Septembra beigas bijušas ražīgas ne vien lauksaimniekiem, bet arī ministrijām. Finanšu ministrija (FM) rosinājusi veikt izmaiņas likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN), ietverot tās divos grozījumu projektos. Šajā rakstā – par attaisnoto izdevumu groza papildināšanu ar jauniem produktiem, attālinātā darba kompensācijām un citām ar IIN neapliekamo ienākumu grupām, kam palielināts atbrīvojuma slieksnis, kas provizoriski stāsies spēkā ar 2024. gada 1. janvāri.
Privāto pensiju likuma grozījumi ir radījuši priekšnoteikumus PEPP reģistrēšanai un izplatīšanai. Šis alternatīvais pensiju produkts papildinās jau esošo 3. līmeņa pensiju plānu produktu klāstu Latvijā, taču šobrīd IIN likums neparedz skaidru nodokļa piemērošanas kārtību no PEPP gūtajiem ienākumiem. Tādēļ rosināts precizēt IIN likuma 6.1 pantu, paredzot, ka likumā ietvertais regulējums, kas līdz šim attiecās uz 3. līmeņa pensiju plānu produktiem, būs attiecināms arī uz atbilstoša veida iemaksām (noguldījumiem) PEPP plānos un izmaksām no tiem. Tātad PEPP veiktās iemaksas varēs iekļaut taksācijas gada attaisnotajos izdevumos (apmērā, kas vienāds ar 10% no bruto algas, kopā nepārsniedzot 4000 eiro) un saņemt IIN atmaksu 20% apmērā.
Ņemot vērā Covid-19 izplatību un iespēju strādāt attālināti, IIN likums 2021. un 2022. gadā atļāva DD kompensēt darbiniekam ar attālināto darbu saistītos izdevumus. Mēneša kompensācijai par pilnas slodzes darbu nepārsniedzot 30 eiro, IIN nebija jāpiemēro. Atvieglojuma izmantošanai likums noteica vairākus kritērijus, taču praksē redzējām, ka daudzi DD spēja tos izpildīt un sedza šos izdevumus, daļēji vai pilnībā izmantojot likumā paredzēto iespēju.
Novērojot tendenci iekļaut attālināto darbu nākotnes darba organizācijas modelī, FM saskata nepieciešamību to nostiprināt kā pastāvīgu normu, atbrīvojot no IIN kompensāciju darbiniekam par attālināto darbu 40 eiro apmērā un saglabājot obligātos nosacījumus tās piemērošanai:
Tāpat kā iepriekš, atbrīvojumu nevarēs piemērot darbinieka ilgstošas prombūtnes laikā, kas pārsniedz 30 dienas. Vēršam uzmanību, ka pastāvīgā norma paredz labvēlīgāku režīmu ilgtermiņā, taču kompensācija nav obligāta – DD var izlemt, vai to darbiniekiem piedāvāt.
Līdz šim gadījumos, kad DD sedza mācību maksu darbiniekam par studijām valsts akreditētās Latvijas izglītības iestādēs vai ES/EEZ valstu mācību iestādēs, to uzskatīja par darbinieka ienākumu, kas apliekams ar algas nodokļiem kā daļa no algota darba ienākuma. Turpretī DD segtos izdevumus, kas saistīti ar darbinieka kvalifikācijas celšanu darba vajadzībām, iekļāva ar IIN neapliekamo izdevumu grozā.
Lai veicinātu darba tirgus sasaisti ar augstākās izglītības iegūšanu un darbaspēka pieprasījuma apmierināšanu, FM rosinājusi DD segto mācību maksu atbrīvot no algas nodokļiem ar šādiem nosacījumiem:
Pēdējo kritēriju nepiemēros gadījumos, kad darba attiecības objektīvu iemeslu dēļ nav saglabājamas, t.i., iestājoties DD likvidācijai vai darbinieka veselības stāvokļa dēļ (ar ārsta atzinumu). Citādi, pārtraucot darba attiecības agrāk, darbinieka gūtais ienākums ir apliekams ar nodokļiem.
