Turpinām pagājušā nedēļā aizsākto tēmu.
Ar direktīvu 2020/262/ES ir pārskatītas un precizētas normas gan attiecībā uz akcīzes preču tālpārdošanu, gan akcīzes precēm, kas nodotas patēriņam vienā dalībvalstī, bet tiek pārvietotas uz citu dalībvalsti, lai tur tās piegādātu komerciāliem mērķiem vai savām vajadzībām.
Pārņemot direktīvas normas, likuma “Par akcīzes nodokli” (AN) 26. pantā tiek iestrādātas normas attiecībā uz patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu no vienas dalībvalsts uz citu dalībvalsti un AN samaksu. Gan direktīvā, gan AN likumā patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanā starp dalībvalstīm komerciāliem mērķiem ir definēti jauni subjekti – “sertificēts nosūtītājs” un “sertificēts saņēmējs”. Ja patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošana komerciāliem mērķiem starp dalībvalstīm ir neregulāra, tad personas uzskatāmas par “īslaicīgi sertificētu nosūtītāju” un “īslaicīgi sertificētu saņēmēju”. Turklāt AN likums tiek papildināts ar jauniem pantiem, kuros ir noteiktas prasības šiem jaunajiem subjektiem.
Saskaņā ar jauno AN likumu par AN samaksu harmonizētajām precēm (alkoholiskie dzērieni, tabakas izstrādājumi un naftas produkti), kuras jau ir nodotas patēriņam kādā dalībvalstī, Latvijā ir atbildīgs sertificēts saņēmējs vai īslaicīgi sertificēts saņēmējs. Pirms citas dalībvalsts sertificēts nosūtītājs vai īslaicīgi sertificēts nosūtītājs nosūta akcīzes preces uz Latviju, sertificēts saņēmējs iesniedz vispārīgo nodrošinājumu un īslaicīgi sertificēts saņēmējs iesniedz vienreizējo nodrošinājumu.
Akcīzes preču pārvietošanai ir paredzēts izmantot elektroniskos ziņojumus un elektronisko vienkāršoto administratīvo dokumentu, ko paredzēs Eiropas Komisijas jaunā deleģētā regula. Šī regula noteiks to dokumentu struktūru un saturu, ar kuriem apmainās saistībā ar akcīzes preču apriti, un noteiks robežvērtību preču dabīgiem zudumiem. Eiropas Komisija šo regulu plāno pieņemt tuvākajā laikā.
AN likuma 26. pants paredz arī kārtību par patēriņam nodoto neharmonizēto akcīzes preču, uz kurām neattiecas direktīvas nosacījumi par sertificētu nosūtītāju, īslaicīgi sertificētu nosūtītāju, sertificētu saņēmēju un īslaicīgi sertificētu saņēmēju, pārvietošanu starp dalībvalstīm un AN samaksu. Šajā gadījumā persona, kas Latvijā no citas dalībvalsts ieved vai saņem komerciāliem mērķiem vai savām vajadzībām tādas akcīzes preces, kuras jau ir nodotas patēriņam citā dalībvalstī, bet uz to pārvietošanu neattiecas nosacījumi par sertificētu nosūtītāju, īslaicīgi sertificētu nosūtītāju, sertificētu saņēmēju un īslaicīgi sertificētu saņēmēju, pirms akcīzes preču nosūtīšanas no attiecīgās dalībvalsts iesniedz VID informāciju un samaksā AN, vai iesniedz vienreizējo nodrošinājumu.
AN likuma 26.1 pantā ir noteikts atsevišķs regulējums akcīzes preču tālpārdošanai un AN maksāšanai. Regulējums attieksies uz alkoholisko dzērienu, bezalkoholisko dzērienu un kafijas tālpārdošanu. Ir paredzēts, ka akcīzes preces, kuras nosūtītājs Latvijā nosūta vai ved fiziskai personai uz citu dalībvalsti, ar AN apliek galamērķa dalībvalstī. AN maksā saskaņā ar galamērķa dalībvalsts noteikto procedūru.
Nosūtītājam tālpārdošanā Latvijā, kurš veic alkoholisko dzērienu tālpārdošanu, jāievēro Alkoholisko dzērienu aprites likumā noteiktās prasības par tīmekļa vietnes vai mobilās lietotnes reģistrāciju alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai ar distances līgumu. Par AN samaksu Latvijā ir atbildīgs citas dalībvalsts nosūtītājs vai tā iecelts nodokļa maksātāja pārstāvis Latvijā.
Citas dalībvalsts nosūtītājam tālpārdošanā ir tiesības iecelt nodokļa maksātāja pārstāvi Latvijā, kurš citas dalībvalsts nosūtītāja vietā atbild par AN samaksu Latvijā un citām likumā noteiktajām prasībām.
