Šā gada septembrī Eiropas Savienības Tiesa pieņēma gala spriedumu lietā “Eiropas Komisija (EK) pret Īriju un Apple”.1 Tiesa apstiprināja, ka divi Īrijas īstenotie nodokļu pasākumi ļāva Apple savos iekšgrupas darījumos izmantot transfertcenas, kas neatbilst nesaistītu personu darījuma principam, veidojot nelikumīgu valsts atbalstu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību (LESD) 107. panta 1. punktu. Šādu priekšrocību Apple baudīja laikposmā no 1991. līdz 2014. gadam, un tiesa nosprieda, ka uzņēmumam jāatmaksā Īrijas valstij 13 miljardi eiro nesamaksāto nodokļu veidā. Šī ir vēsturē lielākā nelikumīgā valsts atbalsta summa.
Lieta ir saistīta ar nodokļu lēmumiem, ko Īrijas valdība pieņēma attiecībā uz diviem Apple meitasuzņēmumiem – Apple Sales International Ltd un Apple Operations Europe Ltd. Uzņēmumi atrodas Īrijā, bet nav Īrijas nodokļu rezidenti. Šie nodokļu lēmumi ļāva Apple novirzīt lielu daļu savas peļņas uz “galvenajiem birojiem” ārpus Īrijas, kuriem nebija ne fiziskas klātbūtnes, ne darbinieku. Tie faktiski eksistēja tikai uz papīra, tādēļ peļņa nekur netika aplikta ar nodokli.
Piemēram, 2011. gadā viens no Īrijas meitasuzņēmumiem guva aptuveni 16 miljardu eiro peļņu. Pateicoties nodokļu lēmumiem, no šīs summas tikai apmēram 50 miljoni eiro bija apliekami Īrijā, tādēļ nodokļu maksājumi veidoja vien aptuveni 0,05% no kopējās gada peļņas.
Valsts atbalsts un nodokļu politika ir cieši saistīti
Lai gan dalībvalstīm ir nodokļu suverenitāte, ikvienam dalībvalsts veiktajam nodokļu pasākumam ir jāatbilst ES valsts atbalsta kontroles noteikumiem. Tas nozīmē, ka dalībvalstu kompetencē ir noteikt uzņēmumu ienākuma nodokļu sistēmu, taču tā ir rūpīgi jāizvērtē no valsts atbalsta kontroles viedokļa un nepieciešamības gadījumā jāskaņo ar EK. Īpaši svarīgi ir pareizi noteikt atsauces sistēmu jeb piemērojamo “parasto” nodokļu režīmu. Kā pierādījās arī šajā lietā, izvērtējuma kļūda šajā posmā var novest pie kļūdaina izvērtējuma visam valsts atbalstam.
Nelikumīga valsts atbalsta sekas var būt smagas
Nelikumīgi piešķirta atbalsta atgūšana nav tikai teorētisks jautājums. Lai gan tās mērķis nav sodīt uzņēmumus, bet gan atjaunot iepriekšējo stāvokli, neviens atbalsta saņēmējs nevēlas nonākt šādā situācijā. Noilguma termiņš nelikumīga valsts atbalsta atgūšanai ir desmit gadi no piešķiršanas dienas, un par šo periodu rēķina arī procentus.
Valsts iestāžu lēmumi nesniedz tiesisko paļāvību
Praksē nereti pastāv priekšstats, ka atbalsta saņēmējiem ir tiesiskā paļāvība uz valsts atbalstu. Tomēr aizsargājama tiesiskā paļāvība var rasties tikai gadījumos, kad valsts atbalsts ir saskaņots ar EK, ievērojot LESD 108. pantā paredzēto procedūru. No tā izriet, ka visos pārējos gadījumos, kad EK nav radījusi pamatotas cerības uz atbalsta tiesiskumu, tostarp gadījumos, kad valsts iestādes izdod lēmumus vai uzziņas, atbalsta saņēmējiem nepastāv aizsargājama tiesiskā paļāvība, ka tas netiks atgūts.
Šis spriedums izceļ vairākus būtiskus aspektus – valsts atbalsta un nodokļu politikas saistību, nelikumīga valsts atbalsta sekas, transfertcenu noteikumu nozīmi, nepieciešamību ievērot ES valsts atbalsta kontroles noteikumus. Spriedums ne vien rada būtisku precedentu ES nodokļu regulējuma piemērošanā, bet arī skaidri norāda uz pastiprināto uzmanību, kas pievērsta starptautisku uzņēmumu nodokļu praksei ES. Tiesas rūpīgā analīze un interpretācija atkārtoti apstiprina caurspīdīguma, taisnīguma un atbilstības nozīmi uzņēmumu nodokļu piemērošanā.
Šis spriedums kalpo kā precedents un brīdinājums citām dalībvalstīm un starptautiskajiem uzņēmumiem par nepieciešamību ievērot godīgas konkurences principus un valsts atbalsta nosacījumus.
Lai gan Latvija nav tik liels starptautisko uzņēmumu centrs kā Īrija, līdzīgas situācijas var rasties arī šeit. Latvijai ir jāievēro tie paši ES noteikumi par valsts atbalstu un nodokļu politiku. Ja Latvija kādam uzņēmumam piešķirtu līdzīgas nodokļu priekšrocības bez saskaņošanas ar EK, pastāv risks, ka šāda rīcība tiktu uzskatīta par nelikumīgu valsts atbalstu. Tādēļ ir svarīgi rūpīgi izvērtēt jebkuru nodokļu pasākumu no ES tiesību viedokļa un nepieciešamības gadījumā konsultēties ar attiecīgajām ES institūcijām. PwC pieredzējušie speciālisti ir gatavi palīdzēt, ja jums ir nepieciešama padziļināta konsultācija par nodokļu piemērošanas vai valsts atbalsta jautājumiem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuUzņēmuma iegādes darījuma (share deal) kontekstā lielu daļu iegādes izmaksu parasti finansē, piesaistot ārējos līdzekļus, t.i., aizņemoties finansējumu. Parasti akcionāra izsniegta aizdevuma atmaksu neapliek ar uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) saskaņā ar Latvijas normatīvo aktu noteikumiem (plašāk par to mūsu rakstā UIN reforma: aizdevumi saistītām personām).
Kādas ir biežāk sastopamās kļūdas UIN piemērošanā un ar kādiem kontroles mehānismiem no tām var izvairīties? PwC Nodokļu podkāsta 43. epizodē PwC nodokļu konsultāciju nodaļas speciālistes – direktore Irēna Arbidāne un vecākā konsultante Tatjana Kļimoviča – apspriež biežāk pieļauto UIN piemērošanas kļūdu ietekmi uz uzņēmumiem, kā arī iztirzā plašāk ar vadības un konsultatīvajiem pakalpojumiem saistītos nodokļu riskus.
Šajā rakstā aplūkosim tiesas spriedumu, kur Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārbaudē tika konstatēts, ka uzņēmuma grāmatvedībā izdevumos iegrāmatotie rēķini neatbilda Grāmatvedības likuma prasībām. Nodokļu audita rezultātā tika secināts, ka šos rēķinus nevar atzīt par grāmatvedības attaisnojuma dokumentiem, jo pretī nebija sniegts pakalpojums un rēķini nebija pareizi noformēti. Līdz ar to uzņēmumam izveidojās papildus maksājamā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) saistības vairāk nekā 5 miljoni eiro.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).