Latvija turpina parakstīt protokolus, ar kuriem, abpusēji vienojoties, groza savas konvencijas. Šā gada 29. septembrī tika parakstīts protokols, ar ko grozīs Latvijas nodokļu konvenciju ar Vāciju. Lai stātos spēkā, tas jāratificē abu valstu parlamentiem.
Protokola mērķis ir papildināt vairākas konvencijas normas.
Piemērošanas ietvars
Atbilstoši ESAO ieteikumiem konvencijas preambula tiks papildināta, norādot, ka tās piemērošana nevar radīt iespēju neuzlikt nodokļus vai samazināt to uzlikšanu, izmantojot nodokļu nemaksāšanu vai ļaunprātīgu izvairīšanos no nodokļu maksāšanas, vai izveidot savas darījuma attiecības ar galveno nolūku izmantot labvēlīgākus noteikumus. Tāpat konvenciju nevarēs piemērot, lai trešo valstu rezidenti netiešā veidā izmantotu tās piešķirtos atvieglojumus.
Pretkorekcija
Protokols papildinās konvencijas tekstu, kurš paredz iespēju atrisināt nodokļu dubulto uzlikšanu gadījumā, kad peļņa, ko transfertcenu korekcijas rezultātā atzīst vienas valsts uzņēmums, ir jau aplikta ar nodokli otrā valstī kā otras valsts nodokļu maksātāja peļņa. Šādā gadījumā otrai valstij būs jāveic atbilstoša pretkorekcija.
Latvijas gadījumā šis papildinājums ir īpaši būtisks, jo vietējie normatīvie akti neparedz iespēju Latvijas nodokļu maksātājam samazināt ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamo ienākumu gadījumā, ja kontrolēta darījuma cena (vērtība) neatbilst tirgus cenai.
Kapitāla pieaugums no nekustamā īpašuma
Protokols paplašinās konvencijas 13. panta (Kapitāla pieaugums) piemērošanu ar papildu kritērijiem, atbilstoši kuriem līgumslēdzējām valstīm ir tiesības uzlikt savas valsts nodokli. Ja vienas valsts rezidents atsavina otrā valstī esošu nekustamo īpašumu, tad otrā valsts varēs uzlikt nodokļus kapitāla pieaugumam. Tāpat otra valsts varēs uzlikt nodokļus, ja vienas valsts rezidents atsavina akcijas, līdzdalību personālsabiedrībā vai trastā, kur jebkurā brīdī 365 dienu periodā pirms atsavināšanas vairāk nekā 50% no akciju vai pielīdzināmās līdzdalības vērtības tieši vai netieši gūti no otrā valstī esoša nekustamā īpašuma.
Savstarpējās saskaņošanas procedūra
Konvencija jau noteica savstarpējās saskaņošanas procedūras termiņu. Tagad konvencijas noteikumi tiks papildināti ar normām, kas nosaka kompetento iestāžu pienākumu sniegt savstarpējus paziņojumus vai nodrošināt konsultāciju procesu gadījumos, kad kāda no kompetentajām iestādēm uzskata, ka nodokļu maksātāja prasība nav pamatota.
Konvencijas ļaunprātīgas izmantošanas novēršana
Gan Latvija, gan Vācija varēs liegt piemērot konvencijā noteiktos atvieglojumus, ja visu attiecīgo apstākļu izvērtēšanas rezultātā secināts, ka atvieglojuma saņemšana bija viens no jebkādas vienošanās vai darījuma galvenajiem mērķiem.
Latvijas nodokļu maksātājiem, kam ir attiecības ar darījumu partneriem Vācijā vai kuru grupas struktūrā ietilpst Vācijas uzņēmums, ir vērts apsvērt šo grozījumu turpmāko ietekmi.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuInvestīciju fondu darbība Latvijā ir kļuvusi aktīvāka. Bieži ir novērojamas situācijas, kad ārvalstu ieguldījumu fondi – nerezidenti – Latvijā iegulda uzņēmumu pamatkapitālā savus līdzekļus. Šobrīd Uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) likumā nav tieši definēts, kā UIN vai iedzīvotāju ienākuma nodokli piemēro investīciju fondam – nerezidentam, izmaksājot ienākumu tā dalībniekiem – nerezidentiem – no līdzdalības daļas atsavināšanas Latvijā reģistrētā sabiedrībā. Ņemot vērā VID “Konsultē vispirms” principu, PwC sagatavoja klientam iesniegumu, lai saņemtu VID uzziņu, kā šādā gadījumā rīkoties.
Attīstoties tehnoloģijām un valstu savstarpējai sadarbībai, cilvēki kļūst arvien mazāk piesaistīti konkrētai dzīvesvietai. Daudzi uz nenoteiktu laiku pārceļas no Latvijas uz ārzemēm. Tā kā vairākumam tā ir absolūti jauna pieredze, šajā rakstā apkopoti svarīgākie nodokļu aspekti, kuriem Latvijas nodokļu rezidentam jāpievērš uzmanība pārcelšanās gadījumā.
Likumā noteiktajos gadījumos nodokļu maksātājam (NM) ir pienākums sagatavot un iesniegt VID transfertcenu (TC) dokumentāciju. TC dokumentācijas pārbaude palīdz VID kontrolēt uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) samaksas pareizību, jo kontrolēto darījumu vērtības un tirgus cenas starpība, kas radusies darījumos ar saistītiem uzņēmumiem, jāiekļauj ar UIN apliekamajā bāzē saskaņā ar UIN likumu. Ja NM nepilda pienākumu attiecībā uz TC dokumentācijas sagatavošanu un iesniegšanu, tad papildus iespējai ierosināt auditu un vērtēt UIN aprēķina pamatotību VID ir tiesīgs ierosināt datu izvērtējumu nodokļu ieņēmumu risku jomā un, konstatējot pārkāpumu, sodīt atbildīgo uzņēmumu ar pamatīgu naudas sodu. Šajā rakstā – par kādiem pārkāpumiem sakarā ar TC dokumentāciju ir pieļaujama NM sodīšana ārpus audita un kādā veidā VID jāizvērtē un jāpamato soda apmērs.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).