Grozījumi paredz celt vairākus ar IIN neapliekamā ienākuma sliekšņus:
Atbrīvojuma veids |
Pašreizējais slieksnis, EUR |
Plānotais slieksnis, EUR |
Dzīvības (bez līdzekļu uzkrāšanas), veselības un nelaimes gadījumu apdrošināšanas prēmijas |
426,86 |
750 |
Palīdzība, kas ar arodbiedrības institūcijas lēmumu sniegta no arodbiedrības naudas līdzekļiem, kuri veidojas no arodbiedrības biedru naudas maksājumiem un ārvalstu arodbiedrību ziedojumiem (dāvinājumiem) |
1000 |
3000 |
Palīdzība naudā vai citās lietās vai pakalpojuma veidā, kas ar reliģiskās organizācijas vai tās iestādes (amatpersonas) lēmumu sniegta no reliģiskās organizācijas vai tās iestādes naudas līdzekļiem |
1000 |
3000 |
Palīdzība naudā vai citās lietās vai pakalpojuma veidā, kas sniegta no sabiedriskā labuma organizācijas (izņemot reliģiskas) līdzekļiem, vai palīdzība, ko budžeta finansētas institūcijas, labdarības vai filantropiskas organizācijas sniegušas lietās, kam piemērots atbrīvojums no muitas nodokļa |
1000 |
3000 |
Tāpat rosināts atļaut piemērot IIN atvieglojumu par apgādībā esošām personām un neapliekamo minimumu arī mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) maksātājiem, ja tie gūst ar IIN apliekamus ienākumus. Grozījums rosināts tāpēc, ka MUN maksātāja nodokļu slogu šobrīd var salīdzināt ar nodokļa maksātāju – algota darba ienākuma saņēmēju.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuDarbaspēka datu kvalitatīva analīze spēj pārveidot to, kā organizācijas pieņem lēmumus un optimizē savus resursus. Tā kļuvusi ļoti svarīga mūsdienu talantu pārvaldības, darbinieku iesaistīšanas, veiktspējas pārvaldības un produktivitātes vajadzībām. Jau iepriekšējos rakstos apskatījām cilvēkresursu (HR) tehnoloģiju ieviešanas nozīmību, izceļot kvalitatīvas HR datu analīzes veikšanu un izmantošanu biznesa mērķiem. Šajā rakstā apskatīsim dažādas darbaspēka datu kategorijas, kuras uzņēmumi iekšēji var apkopot. Uzkrāto datu analīze palīdzēs iegūt priekšstatu par to, kas darbojas un kas jāuzlabo, ļaujot ātrāk identificēt problēmjautājumus un nākt klajā ar risinājumiem, laikus pārskatot un uzlabojot procesus.
Šābrīža ekonomiskie izaicinājumi – augstā inflācija, resursu trūkums, nepieciešamība uzlabot rentabilitāti – nostāda pasaules uzņēmumus dilemmas priekšā: vai nu motivēsim darbiniekus turpināt darbu uzņēmumā ar algas pielikumu un tad teiksim ardievas peļņai, vai arī atcelsim savus darba samaksas un papildu labumu palielināšanas plānus un tad zaudēsim kvalificētus darbiniekus. Šīs dilemmas dēļ daudzi uzņēmumi sāk apsvērt efektīvākus darba devēja finansiālā atbalsta veidus ar zemu nodokļu nastu vai vispār bez nodokļiem, piemēram, neapliekamus papildu labumus. Šajā rakstā – par neapliekamiem labumiem un citiem noderīgiem rīkiem, ko darba devēji var izmantot savu darbinieku atbalstīšanai Baltijas valstīs.
Pēdējos 100 gados pasaule ir krasi mainījusies, jo sabiedrību ir ietekmējis gan tehnoloģiskais progress, gan demokrātijas principi, padarot to atvērtāku, iecietīgāku un līdztiesīgāku. Lai gan šīs lietas virzās uz priekšu, joprojām pastāv sociāli izaicinājumi, kas mums jārisina. Dzimumu līdztiesības trūkums vēl aizvien ir relatīvi stabila parādība, lai gan sievietes ir ieguvušas tādas pašas tiesības kā vīrieši. Lai cīnītos par līdzvērtīgu darba samaksu visā pasaulē, sociālie uzņēmēji 2010. gadā nodibināja EQUAL-SALARY Foundation. Viegli saprotamā valodā šī bezpeļņas organizācija prezentē datus no Starptautiskās darba organizācijas globālā atalgojuma pārskata par 2018./2019. gadu, kurā norādīts, ka pasaulē sievietes par savu darbu saņem vidēji par 20% mazāk nekā vīrieši. Ņemot vērā EQUAL-SALARY Foundation gada pārskata publicēšanu, šajā rakstā apkopotas galvenās atziņas.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).