Preču tirdzniecībai internetā kļūstot populārai, arvien vairāk uzņēmumu dažādās elektroniskās saskarnēs (piemēram, tirdzniecības vietās, platformās vai portālos) ne tikai pārdod savas preces, bet arī veicina trešo pušu preču pārdošanu. Atbilstoši PVN grozījumiem, kas stājās spēkā šā gada 1. jūlijā, noteiktos gadījumos trešo pušu piegādes veicinošas saskarnes ir atbildīgas par PVN iekasēšanu preču pārdevēja vietā. Šajā rakstā – par gadījumiem, kuros uzskatāms, ka nodokļa maksātājs (saskarne) pats ir iegādājies un tālāk pārdevis preces, kļūdams par t.s. domājamo piegādātāju.
Saskaņā ar PVN likuma 6. panta piekto un sesto daļu uzskata, ka nodokļa maksātājs pats ir saņēmis un piegādājis preces, ja tas, izmantojot elektronisku saskarni, veicina:
No šīm tiesību normām secināms, ka nodokļa maksātājs, kurš veicina piegādi, izmantojot saskarni, kļūst par domājamo piegādātāju šādos gadījumos:
Tātad nodokļa maksātājs, kas veicina piegādi, izmantojot saskarni, nekļūst par domājamo piegādātāju šādos gadījumos:
Vēlamies uzsvērt, ka pat gadījumā, ja trešās valsts uzņēmums ir reģistrēts kā PVN maksātājs kādā dalībvalstī, saskarne var kļūt par domājamo piegādātāju. Uzņēmumiem var būt pienākums reģistrēties kā PVN maksātājiem dažādu iemeslu dēļ (piemēram, preču piegāde no kādas dalībvalsts vai tādu pakalpojumu sniegšana, kuru sniegšanas vieta ir šajā dalībvalstī). Par saimnieciskās darbības veikšanu liecina pastāvīgās iestādes esība kādā dalībvalstī. Lai uzskatītu, ka ir izveidojusies pastāvīgā iestāde, parasti šajā dalībvalstī jābūt cilvēkiem un tehniskiem resursiem, kas iesaistās saimnieciskās darbības veikšanā. No praktiskā viedokļa saskarnēm varētu būt grūti iegūt informāciju, lai pārliecinātos, vai pamatdarījuma piegādātājs/pārdevējs veic saimniecisko darbību ES.
Saskarnei kļūstot par domājamo piegādātāju, var rasties dubultā aplikšana ar PVN.
Piemēram, trešās valsts uzņēmums, kas nav reģistrējies kā PVN maksātājs ES, iegādājas preces ES un ar saskarnes starpniecību pārdod tās ES pircējam. Sākotnējam pārdevējam rodas pienākums piemērot PVN par piegādi trešās valsts uzņēmumam, un saskarnei rodas pienākums iekasēt PVN par darījumu, kurā saskarne veicina preču pārdošanu gala pircējam ES. Tā kā trešās valsts uzņēmums nav reģistrēts dalībvalstī, kurā tas iegādājies preces, neskatoties uz to, ka uzņēmuma veiktā piegāde saskarnei ir neapliekama ar tiesībām atskaitīt priekšnodokli, tam visdrīzāk nebūs iespējas savas atskaitīšanas tiesības izmantot, ja vien konkrētā dalībvalsts nav ieviesusi šādas pārmaksas atmaksāšanas mehānismu. Vismaz Latvijas PVN likums tādu neparedz.
No minētā secināms, ka rūpīgi jāanalizē preču piegādes plūsmas un PVN piemērošana tām, lai nerastos dubultā aplikšana ar PVN.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuAttīstoties digitalizācijas iespējām, arvien vairāk uzņēmumu vēlas sniegt un saņemt pakalpojumus attālināti, izmantojot interneta vidi. Piemēram, reklāmas tiek izvietotas ziņu portālos un e-pastos. Virtuālo datu apjomi ir kaut kur jāuzglabā, tiek izveidotas arvien jaunas lietotnes pakalpojuma saņēmēja autorizēšanai un norēķinu veikšanai, kā arī dažādi citi pakalpojumi, kuru sniegšana tiek nodrošināta ar informācijas tehnoloģiju palīdzību. Kuri no pakalpojumiem kvalificējas kā elektroniski sniegti pakalpojumi? Ar kādām grūtībām dažkārt jāsaskaras PVN piemērošanā šādiem pakalpojumiem?
Šā gada 12. oktobrī Ministru kabinets (MK) izskatīja un atbalstīja Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par attaisnojuma dokumentu un preču piegādes dokumentu elektroniskās aprites sistēmas ieviešanu,” nosakot elektronisko attaisnojuma dokumentu un e-rēķinu obligātu lietošanu ne vēlāk kā 2025. gadā. E-rēķinu izmantošana būs obligāta apritē starp komersantiem (B2B) un starp komersantiem un valsts un pašvaldību iestādēm (B2G).
Šā gada 9. septembrī Eiropas Savienības Tiesa (EST) pasludināja spriedumu lietā par nodokļu administrācijas tiesībām atteikt PVN atmaksu, ja nodokļa maksātājs noteiktajā termiņā nebūs iesniedzis pieprasītos dokumentus atmaksas pamatotības pierādīšanai. Šajā rakstā – sīkāk par EST atziņām un praksi Latvijā.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).