2025. gada 1. janvārī stājās spēkā būtiskas izmaiņas iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) regulējumā. Turpinot mūsu tradīciju, esam sagatavojuši pārskatu par IIN, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) un solidaritātes nodokļa (SN) piemērošanu darba algai 2025. gadā.
2025. gadā piemērojamās VSAOI likmes nav mainījušās un neatšķiras no 2024. gada likmēm:
Darba ņēmēja kategorija |
Darba devējs (%) |
Darba ņēmējs (%) |
Kopējā likme (%) |
Apdrošināts visos sociālās apdrošināšanas veidos |
23,59 |
10,5 |
34,09 |
Sasniedzis vecumu, kas dod tiesības uz valsts vecuma pensiju |
20,77 |
9,25 |
30,02 |
Izdienas pensijas saņēmējs vai invalīds – valsts speciālās pensijas saņēmējs |
21,94 |
9,76 |
31,70 |
2025. gadā VSAOI objekta maksimālais apmērs jeb “griesti” ir pieauguši no 78 100 līdz 105 300 eiro. Pēc VSAOI griestu sasniegšanas darba devējam būs jāturpina aprēķināt un ieturēt VSAOI darba devēja un darba ņēmēja daļu, bet maksājumi pēc “griestu” sasniegšanas tiks uzskatīti par SN iemaksām.
2025. gadā SN likme ir 25%. Starpība starp faktiski samaksāto (34,09%) un aprēķināto SN (25%) tiks uzskatīta par pārmaksu un atmaksāta darba devējam līdz pēctaksācijas gada 1. septembrim.
Darba devējam par darbinieku jāsamaksā minimālais VSAOI maksājums, ja darbinieka alga ir mazāka par minimālo mēnešalgu, kas 2025. gadā ir 740 eiro.
VSAOI minimālo objekta apmēru piemēros proporcionāli vairākiem darba devējiem, ja ienākumus, kas mazāki par minimālo algu, persona gūst vairākās ienākumu gūšanas vietās. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra veic minimālās VSAOI proporcijas aprēķinu katram darba devējam atsevišķi, nosūtot EDS informāciju maksājuma veikšanai.
Minimālais VSAOI maksājums ir darba devēja izmaksa, taču tas nav jāiekļauj ikmēneša ziņojumos vai citās atskaitēs, kas identificē VSAOI apmēru.
2025. gadā algota darba ienākumam piemēro jaunas progresīvās IIN likmes un to sliekšņus:
Likme |
Ir iesniegta algas nodokļu grāmatiņa, darbinieks sociāli apdrošināts Latvijā |
Nav iesniegta algas nodokļu grāmatiņa, darbinieks sociāli apdrošināts Latvijā |
Ārzemnieks, kas nav sociāli apdrošināts Latvijā |
25,5% |
Piemēro darba devējs visam ienākumam |
Darba devējs piemēro ienākumam līdz 8775 eiro mēnesī |
|
33% |
Darba devējs nepiemēro |
Darba devējs nepiemēro |
Piemēro darba devējs ienākumam virs 8775 eiro mēnesī |
Maksājamo IIN samazina par atskaitījumu summu, kas reizināta ar 25,5% likmi. To vispārējā gadījumā veido šādi atskaitījumi:
*2025. gadā diferencētais neapliekamais minimums ir aizstāts ar fiksēto neapliekamo minimumu 510 eiro apmērā. Fiksēto neapliekamo minimumu darba devējs piemēro pilnā apmērā neatkarīgi no darbinieku ienākuma līmeņa.
** Atvieglojumus piemēro darbiniekiem, kuri iesniedza algas nodokļu grāmatiņu ar iekļautu informāciju par piešķirtajiem atvieglojumiem un kuri ir izvēlējušies rādīt šo informāciju darba devējam.
No 2025. gada ir divkāršots neapliekamais minimums vecuma un invaliditātes pensijas saņēmējiem no līdzšinējiem 500 līdz 1000 eiro mēnesī. Ja pensijas saņēmējs ir nodarbināts, tam ir iespēja piemērot neapliekamo minimumu dalīti - 500 eiro pensijai un 500 eiro darba algai. Lai darba devējs varētu piemērot neapliekamo minimumu darba algai 500 eiro apmērā, pensijas saņēmējam jāiesniedz algas nodokļa grāmatiņa. Ja grāmatiņa jau ir iesniegta, nekādas papildu darbības nav jāveic, un neapliekamais minimums darba algai ir piemērojams.
Atgādinām, ka mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs var piemērot neapliekamo minimumu un atvieglojumu par apgādībā esošām personām ar IIN apliekamajam ienākumam, iesniedzot algas nodokļa grāmatiņu ienākuma gūšanas vietā.
