21.01.2025
Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

E-rēķinu izvēles ceļvedis: ārpakalpojums vai iekšējais risinājums? 2/4/25

Juris Boiko
Projektu vadītājs nodokļu pārvaldības un grāmatvedības nodaļā, PwC Latvija

Digitālā transformācija ir radījusi ne tikai iespējas, bet arī jaunas izvēles uzņēmumiem visā pasaulē. Viens no aktuālākajiem jautājumiem ir e-rēķinu ieviešana, kas piedāvā būtiskas priekšrocības – izmaksu samazināšanu, procesu automatizāciju un precizitātes uzlabošanu. Tomēr e-rēķinu ieviešana var būt arī izaicinājuiem pilna, un uzņēmumiem ir jāizvēlas, vai izstrādāt iekšēju risinājumu vai izmantot ārpakalpojumus. Šajā rakstā aplūkosim abu pieeju būtību, priekšrocības un izaicinājumus, lai palīdzētu uzņēmumiem pieņemt pārdomātu lēmumu.

Iekšējais risinājums: kontrole un pielāgošana

Izvēloties iekšējo risinājumu, uzņēmumi iegūst pilnīgu kontroli pār e-rēķinu procesiem. Tas nozīmē:

  • datu drošību: Uzņēmums pats pārvalda sensitīvus datus, neuzticot tos trešajām pusēm;
  • integrāciju: E-rēķinu sistēmas iespējams pielāgot esošajai grāmatvedības programmatūrai un biznesa vajadzībām;
  • elastīgumu: Iekšējie risinājumi ļauj pielāgot rēķinu apmaiņas procesu specifiskām prasībām.

Tomēr šī pieeja nav bez izaicinājumiem. Iekšējās sistēmas izstrādei un uzturēšanai nepieciešamas ievērojamas investīcijas zināšanās, laiks un resursi. Uzņēmumam ir jāpārvalda ne tikai tehnoloģijas, bet arī jāsaprot vietējās normatīvās prasības un nodokļu noteikumi. Lai sasniegtu pilnīgu atbilstību, īpaši, ja darījumi tiek veikti dažādās jurisdikcijās, nepieciešama specializēta pieredze.

Ārpakalpojumi: vienkāršība un izmaksu efektivitāte

E-rēķinu ārpakalpojumu izmantošana nodrošina uzņēmumiem iespēju:

  • samazināt izmaksas: Ārpakalpojumu sniedzēji piedāvā rentablu risinājumu, jo uzņēmumiem nav jāveido vai jāuztur sava tehnoloģiskā infrastruktūra.
  • izmantot ekspertīzi: Ārpakalpojumu sniedzēji, piemēram, e-rēķinu operatori, bieži vien ir speciālisti vietējo nodokļu un normatīvo prasību ievērošanā. Viņi seko līdzi regulējumu izmaiņām, nodrošinot, ka klienti vienmēr atbilst aktuālajām prasībām.
  • ātrāka ieviešana: Ārpakalpojumi ļauj ieviest e-rēķinu sistēmas ātrāk, kas ir īpaši svarīgi uzņēmumiem, kuri vēlas ātri pielāgoties tirgus prasībām.

Tomēr ārpakalpojumiem var būt ierobežojumi, piemēram, mazākas pielāgošanas iespējas. Daži risinājumi ir veidoti universālai lietošanai, un tie var neapmierināt īpašās vajadzības uzņēmumiem ar sarežģītām darbplūsmām.

Kad izvēlēties ārpakalpojumus?

Ārpakalpojumi var būt optimāla izvēle šādos gadījumos:

  • nav tehnisko zināšanu: Ja uzņēmumam nav speciālistu, kuri spēj pārvaldīt e-rēķinu tehnoloģijas un nodokļu atbilstības prasības, ārpakalpojumi ļauj izmantot profesionālu ekspertu zināšanas.
  • normatīvo prasību sarežģītība: E-rēķinu ieviešana ir saistīta ar vietējo un starptautisko regulējumu izpildi. Ārpakalpojumu sniedzējiem ir dziļa izpratne par šiem noteikumiem, kas palīdz izvairīties no juridiskiem riskiem.
  • budžeta ierobežojumi: Mazākiem uzņēmumiem vai tiem, kas nevēlas ieguldīt lielus līdzekļus iekšējā sistēmā, ārpakalpojumi piedāvā pieejamu un efektīvu risinājumu.

Izmaksu un ieguvumu analīze

Lai pieņemtu pareizo lēmumu, ir svarīgi veikt detalizētu izmaksu un ieguvumu analīzi:

  • iekšējās sistēmas izstrāde: Ietver sākotnējās investīcijas, apmācību un uzturēšanas izmaksas.
  • ārpakalpojumi: Ietver pakalpojumu sniedzēja ikmēneša maksas un iespējamos pielāgošanas izdevumus.
  • efektivitāte un ieguvumi: Analizējiet, kā katra pieeja ietekmēs jūsu biznesa procesus un ilgtermiņa stratēģiskos mērķus!

Secinājums: kuru pieeju izvēlēties?

Iekšējais risinājums ir piemērots uzņēmumiem, kuriem ir pietiekami resursi un vēlme pilnībā kontrolēt e-rēķinu procesu. Ārpakalpojumi savukārt ir lielisks risinājums uzņēmumiem, kuri vēlas ātru un izmaksu ziņā efektīvu pieeju bez papildu sloga.

Neatkarīgi no izvēles, gan iekšējie risinājumi, gan ārpakalpojumi sniedz iespēju uzlabot finanšu procesu efektivitāti, nodrošināt atbilstību normatīvajiem aktiem un veicināt uzņēmuma izaugsmi. Svarīgi ir izvēlēties pieeju, kura vislabāk atbilst jūsu uzņēmuma specifikai un ilgtermiņa mērķiem.

Izvēle starp kontroli un vienkāršību ir jūsu rokās – pieņemiet gudru lēmumu!

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu