Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Būtiski grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli” (2) 2/47/22

Juris Boiko
Vecākais projektu vadītājs nodokļu pārvaldības un grāmatvedības nodaļā, PwC Latvija

Turpinām pagājušā nedēļā aizsākto tēmu.

Akcīzes preču pārvietošanas un tālpārdošanas kārtība un nosacījumi

Ar direktīvu 2020/262/ES ir pārskatītas un precizētas normas gan attiecībā uz akcīzes preču tālpārdošanu, gan akcīzes precēm, kas nodotas patēriņam vienā dalībvalstī, bet tiek pārvietotas uz citu dalībvalsti, lai tur tās piegādātu komerciāliem mērķiem vai savām vajadzībām.

Pārņemot direktīvas normas, likuma “Par akcīzes nodokli” (AN) 26. pantā tiek iestrādātas normas attiecībā uz patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanu no vienas dalībvalsts uz citu dalībvalsti un AN samaksu. Gan direktīvā, gan AN likumā patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošanā starp dalībvalstīm komerciāliem mērķiem ir definēti jauni subjekti – “sertificēts nosūtītājs” un “sertificēts saņēmējs”. Ja patēriņam nodoto akcīzes preču pārvietošana komerciāliem mērķiem starp dalībvalstīm ir neregulāra, tad personas uzskatāmas par “īslaicīgi sertificētu nosūtītāju” un “īslaicīgi sertificētu saņēmēju”. Turklāt AN likums tiek papildināts ar jauniem pantiem, kuros ir noteiktas prasības šiem jaunajiem subjektiem.

Saskaņā ar jauno AN likumu par AN samaksu harmonizētajām precēm (alkoholiskie dzērieni, tabakas izstrādājumi un naftas produkti), kuras jau ir nodotas patēriņam kādā dalībvalstī, Latvijā ir atbildīgs sertificēts saņēmējs vai īslaicīgi sertificēts saņēmējs. Pirms citas dalībvalsts sertificēts nosūtītājs vai īslaicīgi sertificēts nosūtītājs nosūta akcīzes preces uz Latviju, sertificēts saņēmējs iesniedz vispārīgo nodrošinājumu un īslaicīgi sertificēts saņēmējs iesniedz vienreizējo nodrošinājumu.

Akcīzes preču pārvietošanai ir paredzēts izmantot elektroniskos ziņojumus un elektronisko vienkāršoto administratīvo dokumentu, ko paredzēs Eiropas Komisijas jaunā deleģētā regula. Šī regula noteiks to dokumentu struktūru un saturu, ar kuriem apmainās saistībā ar akcīzes preču apriti, un noteiks robežvērtību preču dabīgiem zudumiem. Eiropas Komisija šo regulu plāno pieņemt tuvākajā laikā.

AN likuma 26. pants paredz arī kārtību par patēriņam nodoto neharmonizēto akcīzes preču, uz kurām neattiecas direktīvas nosacījumi par sertificētu nosūtītāju, īslaicīgi sertificētu nosūtītāju, sertificētu saņēmēju un īslaicīgi sertificētu saņēmēju, pārvietošanu starp dalībvalstīm un AN samaksu. Šajā gadījumā persona, kas Latvijā no citas dalībvalsts ieved vai saņem komerciāliem mērķiem vai savām vajadzībām tādas akcīzes preces, kuras jau ir nodotas patēriņam citā dalībvalstī, bet uz to pārvietošanu neattiecas nosacījumi par sertificētu nosūtītāju, īslaicīgi sertificētu nosūtītāju, sertificētu saņēmēju un īslaicīgi sertificētu saņēmēju, pirms akcīzes preču nosūtīšanas no attiecīgās dalībvalsts iesniedz VID informāciju un samaksā AN, vai iesniedz vienreizējo nodrošinājumu.

AN likuma 26.1 pantā ir noteikts atsevišķs regulējums akcīzes preču tālpārdošanai un AN maksāšanai. Regulējums attieksies uz alkoholisko dzērienu, bezalkoholisko dzērienu un kafijas tālpārdošanu. Ir paredzēts, ka akcīzes preces, kuras nosūtītājs Latvijā nosūta vai ved fiziskai personai uz citu dalībvalsti, ar AN apliek galamērķa dalībvalstī. AN maksā saskaņā ar galamērķa dalībvalsts noteikto procedūru.

Nosūtītājam tālpārdošanā Latvijā, kurš veic alkoholisko dzērienu tālpārdošanu, jāievēro Alkoholisko dzērienu aprites likumā noteiktās prasības par tīmekļa vietnes vai mobilās lietotnes reģistrāciju alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai ar distances līgumu. Par AN samaksu Latvijā ir atbildīgs citas dalībvalsts nosūtītājs vai tā iecelts nodokļa maksātāja pārstāvis Latvijā.

Citas dalībvalsts nosūtītājam tālpārdošanā ir tiesības iecelt nodokļa maksātāja pārstāvi Latvijā, kurš citas dalībvalsts nosūtītāja vietā atbild par AN samaksu Latvijā un citām likumā noteiktajām prasībām.

Citas dalībvalsts nosūtītājs tālpārdošanā vai tā ieceltais nodokļa maksātāja pārstāvis Latvijā pirms akcīzes preču nosūtīšanas reģistrējas VID kā nodokļa maksātājs un, ja veic darbības ar alkoholiskiem dzērieniem, iesniedz vispārīgo nodrošinājumu (citas dalībvalsts nosūtītājs tālpārdošanā – drošības naudu) un veic piegādāto akcīzes preču uzskaiti.

Visbeidzot, saistībā ar jauno regulējumu par akcīzes preču (alkoholisko dzērienu, bezalkoholisko dzērienu un kafijas) tālpārdošanu, AN likums tiek papildināts ar jauniem terminiem – “nosūtītājs tālpārdošanā” un “nodokļa maksātāja pārstāvis” – un ir sniegti šo terminu skaidrojumi.

Atceltas prasības par bezskaidras naudas norēķiniem diplomātiem un starptautiskām organizācijām

AN likuma 20. pants nosaka nodokļa atbrīvojumus un atvieglojumus diplomātiem un starptautiskām organizācijām. Pašreizējā likuma redakcija paredz – lai šajā pantā noteiktie subjekti varētu iegādāties akcīzes preces, piemērojot tām atbrīvojumu no AN, papildus sertifikātam par akcīzes preču iegādi, norēķini par precēm veicami bezskaidras naudas veidā. Šāda prasība bija noteikta ar mērķi nodrošināt, ka akcīzes preces, kas ir atbrīvotas no AN, tiek piegādātas likumā minētajiem subjektiem un ka AN atbrīvojums netiek izmantots ļaunprātīgi.

Tomēr Eiropas Savienības Tiesa 2022. gada 13. janvārī pasludināja spriedumu lietā Mono SIA pret VID, kurā nosprieda, ka direktīvas 2008/118/EK 12. pants jāinterpretē tādējādi, ka tas liedz dalībvalstij, paredzot nosacījumus un ierobežojumus preču atbrīvošanai no AN diplomātiskajās un konsulārajās attiecībās, šī atbrīvojuma piemērošanai pakārtot papildu nosacījumu, ka preču iegādes cena tiek samaksāta bezskaidras naudas norēķinu veidā.

Ņemot vērā šo spriedumu, ar likuma grozījumiem ir paredzēts izslēgt nosacījumu, ka par akcīzes preču iegādi veicami norēķini bezskaidras naudas norēķinu veidā, lai piemērotu AN atbrīvojumus un atvieglojumus diplomātiem un starptautiskām organizācijām.

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu