Nodokļu rezidenta statuss rada fiziskajai personai pienākumus maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) no vispasaules ienākumiem konkrētajā valstī, kā arī parasti atļauj piemērot atvieglojumus rezidentiem. Tāpat, nodokļu rezidenta statusa korekta noteikšana ir svarīga, lai izvairītos no dubultās nodokļu aplikšanas, piemērojot attiecīgos normatīvos aktus. Šajā rakstā izklāstīta PwC speciālistu pieredze saistībā ar Ukrainas pilsoņu nodokļu rezidenta statusa noteikšanas un reģistrēšanas niansēm LR.
Šajā rakstā informējām, ka, pārceļoties uz dzīvi kādā ārvalstī, Latvijas iedzīvotāji automātiski nezaudē LR nodokļu rezidenta statusu. Arī ārvalstnieku, kuri pārceļas uz dzīvi Latvijā, nodokļu rezidenta statusu nereģistrē automātiski. Lai to reģistrētu, personai ir jāiesniedz VID pieteikums brīvā formā, lūdzot nodokļu rezidences reģistrāciju, balstoties uz pierādījumiem, ka ir izpildīti likuma “Par nodokļiem un nodevām” minētie kritēriji (parasti - pirmie divi):
Ja ir nepieciešami papildu pierādījumi LR nodokļu rezidenta statusa esamībai, papildus var vērtēt arī attiecīgās nodokļu konvencijas 4. panta kritērijus.
Kopš 2022. gada februāra kara Ukrainā dēļ uz Latviju ir pārcēlušies vairāki tūkstoši cilvēku, kuri var kļūt par Latvijas nodokļu rezidentiem, turpinot pastāvīgi dzīvot Latvijā. Daudzi Ukrainas pilsoņi uzturējās LR īslaicīgi un atgriezās Ukrainā vai izceļoja uz citu uzturēšanās valsti. Šīs personas nekļuva par LR nodokļu rezidentiem, jo neizpildīja minētos kritērijus.
Ukrainas pilsoņiem piemēro tos pašus nodokļu rezidences noteikšanas principus, kurus piemēro citām personām (LR nerezidentiem), t.i., jāvērtē trīs iepriekšminētie kritēriji, kuri ir noteikti likumā “Par nodokļiem un nodevām”.
Nereti Ukrainas pilsoņi izpilda pirmos divus kritērijus, jo viņiem ir piešķirta uzturēšanās atļauja, kas automātiski nozīmē arī deklarētās dzīvesvietas esamību Latvijā, un viņi uzturas Latvijā vairāk kā 183 dienas jebkurā 12 mēnešu periodā. Tādējādi, saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” Ukrainas pilsonis Latvijā atbilst nodokļu rezidenta definīcijai.
Vienlaicīgi kopš 2022. gada 5. marta ir spēkā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums. Minētais likums neietver īpašu definīciju nodokļu rezidenta statusam, kā arī nenosaka principus šāda statusa noteikšanai. Tajā pašā laikā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 83 pants paredz īpašu noteikumus IIN piemērošanai Ukrainas civiliedzīvotājiem. Pēc būtības minētais pants piešķir tiesības Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem ir LR nodokļu nerezidenta statuss, izmantot neapliekamo minimumu un atvieglojumus par apgādājamiem (tikai par nepilngadīgiem bērniem).
Tomēr Ukrainas pilsoņiem, kuriem nav LR nodokļu rezidenta statusa reģistrācijas, nav iespējas piemērot visus atvieglojumus, kurus piemēro nodokļu rezidentiem, piemēram, nav iespējams atgūt pārmaksāto IIN par medicīnas vai izglītības izdevumiem, vai pensijas iemaksām. Tādējādi, pilnvērtīga LR nodokļu rezidenta statusa reģistrācija tomēr nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājam vairāk labumu nekā Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem ir nerezidenta statuss un kuri izmanto Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā paredzētos labumus.
Tajā pašā laikā LR nodokļu rezidenta statuss paredz ne tikai atvieglojumus, bet arī pienākumu maksāt IIN no saviem vispasaules ienākumiem Latvijā. Tādējādi, arī valsts iegūtu, ja Ukrainas civiliedzīvotāji kļūtu par nodokļu rezidentiem un maksātu IIN no saviem vispasaules ienākumiem Latvijā.
