Saskaņā ar nesen veikto Baltijas Cilvēkkapitāla un Darba vides aptauju1, izpratne par dažādības un iekļaušanas (D&I) jautājumiem Latvijas organizācijās ir nepilnīga un fragmentāra. Darba devēji atzīst, ka cilvēkresursu piesaiste, noturēšana, efektīva vadība, inovācijas un darba vide ir kritiski svarīga ilgtermiņa izaugsmes nodrošināšanā, taču vien 19% no aptaujātajiem darba devējiem ir izstrādājuši stratēģiju cilvēkkapitāla jautājumu risināšanai. Un, kaut arī absolūtais vairākums darba ņēmēju (Baltijā kopumā 94%) norāda iekļaujošu darba vidi kā būtisku priekšnosacījumu darba devēja izvēlē, vien 16% aptaujāto darba devēju Latvijā aktīvi pievēršas iekļaujošas darba vides un dažādības vadības ieviešanai.
Par stratēģiskas pieejas trūkumu cilvēkkapitāla un darba vides jautājumu risināšanā liecina arī datu trūkums attiecībā uz D&I situāciju organizācijās. Proti, lai risinātu izaicinājumus, kas saistīti ar D&I jautājumiem, aptaujātie darba devēji Latvijā kā prioritātes norāda atbalstu, ko sniedz HR (cilvēkresursu) un D&I komandas (16%), ziņošanas mehānismus (13%) un regulāras D&I apmācību programmas vadītājiem (13%), taču tikai 5% aptaujāto darba devēju norāda, ka ir veikuši dažādības auditu jeb D&I situācijas kartēšanu savā organizācijā. Tas liek domāt, ka vairums D&I iniciatīvu nav balstītas datos un objektīvos organizāciju situāciju novērtējumos un tālab ir drīzāk gadījuma rakstura nevis mērķtiecīgas.
Šajā rakstā paskaidrošu, kas īsti ir D&I audits jeb D&I situācijas kartēšana un kā tā var kalpot kā kompass organizāciju cilvēkkapitāla un darba vides situāciju uzlabošanā.
Viens no ieteikumiem, kā uzņēmumam vai organizācijai mērķtiecīgi sākt strādāt ar iekļaujošas darba vides un dažādības vadības jautājumiem, ir veikt dažādības auditu. Lai neradītu maldinošas asociācijas par dažādības auditu kā vienkāršu dzimumu, vecumu un tautību uzskaiti organizācijā, iesaku šo procesu saukt par dažādības un iekļaušanas (D&I) situācijas kartēšanu.
Dažādības audits jeb D&I situācijas kartēšana ir strukturēts un sistemātisks process, kas palīdz organizācijām novērtēt un analizēt politikas, prakses un kultūru saistībā ar dažādību, iekļaušanu, taisnīgumu un piederību. Mērķis ir identificēt stiprās un vājās puses šajās jomās, noteikt iespējamās nevienlīdzības izpausmes un slēpto aizspriedumu ietekmi, kā arī izveidot pamatu stratēģiskiem iekļaujošas darba vides uzlabojumiem. Proti, dažādības audits palīdz:
- apzināt uzņēmuma kultūras un darba vides ietekmi organizācijā,
- caur datiem atklāt vadības un darbinieku pieredzes un attieksmes D&I kontekstā,
- identificēt neatklātās problēmas un sistēmiskos šķēršļu,
- noteikt dažādības briedumu,
- noteikt iniciatīvas efektīvai identificēto nepilnību un šķēršļu novēršanai, tādejādi mērķtiecīgi veicinot organizācijas produktivitāti un veiktspēju.
D&I situācijas kartēšanas procesā tiek noteikti būtiskākie parametri esošajai situācijai organizācijā un identificēti risināmie problēmjautājumi, kas, savukārt, palīdz saprast nepieciešamos uzlabojumus, mērķus un soļus to sasniegšanai. Šī kartēšana dod nepieciešamo informāciju un datus jēgpilnai un mērķtiecīgai pieejai cilvēkkapitāla un darba vides situācijas uzlabošanai.
