Iepriekš esam rakstījuši par UIN piemērošanu maksājumiem nerezidentiem, no kuriem atbilstoši UIN likuma 5. panta noteikumiem jāietur nodoklis. Šajā rakstā detalizētāk aplūkots visizplatītākā maksājuma veida – vadības un konsultatīvo pakalpojumu maksas – normatīvais regulējums, piemēri un attaisnojuma dokumenti grāmatvedībā.
Likumvide
Jēdziens “vadības un konsultatīvie pakalpojumi” ir definēts UIN likuma 5. panta piektajā daļā. Likuma izpratnē šie pakalpojumi ir darbību kopums, ko nerezidents veic vai nu tieši vai arī izmantojot pieaicināto personālu, lai nodrošinātu iekšzemes uzņēmuma (rezidenta) vai cita nerezidenta pastāvīgās pārstāvniecības vadību vai sniegtu šim uzņēmumam vai pārstāvniecībai nepieciešamās konsultācijas.
Konsultatīvie pakalpojumi ietver dažādas darbības, tādēļ 2017. gada 14. novembra MK noteikumu Nr. 677 30. punktā paskaidrots, ka pakalpojumu kvalificē kā konsultatīvo pakalpojumu, ņemot vērā tā ekonomisko saturu un būtību, nevis tikai juridisko formu, ietverot arī dažādu veidu izstrādņu un materiālu (aprēķinu, projektu, biznesa plānu) sagatavošanu, informācijas sniegšanu par izmaiņām grāmatvedības programmās, tirgus izpētē un reklāmā, iekārtu un ražošanas tehnoloģiju tirgū un citos jautājumos, kas saistīti ar saimnieciskās darbības veicēja stratēģisko attīstību, produkcijas ražošanu un realizāciju, saimnieciskās darbības veicēja ekonomiskās darbības izpēti.
Tātad katrā konkrētā gadījumā jāvērtē, vai nerezidenta sniegtais pakalpojums (veiktās darbības) pēc ekonomiskās būtības ir uzskatāms par konsultatīvo pakalpojumu UIN regulējuma izpratnē, jo noteicošā ir būtība, nevis juridiskā forma. Ja rodas šaubas, vai no nerezidenta saņemtie pakalpojumi UIN vajadzībām uzskatāmi par konsultatīviem pakalpojumiem, tad, lai izvairītos no nodokļa riska, iesakām vērsties VID, lai saņemtu par tiem uzziņu.
Piemēri
Ņemot vērā šo pakalpojumu dažādību, esam apkopojuši vairākus veidus, kuri ir un kuri nav uzskatāmi par vadības un konsultatīvajiem pakalpojumiem UIN likuma izpratnē:
IR
|
NAV
|
Vadības pakalpojumi
Konsultatīvie pakalpojumi
Juridiskās konsultācijas
Dažādu veidu izstrādņu un materiālu (aprēķinu, projektu, biznesa plānu) sagatavošana
Pakalpojumi, kas saistīti ar informācijas sniegšana par izmaiņām grāmatvedības programmās, tirgus izpētē un reklāmā, iekārtu un ražošanas tehnoloģiju tirgū
Konsultācijas par mārketinga stratēģiju un reklāmas izvietošanas iespējām
Pakalpojumi par dažādiem jautājumiem, kas saistīti ar saimnieciskās darbības veicēja stratēģisko attīstību, produkcijas ražošanu un realizāciju vai ekonomiskās darbības izpēti
|
Preču paraugu testēšanu un sertificēšana (piemēram, preču parauga analīzes, ķīmiskā sastāva pārbaude, tehniskā pārbaude, izsniegts sertifikāts u.tml.)
Juridiskie pakalpojumi, kas ietver tikai juridisku darbību izpildi, piemēram, reģistrāciju, līgumu sagatavošanu, dalību tiesvedībā, tiesisko interešu aizsardzību, strīdu risināšanu ārpustiesas kārtībā, juridisko dokumentu sagatavošanu tiesai
Kursi darbinieku kvalifikācijas un profesionālās sagatavotības paaugstināšanai
Reklāmas pakalpojumi
Inženiertehniskie pakalpojumi
Starpniecības pakalpojumi pircēja atrašanā
|
Attaisnojuma dokumenti grāmatvedībā
Uzņēmumā jābūt pieejamiem darījuma attaisnojuma dokumentiem, kas apraksta saņemtos pakalpojumus un to ekonomisko būtību, kā arī sniedz skaidru priekšstatu par to, vai pakalpojumi pēc ekonomiskās būtības ir uzskatāmi par vadības un konsultatīvajiem pakalpojumiem UIN regulējuma izpratnē, turklāt šiem pakalpojumiem jābūt saistītiem ar uzņēmuma saimniecisko darbību.
Piemēram, ja no nerezidenta saņemts rēķins ar norādi “vadības pakalpojumi” vai “konsultatīvie pakalpojumi” un nav citu attaisnojuma dokumentu, tad pastāv nodokļu risks. Jābūt skaidrībai, kādi pakalpojumi, cik stundas un par kādu stundas likmi ir sniegti – šo informāciju var iekļaut līgumā, rēķinā vai citā savstarpēji akceptētā dokumentā, jo tikai tas var sniegt izpratni par darījuma ekonomisko būtību. Ja no nerezidenta saņemti dažādu veidu pakalpojumi, tostarp konsultatīvie, tad, lai izvairītos no riska, ka nodoklis jāietur no visas summas, pakalpojumu maksa būtu jāsadala pa konkrētiem pakalpojumu veidiem un rēķinos jāiekļauj pakalpojumu apraksts un vērtības sadalījums.
Papildus jāievēro UIN regulējumā noteiktais par nodokļa vai atvieglojuma piemērošanu maksājumiem nerezidentam.