Citas dalībvalsts nosūtītājs tālpārdošanā vai tā ieceltais nodokļa maksātāja pārstāvis Latvijā pirms akcīzes preču nosūtīšanas reģistrējas VID kā nodokļa maksātājs un, ja veic darbības ar alkoholiskiem dzērieniem, iesniedz vispārīgo nodrošinājumu (citas dalībvalsts nosūtītājs tālpārdošanā – drošības naudu) un veic piegādāto akcīzes preču uzskaiti.
Visbeidzot, saistībā ar jauno regulējumu par akcīzes preču (alkoholisko dzērienu, bezalkoholisko dzērienu un kafijas) tālpārdošanu, AN likums tiek papildināts ar jauniem terminiem – “nosūtītājs tālpārdošanā” un “nodokļa maksātāja pārstāvis” – un ir sniegti šo terminu skaidrojumi.
AN likuma 20. pants nosaka nodokļa atbrīvojumus un atvieglojumus diplomātiem un starptautiskām organizācijām. Pašreizējā likuma redakcija paredz – lai šajā pantā noteiktie subjekti varētu iegādāties akcīzes preces, piemērojot tām atbrīvojumu no AN, papildus sertifikātam par akcīzes preču iegādi, norēķini par precēm veicami bezskaidras naudas veidā. Šāda prasība bija noteikta ar mērķi nodrošināt, ka akcīzes preces, kas ir atbrīvotas no AN, tiek piegādātas likumā minētajiem subjektiem un ka AN atbrīvojums netiek izmantots ļaunprātīgi.
Tomēr Eiropas Savienības Tiesa 2022. gada 13. janvārī pasludināja spriedumu lietā Mono SIA pret VID, kurā nosprieda, ka direktīvas 2008/118/EK 12. pants jāinterpretē tādējādi, ka tas liedz dalībvalstij, paredzot nosacījumus un ierobežojumus preču atbrīvošanai no AN diplomātiskajās un konsulārajās attiecībās, šī atbrīvojuma piemērošanai pakārtot papildu nosacījumu, ka preču iegādes cena tiek samaksāta bezskaidras naudas norēķinu veidā.
Ņemot vērā šo spriedumu, ar likuma grozījumiem ir paredzēts izslēgt nosacījumu, ka par akcīzes preču iegādi veicami norēķini bezskaidras naudas norēķinu veidā, lai piemērotu AN atbrīvojumus un atvieglojumus diplomātiem un starptautiskām organizācijām.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuŠā gada 13. oktobrī tika pieņemti būtiski grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli” (AN), kas stāsies spēkā 2023. gada 13. februārī. Grozījumi galvenokārt veikti, lai pārņemtu Padomes 2019. gada 19. decembra Direktīvu (ES) 2020/262, ar ko nosaka akcīzes nodokļa piemērošanas vispārīgo režīmu (pārstrādāta redakcija) (“jaunā direktīva”), kura aizstās Padomes 2008. gada 16. decembra Direktīvu 2008/118/EK par akcīzes nodokļa piemērošanas vispārīgo režīmu, ar ko atceļ Direktīvu 92/112/EEK (“vecā direktīva”). Papildu grozījumi veikti saistībā ar Eiropas Savienības Tiesas 2022. gada 13. janvārī pasludināto spriedumu Mono SIA lietā pret VID. Tiesa norādīja, ka nav pieļaujams, ka diplomātiskajam un konsulārajam dienestam iespēju izmantot atbrīvojumu no AN pakārto nosacījumam, ka atlīdzība par precēm veicama bezskaidras naudas norēķinu veidā. Šajā rakstā apkopoti svarīgākie AN likuma grozījumi.
Kad attālinātā darba koncepts ir kļuvis par mūsu ikdienu, ne viens vien uzņēmums apsver iespējas pielāgot jaunajiem apstākļiem arī kolektīva motivēšanas un saliedēšanas pasākumus, organizējot tos tiešsaistē. Šajā rakstā apskatīsim VID viedokli par personāla ilgtspējas pasākumu organizēšanu viena departamenta/pārvaldes ietvaros, kā arī ēdināšanas izdevumu iekļaušanu personāla ilgtspējas pasākumu izdevumos (“PIPI”), ja pasākums tiek organizēts attālināti.
Attiecībā uz nodokļu piemērošanu jaunuzņēmumu personāla opciju plāniem vairākas ES dalībvalstis ir vienu soli priekšā. To nacionālie tiesību akti gan padara personāla opciju plānus daudz pievilcīgākus jaunuzņēmumu darbiniekiem, gan piedāvā draudzīgākus noteikumus uzņēmumu dibinātājiem. Lai gan regulējuma mērķis ir motivēt jaunuzņēmumus piešķirt darbiniekiem līdzdalības daļu uzņēmumā, šī mērķa sasniegšanai valstis var izmantot dažādus risinājumus.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).