Šā gada 13. oktobrī tika pieņemti būtiski grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli” (AN), kas stāsies spēkā 2023. gada 13. februārī. Grozījumi galvenokārt veikti, lai pārņemtu Padomes 2019. gada 19. decembra Direktīvu (ES) 2020/262, ar ko nosaka akcīzes nodokļa piemērošanas vispārīgo režīmu (pārstrādāta redakcija) (“jaunā direktīva”), kura aizstās Padomes 2008. gada 16. decembra Direktīvu 2008/118/EK par akcīzes nodokļa piemērošanas vispārīgo režīmu, ar ko atceļ Direktīvu 92/112/EEK (“vecā direktīva”). Papildu grozījumi veikti saistībā ar Eiropas Savienības Tiesas 2022. gada 13. janvārī pasludināto spriedumu Mono SIA lietā pret VID. Tiesa norādīja, ka nav pieļaujams, ka diplomātiskajam un konsulārajam dienestam iespēju izmantot atbrīvojumu no AN pakārto nosacījumam, ka atlīdzība par precēm veicama bezskaidras naudas norēķinu veidā. Šajā rakstā apkopoti svarīgākie AN likuma grozījumi.
Jaunajā direktīvā pamatā saglabāti tie paši principi AN piemērošanā un harmonizējamo akcīzes preču apritē. Svarīgākie uzlabojumi, kas skars gan Latvijas, gan citas ES dalībvalsts nodokļa maksātājus:
ES Padome 2019. gada 19. decembrī pieņēma jauno direktīvu, kura no 2023. gada 13. februāra aizstāj veco direktīvu. Jaunajā direktīvā pamatā ir saglabāti tie paši principi AN piemērošanā un akcīzes preču apritē, kādi bija noteikti vecajā direktīvā. Tomēr jaunā direktīva ir vērsta uz esošo normu uzlabojumiem, lai saskaņotu akcīzes un muitas procedūras, kā arī informācijas sistēmu par patēriņam nodotu akcīzes preču pārvietošanu ES daļēju vai pilnīgu automatizēšanu.
AN likums ir papildināts ar jauniem terminiem, sniegti jau likumā minētu terminu skaidrojumi. Jaunā redakcijā izteikts termins “importētājs”, skaidroti termini “dalībvalsts teritorija”, “Savienības teritorija”. Likums papildināts ar pilnīgi jauniem subjektiem – sertificēts (īslaicīgi) nosūtītājs, sertificēts (īslaicīgi) saņēmējs, nosūtītājs tālpārdošanā un nodokļa maksātāja pārstāvis, kuru reģistrācijai ES tiks izmantots vienots reģistrs. Likumā varēs atrast skaidrojumu jēdzienam “nelikumīga ievešana”.
Ar grozījumiem ir papildināts arī AN likuma 2. pants, ar kuru noteikts, ievērojot vispārīgo principu, kad akcīzes preces apliek ar AN un kad ir uzskatāms, ka tās ir nodotas patēriņam. Likumā precizēts, ka akcīzes preces apliek ar AN, kad tās ražo, ieved vai saņem no citas dalībvalsts, vai importē (tostarp nelikumīgi ieved). AN kļūst iekasējams brīdī, kad preces nodod patēriņam, un dalībvalstī, kurā to veic.
Jaunā direktīva paredz atļaut arī pēc eksporta procedūras izmantot ārējā tranzīta procedūru, un viens no iespējamiem galamērķiem preču pārvietošanā AN atliktās maksāšanas režīmā ir izvešanas muitas iestāde. Tādējādi AN atliktās maksāšanas režīms beidzas arī tajā gadījumā, kad akcīzes preces pārvieto uz izvešanas muitas iestādi, kura vienlaikus ir nosūtītāja muitas iestāde ārējā tranzīta procedūrā.
Ņemot vērā jaunās direktīvas normas, ir papildināts AN likums, nosakot, ka reģistrēts nosūtītājs un akcīzes preču noliktavas turētājs piemēro AN atlikto maksāšanu akcīzes precēm, kuras piegādā uz muitas iestādi, kura vienlaikus ir reģistrēta nosūtītāja muitas iestāde ārējā tranzīta procedūrā. Šīs personas nemaksās AN, kad preces ir izlaistas eksportam, piemērojot ārējā tranzīta procedūru, ja izvešanas muitas iestāde ir ārējā tranzīta procedūrā reģistrētā nosūtītāja muitas iestāde. Reģistrētam nosūtītājam un akcīzes preču noliktavas turētājam būs pienākums samaksāt AN atbilstoši noteiktajai likmei gadījumā, ja VID nebūs saņēmis apliecinājumu vai pierādījumu par noteikto nosacījumu izpildi četru kalendāra mēnešu laikā no pārvietošanas sākuma dienas par akcīzes precēm, kas izlaistas eksportam, piemērojot ārējā tranzīta procedūru. Jaunais regulējums ir līdzīgs šī brīža normām par akcīzes preču eksportu.
Nākamajā rakstā – par pārējiem būtiskiem AN likuma grozījumiem.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuKad attālinātā darba koncepts ir kļuvis par mūsu ikdienu, ne viens vien uzņēmums apsver iespējas pielāgot jaunajiem apstākļiem arī kolektīva motivēšanas un saliedēšanas pasākumus, organizējot tos tiešsaistē. Šajā rakstā apskatīsim VID viedokli par personāla ilgtspējas pasākumu organizēšanu viena departamenta/pārvaldes ietvaros, kā arī ēdināšanas izdevumu iekļaušanu personāla ilgtspējas pasākumu izdevumos (“PIPI”), ja pasākums tiek organizēts attālināti.
Attiecībā uz nodokļu piemērošanu jaunuzņēmumu personāla opciju plāniem vairākas ES dalībvalstis ir vienu soli priekšā. To nacionālie tiesību akti gan padara personāla opciju plānus daudz pievilcīgākus jaunuzņēmumu darbiniekiem, gan piedāvā draudzīgākus noteikumus uzņēmumu dibinātājiem. Lai gan regulējuma mērķis ir motivēt jaunuzņēmumus piešķirt darbiniekiem līdzdalības daļu uzņēmumā, šī mērķa sasniegšanai valstis var izmantot dažādus risinājumus.
Grāmatvedības vai jebkuru citu pienākumu veikšanā, kur datu apstrāde aizņem daudz laika vai kur regulāri jāveic atkārtotas vai līdzīgas darbības un procesi, ir svarīgi, lai uzdevumu veikšanai būtu pieejami ērti un viegli izmantojami rīki. Plānojot PwC Digitālās akadēmijas kursus, vēlamies pastāstīt par vienu no rīkiem, kas jūsu ikdienas uzdevumu veikšanu padarīs daudz ērtāku. Power Query ir datu sagatavošanas un transformācijas rīks, kas pieejams Microsoft Power BI programmā un ar 2016. gada versiju arī Microsoft Excel un citās programmās. Šis rīks ļauj lietotājiem iegūt datus gan no dažādiem ārējiem datu avotiem, gan no datnēm, kas saglabātas uz datora. Ar tā palīdzību iespējams grupēt, transformēt un veikt citas darbības ar datiem. Šajā rakstā – daži praktiski piemēri, lai veicinātu izpratni par šīs funkcijas lietojamību un ieguvumiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).