2025. gadā IIN un VSAOI aprēķins par autoratlīdzību režīmā strādājošiem nav mainījies. Saskaņā ar 2024. gada decembrī pieņemtajiem likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” grozījumiem, līdz 2027. gada 31. decembrim autoratlīdzības izmaksātājs varēs ieturēt tikai 25% nodokli no visas autoratlīdzības summas, nepiemērojot nosacīto izdevumu normu, ja vien autoratlīdzības saņēmējs nav reģistrējies kā saimnieciskās darbības veicējs vispārīgajā režīmā vai mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs.
Ieturēto un budžetā iemaksāto nodokli sadala starp IIN 20% un VSAOI 80% apmērā.
Autoratlīdzības izmaksātājam jāiesniedz paziņojums par fiziskajai personai izmaksātajām summām līdzšinējā kārtībā, norādot ienākumu ar kodu 1061 Ienākums no samaksas par intelektuālo īpašumu vai no literatūras, zinātnes vai mākslas darbu, atklājumu, izgudrojumu un rūpniecisko paraugu autoru un izpildītāju darbu radīšanas, izdošanas, izpildīšanas vai citādas izmantošanas un jāsamaksā nodoklis līdz 23. datumam.
Vēršam uzmanību, ka autoratlīdzību saņēmējiem, kuri ir mikrouzņēmuma nodokļa maksātāji, ir iespēja izmantot saimnieciskās darbības ieņēmumu (SDI) kontu. Attiecīgi, slēdzot līgumu ar autoratlīdzību saņēmēju, būtu jāprecizē, vai tas neizmanto SDI, kas ļautu izmaksātājam neieturēt IIN izmaksas vietā.
Sākot ar 2025. gada 1. janvāri, minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros (160 stundas) tika palielināta līdz 740 eiro.
Mēneša minimālo stundas tarifa likmi nosaka tāpat kā iepriekš, minimālo mēneša algu dalot ar normālā darba laika stundu skaitu mēnesī. Piemēram, ja darbiniekam mēnesī paredzēts nostrādāt 160 stundas (40 stundas nedēļā), tad viņa minimālo stundas likmi mēnesī aprēķina šādi:
740/160 = 4,625 eiro
2025. gadā nodevas apmērs ir 0,36 eiro mēnesī par katru darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības un par kuru netiek maksāts sezonas laukstrādnieku ienākuma nodoklis.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuE-rēķinu izmantošana kļūst par nozīmīgu rīku uzņēmumos visā pasaulē, veicinot efektivitāti, samazinot kļūdu iespējamību un nodrošinot atbilstību nodokļu regulējumam. Tomēr uzņēmumiem, kas izvēlējušies grāmatvedības funkcijas deleģēt ārpakalpojumu sniedzējiem, rodas jautājumi par to, kam jāuzņemas atbildība par e-rēķinu ieviešanu un pārvaldību. Šajā rakstā aplūkotas galvenās lomas, atbildības un sadarbības principi, kas palīdzēs uzņēmumiem veiksmīgi ieviest e-rēķinu sistēmu.
Šajā rakstā aplūkosim tiesas spriedumu, kur Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārbaudē tika konstatēts, ka uzņēmuma grāmatvedībā izdevumos iegrāmatotie rēķini neatbilda Grāmatvedības likuma prasībām. Nodokļu audita rezultātā tika secināts, ka šos rēķinus nevar atzīt par grāmatvedības attaisnojuma dokumentiem, jo pretī nebija sniegts pakalpojums un rēķini nebija pareizi noformēti. Līdz ar to uzņēmumam izveidojās papildus maksājamā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) saistības vairāk nekā 5 miljoni eiro.
E-rēķinu ieviešana uzņēmumu finanšu darbībās spēj ievērojami uzlabot efektivitāti un precizitāti. Tomēr ar šo digitālo attīstību parādās jauni riski, īpaši krāpšanas jomā. Pieaugošā tehnoloģiju loma finanšu darījumos liek uzņēmumiem pastiprināt savas drošības sistēmas un pievērsties moderniem krāpšanas atklāšanas risinājumiem. Šajā jomā mākslīgais intelekts (MI) ir kļuvis par būtisku instrumentu, kas sniedz uzņēmumiem progresīvas metodes krāpšanas atklāšanā, novēršanā un mazināšanā. Šajā rakstā apskatīsim MI sniegtās iespējas krāpšanas atklāšanā e-rēķinu sistēmās un praktiskos ieguvumus uzņēmumiem.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).