No 2026. gada 1. janvāra stāsies spēkā 2023. gadā pieņemtā Direktīva par administratīvo sadarbību attiecībā uz kriptoaktīviem (DAC8), kas noteiks pakalpojumu sniedzējiem un operatoriem pienākumu ziņot Valsts ieņēmumu dienestam (VID) par konkrētu kriptoaktīvu veidu pārdevējiem. Līdz ar to šobrīd tiek papildināts Latvijas Republikas (LR) tiesiskais regulējums, lai nodrošinātu atbilstību Direktīvas prasībām. Nesen tika izstrādāts likumprojekts, ar kuru tiks precizēta atvieglojumu piemērošana attiecībā uz sniedzamās informācijas apjomu. Plašāk par likumprojektu un DAC8 kopumā - šajā Īsziņā.
Kā jau informējām iepriekšējās īsziņās, DAC8 mērķis ir nodrošināt Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu nodokļu administrācijas ar informāciju par kriptoaktīvu darījumiem un to veicējiem jeb pārdevējiem (personām, kas caur ziņotāja tirdzniecības platformu veic pārdevēja darbību).
Informācija no katras dalībvalsts tiks izmantota ES līmenī, lai novērstu potenciālu izvairīšanos no nodokļu nomaksas, darbojoties kriptoaktīvu tirgū.
Direktīva tiks pārņemta LR tiesiskajā regulējumā ar grozījumiem likumā “Par nodokļiem un nodevām”, Ministru kabineta (MK) 2020. gada 14. aprīļa noteikumos Nr. 210 un citos MK noteikumos. Šobrīd grozījumi atrodas ārējā saskaņošanas procesā pirms pieņemšanas MK un Saeimā.
Kriptoaktīvi ir definēti ar MiCA regulu un pēc Latvijas Bankas skaidrojuma ietver šādus aktīvu veidus:
Vienlaikus kriptoaktīvi, par kuriem jāziņo, neietver elektronisko naudu un centrālās bankas digitālo valūtu.
Ziņošanas pienākums par šādu kriptoaktīvu darījumiem pēc DAC8 nosacījumiem attieksies uz personām, kuras nodrošina platformu darījumu veikšanai, proti:
Jāatzīmē, ka par ziņošanas pienākumu subjektiem kļūs ne tikai ES dibinātie uzņēmumi, bet arī trešo valstu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji un operatori, kuriem būs pienākums reģistrēties kādā no dalībvalstīm, lai izpildītu ziņošanas prasības.
Atbilstoši pašreizējai likumprojekta redakcijai pakalpojumu sniedzējiem un operatoriem būs jāziņo par šādiem kategoriju darījumiem:
Attiecīgi no 2026. gada 1. janvāra ik gadu būs jāiesniedz informācija VID par iepriekšējā gada kriptoaktīvu darījumiem (gan tirdzniecību, gan investīcijas). Ja ziņotājs nebūs ievērojis ziņojuma sniegšanas termiņu, VID būs tiesības piemērot soda naudu līdz 14 000 EUR.
Detalizētu informācijas sniegšanas kārtību vēlāk noteiks MK.
Direktīvā ir paredzēta iespēja piemērot atvieglojumu attiecībā uz sniedzamās informācijas apjomu. Ja pārdevējs var piekļūt ziņotāja tirdzniecības platformai, izmantojot kādas ES dalībvalsts izstrādāto autentifikācijas risinājumu (piemēram, e-Paraksts, Smart-ID vai internetbankas autentifikācija), ziņotājs varēs sniegt mazāk informācijas par pārdevēju:
LR ir jāievieš Direktīvas prasības līdz 2025. gada 31. decembrim. Attiecīgi tiek plānots, ka minētais atvieglojums stāsies spēkā vienlaikus ar Direktīvas normu ieviešanu Latvijas tiesiskajā regulējumā.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠajā Eiropas Savienības Tiesas (EST) nolēmumā tika aplūkots svarīgs jautājums par kapitāla brīvu apriti Eiropas Savienībā. Šī lieta attiecās uz Polijas tiesību aktiem, kuros atbrīvojums no uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) tika piemērots tikai uz ārēji, bet ne iekšēji pārvaldītiem kolektīvo ieguldījumu uzņēmumiem (PVKIU) no citām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm. Nodokļa atbrīvojums tika liegts PVKIU, kas tika pārvaldīti iekšēji. Šis ierobežojums tika apstrīdēts kā nesaderīgs ar ES tiesību aktiem, it īpaši ar kapitāla brīvu apriti.
Kādas ir biežāk sastopamās kļūdas UIN piemērošanā un ar kādiem kontroles mehānismiem no tām var izvairīties? PwC Nodokļu podkāsta 43. epizodē PwC nodokļu konsultāciju nodaļas speciālistes – direktore Irēna Arbidāne un vecākā konsultante Tatjana Kļimoviča – apspriež biežāk pieļauto UIN piemērošanas kļūdu ietekmi uz uzņēmumiem, kā arī iztirzā plašāk ar vadības un konsultatīvajiem pakalpojumiem saistītos nodokļu riskus.
Saskaņā ar UIN likumu uzņēmumam katrā taksācijas periodā jāizvērtē, vai tam ir radušies izdevumi, kas saistīti ar reprezentatīvā auto iegādi un uzturēšanu. Šajā rakstā atgādināsim, kā nosakāma reprezentatīvā auto vērtība un kādas izmaksas veido UIN objektu, kā arī apskatīsim jauno UIN piemērošanas kārtību ilgstoši lietotiem reprezentatīviem auto, kas ir spēkā no šā gada 1. janvāra.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).