iespējami īsā laikā pēc preces [lietas] saņemšanas pārbaudīt”, “nekavējoties” par šiem trūkumiem paziņojot pārdevējam, pircējs zaudē iespēju prasīt atbildību par lietas trūkumiem, izņemot gadījumus, ja lietai ir apslēpti trūkumi, kurus tās pārbaudes laikā nebija iespējams konstatēt. Ja šie apslēptie trūkumi tiek konstatēti vēlāk, pircējam ir pienākums nekavējoties par tiem ziņot pārdevējam, pretējā gadījumā uzskatāms, ka pircējs lietu pieņēmis ar apslēptiem trūkumiem.
Vienlaikus atbilstoši Civillikuma 1613. pantam pārdevējs var tikt atbrīvots no atbildības, ja pircējs pieļāvis rupju neuzmanību, kas izpaužas kā visparastākās uzmanības trūkums. Šādu apstākļu esamība katrā situācijā jāvērtē individuāli.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠajā Eiropas Savienības Tiesas (EST) nolēmumā tika aplūkots svarīgs jautājums par kapitāla brīvu apriti Eiropas Savienībā. Šī lieta attiecās uz Polijas tiesību aktiem, kuros atbrīvojums no uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) tika piemērots tikai uz ārēji, bet ne iekšēji pārvaldītiem kolektīvo ieguldījumu uzņēmumiem (PVKIU) no citām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm. Nodokļa atbrīvojums tika liegts PVKIU, kas tika pārvaldīti iekšēji. Šis ierobežojums tika apstrīdēts kā nesaderīgs ar ES tiesību aktiem, it īpaši ar kapitāla brīvu apriti.
Eiropas Savienības Tiesa (EST) savā nesen pasludinātajā spriedumā analizē PVN piemērošanu elektrības piegādēm elektroauto lietotājiem, izmantojot trešo personu uzlādes staciju tīklu. Pamatlietā Vācijas uzņēmums apstrīdēja Zviedrijas nodokļu administrācijas lēmumu par Zviedrijā veiktām elektrības piegādēm. Spriedumā EST uzsver skaidrību PVN piemērošanā un nostiprina PVN sistēmas pamatnormu ievērošanu. Šajā rakstā mēs apkopojam galvenos spriedumā analizētos argumentus un faktus.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).