Dažādības audita process parasti ietver:
Atkarībā no organizācijas konteksta dažādības audita veikšana var vidēji aizņemt 6 - 10 nedēļas. Dažādības audita laikā tiek apskatīts plašs D&I faktoru spektrs, tostarp dzimums, etniskā piederība, vecums, invaliditāte un citas identitātes dimensijas darba vides kontekstā. Tiek analizētas arī varas attiecības organizācijā, tai skaitā dažādos darbinieku un vadītāju karjeras posmos, u.tml. Dažādības audits ļauj noteikt gan organizācijas D&I vadības efektivāti un dažādības briedumu, gan izprast plašākus darba vides problēmjautājumus caur darbinieku un citu ieinteresēto pušu pieredzēm, attieksmēm un izpratnēm, tādejādi noskaidrojot nepieciešamās iniciatīvas iekļaujošas darba vides un cilvēkkapitāla jautājumu sekmīgai risināšanai. Tātad dažādības audits sniedz datos balstītu informāciju stratēģiskai, konkrētās organizācijas situācijā balstītai darba vides jautājumu sakārtošanai un kvalitatīvas dažādības vadības īstenošanai, skaidri norādot arī virzienus, kuros nepieciešami uzlabojumi. Tas palīdz saprast attieksmju un priekšstatu kopumu, kas veido un ietekmē gan cilvēkresursu vadības dzīves ciklu un kultūru organizācijā, gan starppersonu un ieinteresēto pušu attiecības.
Sekmīga dažādības un iekļaušanas vadība, kas balstīta ne vien dažādības kompetencē, bet arī kvantitatīvos un kvalitatīvos datos, ir būtiska organizācijas izaugsmē un konkurētspējā, tai skaitā talantu piesaistē un atbilstošāko risinājumu, produktu un pakalpojumu izveidē, kā arī spējā pielāgoties darba tirgus un demogrāfijas tendencēm. Mūsu - PwC Latvija - pieredze liecina, ka arī Latvijā, kaut arī pamazām, arvien vairāk vadītāju ir gatavi iedziļināties savas organizācijas vai uzņēmuma D&I situācijā un pievērsties stratēģiskai dažādības vadībai - no kompetences attīstīšanas un situācijas kartēšanas līdz stratēģijas izveidei un ieviešanai.
Ja vēlies uzzināt vairāk, droši raksti agnese.cimdina@pwc.com un vaicā!
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuEiropas Savienībā (ES) maijs tiek izcelts kā dažādības mēnesis, lai pievērstu uzmanību dažādības un iekļaušanas nozīmei sabiedrībā. Dažādība pamatā atspoguļo cilvēka unikālo un atšķirīgo īpašību raksturu un aptver cilvēku dažādās dzimuma, vecuma, etniskās izcelsmes, reliģijas, seksuālās orientācijas, spēju un pieredzes vērtības.
Viens no signāliem, kas liecina, ka organizācijā ir nepieciešama dažādības vadība, ir augsts subjektīvās diskriminācijas vai netaisnīguma izjūtas līmenis darbinieku vidū. Par nesekmīgu dažādības un iekļaušanas (D&I) praksi var liecināt arī zema inovētspēja vai bieža darbinieku mainība. Taču tie ir tikai daži no iemesliem, kāpēc organizācijas pievēršas dažādības vadībai kā būtiskai prioritātei.
Dažādība organizācijās primāri nenozīmē atšķirības izskatā, dzimumā, ādas krāsā vai pārvietošanās veidā. Organizācijās ir redzamā un neredzamā dažādība, ko iespējams novērot indivīdu, grupu, komandu un nodaļu līmenī. Kaut arī potenciāls (un izaicinājumi) slēpjas neredzamajā, mērīt un atskaitīties ir ierasts par redzamo. Kāpēc tas ir problemātiski un kādi tam ir riski? Šajā rakstā – par dažādības vadības būtību, riskiem un sākotnējo minimuma politiku to novēršanai.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).