PwC praksē bija vairākas situācijas, kad Ukrainas civiliedzīvotāji vēlējās reģistrēt savu nodokļu rezidenta statusu Latvijā, taču VID to liedza, balstoties tikai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu.
Piemēram, personām ar uzturēšanās atļaujas statusu “Pagaidu aizsardzība” tika atteikta nodokļu rezidenta statusa reģistrācija LR, lai gan tās bija izpildījušas likumā “Par nodokļiem un nodevām” noteiktos kritērijus. Savā atteikumā VID atsaucās uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu, norādot, ka saskaņā ar minēto likumu Ukrainas civiliedzīvotājs Latvijā var izmantot divus atvieglojuma veidus un vienlaicīgi saglabāt nerezidenta statusus (detalizētāks skaidrojums netika sniegts). Šajā situācijā nebija atbilstoši piemērot minēto likumu, jo tas likums neparedz nodokļu rezidenta statusa noteikšanas principus, bet gan tikai ļauj piemērot atsevišķus atvieglojumus IIN maksāšanai, saglabājot nerezidenta statusu. Var spriest, ka VID līdzīgi interpretē nodokļu rezidenta statusa iegūšanu tiem darbiniekiem, kurus darba devējs ir reģistrējis VID ar speciālu ziņu kodu “11” (ziņu kods no Ukrainas ieceļojošajiem darbiniekiem). Proti, ja esi Ukrainas civiliedzīvotājs, vari būt tikai nerezidents LR nodokļu mērķiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, vēlamies uzsvērt, ka, piesakot savu nodokļu rezidenta statusa reģistrāciju VID, Ukrainas civiliedzīvotāji var saskarties ar grūtībām. Tajā pašā laikā, komunicējot ar VID un iesniedzot papildu pierādījumus par pastāvīgas dzīvesvietas esību Latvijā, mūsuprāt, var panākt veiksmīgu Latvijas nodokļu rezidenta statusa saņemšanu. Turklāt, ja iepriekš Latvijas nodokļu rezidenta statusa reģistrācijas mēģinājums nevainagojās ar panākumiem, taču ir mainījusies personai piešķirtās uzturēšanās atļaujas veids, var mēģināt atkārtoti lūgt reģistrēt rezidenta statusu.
Savukārt, Ukrainas pilsoņiem, kuri dzīvo Latvijā, būtu jāatceras, ka, iegūstot nodokļu rezidenta statusu LR, ir jāinformē gan banka, gan arī darba devējs, kas veiks nepieciešamās izmaiņas gan EDS, gan grāmatvedības sistēmā, lai nodokļi tiktu piemēroti kā nodokļu rezidentam.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuUzņēmuma patiesā labuma guvēja (PLG) noskaidrošana ir nozīmīgs aspekts, lai nodrošinātu gan noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas (NILLN) regulējuma ievērošanu, gan pārliecinātos, ka netiek veikta sadarbība ar sankcionētām personām. Tomēr ir arī citi aspekti, kas jāņem vērā, jo regulējums atšķiras attiecībā uz to, ko katrā atsevišķā gadījumā uzskata par PLG. Šajā rakstā – īsumā par to, kā šīs atšķirības konstatēt un piemērot ikdienas vajadzībām, lai nodrošinātu atbilstību gan NILLN, gan sankciju regulējumam.
Šā gada 19. aprīlī ES Oficiālajā vēstnesī ir publicēts Eiropas Komisijas 17. aprīlī pieņemtais lēmums (ES) Nr. 2023/829 par atbrīvojumu no ievedmuitas nodokļiem un importa PVN par precēm, kuras paredzētas izplatīt vai nodot bez maksas personām, kas bēg no Ukrainā īstenotās militārās agresijas, un personām Ukrainā, kurām nepieciešama palīdzība.
Attīstoties tehnoloģijām un valstu savstarpējai sadarbībai, cilvēki kļūst arvien mazāk piesaistīti konkrētai dzīvesvietai. Daudzi uz nenoteiktu laiku pārceļas no Latvijas uz ārzemēm. Tā kā vairākumam tā ir absolūti jauna pieredze, šajā rakstā apkopoti svarīgākie nodokļu aspekti, kuriem Latvijas nodokļu rezidentam jāpievērš uzmanība pārcelšanās gadījumā.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).