Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Tapis likumprojekts par daudzpusējo konvenciju BEPS ietvaros (1/2) (3/29/17)

ESAO1 izstrādātā daudzpusējā konvencija BEPS2 pasākumu ieviešanai attiecībā uz nodokļu konvencijām (turpmāk – Konvencija) tika apstiprināta 2016. gada 24. novembrī. Šā gada 7. jūnijā to parakstīja 69 valstis (tostarp Latvija un Lietuva), bet astoņas valstis pauda nodomu to parakstīt (tostarp Igaunija). Latvija ar Konvenciju ir izvēlējusies piemērot tikai un vienīgi normas, kas paredz ieviest BEPS pasākumu plāna minimālo standartu, pēc iespējas nodrošinot, ka jaunās normas papildinās esošo ietverto nodokļu līgumu normu piemērošanu vai arī tiks piemērotas jaunas normas, kas negroza ietverto nodokļu līgumu normas.

 

Kāpēc Latvija parakstīja Konvenciju?
 
Latvijai kā ESAO dalībvalstij ir jānodrošina BEPS pasākumu plāna darbību minimālo standartu un rekomendāciju ieviešana.
 
Konvencijas mērķis
 
Konvencija ir izstrādāta, lai pēc iespējas īsākā laikā un vienotā veidā nodrošinātu zemāk uzskaitīto BEPS pasākumu plāna darbību minimālo standartu un rekomendāciju ieviešanu un piemērošanu attiecībā uz noslēgtajiem divpusējiem starptautiskajiem līgumiem par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu (turpmāk – nodokļu līgumi):
  • 2. darbība “Novērst atšķirības nodokļu piemērošanā hibrīdinstrumentiem;”
  • 6. darbība “Novērst starptautisko līgumu ļaunprātīgu izmantošanu;”
  • 7. darbība “Novērst mākslīgu izvairīšanos no pastāvīgās pārstāvniecības statusa;”
  • 14. darbība “Uzlabot strīdu risināšanas procedūru efektivitāti.”
Kādos gadījumos varēs piemērot Konvenciju?
 
Konvencijas galvenā iezīme ir tāda, ka tā ir līdzās pastāvošs instruments, ko piemēro tikai tad, ja abas Līgumslēdzējas jurisdikcijas ir izvēlējušās to piemērot. Turklāt Konvencija nedarbojas arī tad, ja starp Konvencijas dalībvalstīm nav noslēgts nodokļu līgums.
 
Piemēram, to valstu sarakstā, uz kurām Latvija vēlas attiecināt Konvenciju, ir iekļauta Azerbaidžāna, Katara, Kazahstāna, Moldova, Melnkalne un Ukraina. Šīs valstis Konvencijai nav pievienojušās, tādēļ Latvijas izvēlēto Konvencijas normu piemērošana ar šīm valstīm nesāksies līdz brīdim, kad kāda no tām būs pievienojusies Konvencijai.
 
Tādējādi attiecībā uz Latviju un katru otru Līgumslēdzēju jurisdikciju Konvencijā paredzētās un abpusēji izvēlētās normas varēs piemērot tikai pēc tam, kad Konvencija būs stājusies spēkā abās jurisdikcijās.
 
Latvijas pieeja Konvencijas piemērošanai
 
Latvija ar Konvenciju ir izvēlējusies piemērot tikai un vienīgi normas, kas paredz ieviest BEPS pasākumu plāna minimālo standartu (sīkāk par to nākamajā rakstā) un savā paziņojumā ESAO ģenerālsekretariātam ir norādījusi 47 ietvertos nodokļu līgumus.
 
Ne visas no Latvijas paziņojumā iekļautajām valstīm ir pievienojušās Konvencijai un iekļāvušas arī Latviju savu ietverto nodokļu līgumu sarakstā. Attiecīgi Konvencijas normas, ko Latvija (un otra puse) būs izvēlējusies piemērot, tiks piemērotas šādiem Latvijas norādītajiem ietvertajiem nodokļu līgumiem, kas noslēgti ar –
  1. Austriju,
  2. Beļģiju,
  3. Bulgāriju,
  4. Čehiju,
  5. Koreju,
  6. Franciju,
  7. Grieķiju,
  8. Gruziju,
  9. Horvātiju,
  10. Somiju,
  11. Igauniju,
  12. Indiju,
  13. Īriju,
  14. Itāliju,
  15. Islandi,
  16. Izraēlu,
  17. Kanādu,
  18. Krieviju,
  19. Ķīnu,
  20. Lielbritāniju,
  21. Lietuvu,
  22. Luksemburgu,
  23. Maltu,
  24. Meksiku,
  25. Nīderlandi,
  26. Norvēģiju,
  27. Poliju,
  28. Portugāli,
  29. Rumāniju,
  30. Serbiju,
  31. Singapūru,
  32. Slovākiju,
  33. Slovēniju,
  34. Spāniju,
  35. Turciju,
  36. Ungāriju,
  37. Vāciju,
  38. Zviedriju,
  39. Honkongu,
  40. Kipru.
Šveice nav iekļauta sarakstā, jo ar šā gada 1. janvāri Latvija un Šveice sāka piemērot ar protokolu grozīto divpusējo nodokļu līgumu, kas jau šobrīd nodrošina BEPS pasākumu plāna minimālo standartu.
 
Ja valsts izvēlas atšķirīgu pieeju
 
Ja valstu izvēlētā pieeja minimālā standarta piemērošanai atšķiras, tām divpusēji jāvienojas par atbilstošu minimālā standarta piemērošanas mehānismu, ieskaitot attiecīgā ietvertā nodokļu līguma grozīšanu divpusēju sarunu ceļā.
_________________________
1 Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija
2 Base Erosion and Profit Shifting ir ESAO izstrādāts pasākumu plāns nodokļu bāzes samazināšanas un peļņas novirzīšanas novēršanai

 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu