Kopš pērnās vasaras esam publicējuši vairākus rakstus par plānotajiem grozījumiem UIN likumā. Šā gada 30. janvārī Saeima tos pieņēma trešajā lasījumā. Šajā rakstā apkopojām UIN likuma grozījumus, kas stājās spēkā šā gada 12. februārī attiecībā uz esošo normu precizēšanu un jaunu normu ieviešanu.
Priekšapmaksa preces piegādātājam vai pakalpojuma sniedzējam
Saskaņā ar UIN likumu, ja darījumu neuzsāk 12 mēnešu laikā no mēneša, kurā samaksāts avanss, galvojums vai rokasnauda, tad šo maksājumu iekļauj pārskata gada pēdējā mēneša nodokļa bāzē. Taču, ja 36 mēnešu laikā no maksājuma mēneša darījums tomēr notiek, tad nodokļa maksātājs var precizēt taksācijas perioda deklarāciju, samazinot nodokļa bāzē iekļauto maksājumu apmēru.
Reprezentatīvā auto iegādes vērtības noteikšana
Nosakot reprezentatīvā auto iegādes vērtību nodokļa vajadzībām, turpmāk jāņem vērā arī 12 mēnešu periodā pēc iegādes veikto uzlabojumu izmaksas.
Nerezidenta ienākums no nekustamā īpašuma atsavināšanas un iznomāšanas Latvijā
Ir papildināti nerezidenta ar UIN apliekamie objekti, paredzot, ka 5% nodokli ietur arī no atlīdzības summas par nekustamā īpašuma izīrēšanu vai iznomāšanu Latvijā.
Personāla ilgtspējas pasākumu izdevumi
No personāla ilgtspējas pasākumu izdevumiem ir izslēgti bēru pabalsti un izdevumi darbinieka nogādāšanai no dzīvesvietas uz darbu un atpakaļ. Turpmāk šos izdevumus, kā arī čeku loterijas izlozes papildbalvu nodrošināšanas izdevumus saskaņā ar Čeku loterijas likumu, uzskata par saimnieciskās darbības izdevumiem.
Attiecībā uz darbinieku nogādāšanu no dzīvesvietas uz darbu un atpakaļ UIN likumā ir precizēts, ka šie izdevumi ir saistīti ar saimniecisko darbību, ja darba specifikas dēļ darbiniekam nav iespējams nokļūt darbā vai arī pakalpojums, vērtējot pēc ceļā pavadītā laika un sabiedriskā transporta kursēšanas grafika, nav lietderīgs salīdzinājumā ar darba devēja nodrošināto transporta pakalpojumu.
Ieguldījumi publiskajā infrastruktūrā
Nodokļa bāzē neiekļauj izdevumus, kas veikti ieguldījumiem valstij vai pašvaldībai piederošā publiskajā infrastruktūrā vai piederoša ceļa uzturēšanā, izpildoties likumā noteiktajiem kritērijiem.
Bilances un peļņas vai zaudējumu aprēķina iesniegšanas termiņš pastāvīgajām pārstāvniecībām
Pastāvīgajām pārstāvniecībām bilance un peļņas vai zaudējumu aprēķins jāiesniedz ne vēlāk kā četrus mēnešus pēc pārskata gada beigām. Tātad UIN deklarāciju kā līdz šim jāiesniedz līdz nākamā mēneša 20. datumam, savukārt bilanci un peļņas vai zaudējumu aprēķinu varēs iesniegt vēlāk, tāpat kā citi nodokļa maksātāji. Pastāvīgajām pārstāvniecībām nebūs jāmaksā nokavējuma nauda par pēdējā pārskata perioda UIN deklarācijas labošanu.
Procentu maksājumi
UIN likuma 10. pants ir papildināts ar gadījumu, ja procentu izmaksas pārskata gadā pārsniedz trīs miljonus euro, tad palielināto procentu maksājumu normu nepiemēro procentiem, ko maksā par aizņēmumu no ES rezidenta ilgtermiņa publiskās infrastruktūras projektu finansēšanai.
Auditā atklāto pārkāpumu korekcijas
Ja nodokļu audita laikā konstatē, ka nodokļu maksātājs grāmatvedībā nav atspoguļojis ieņēmumus vai ir nepamatoti samazinājis to summu, tad šo neatbilstību iekļauj nodokļa bāzē.
Akciju atsavināšanas ienākuma neiekļaušana nodokļa bāzē
UIN likuma 13. pantā noteiktais atvieglojums vairs neattiecas uz tādas personas akciju atsavināšanu, kuras aktīvus vairāk nekā 50% veido nekustamais īpašums Latvijā.
UIN piemērošana reorganizācijas gadījumā
Redakcionāli precizējumi veikti UIN likuma 18. pantā, nosakot, ka aktīvus, kurus reorganizācijas procesā nodod citai personai, uzskata par nosacīti sadalītu peļņu, kas veido ar UIN apliekamu objektu. Turpretī, ja šos aktīvus saimnieciskās darbības veikšanai Latvijā turpina lietot cits nodokļa maksātājs, tie neveido ar UIN apliekamu objektu.
Ar šiem grozījumiem UIN likumā iekļautas arī papildu normas attiecībā uz rezidences maiņas nodokli un hibrīdneatbilstībām.
1 Nav grozītas vai papildinātas normas, kas attiecas uz uzkrājumiem, ko veido saskaņā ar SGS Nr. 9 “Finanšu instrumenti,”
2 un uz cesijas darījumiem,
3 par kuriem esam rakstījuši iepriekš. Par šiem jautājumiem turpinās diskusijas, lai precizētu UIN likumā noteikto tiesisko regulējumu.
_____________________