Sabiedriskā labuma organizāciju (SLO) likumā ir ietverta ziedojuma definīcija, taču sponsorēšanas jēdziens nav definēts. Praksē uzņēmumus, kas sponsorē kādu no SLO organizētajiem pasākumiem, varētu interesēt, vai nodokļu piemērošana sponsorēšanai ir tāda pati kā ziedojumam. Šajā rakstā – par nodokļu niansēm SLO sponsorēšanas gadījumā.
Sponsorēšanas jēdziens nav skaidrots ne SLO likumā, ne citos normatīvajos aktos. Pēc būtības sponsorēšana ir darījums, kas ir savstarpēji izdevīgs gan sponsorējuma saņēmējam, gan sponsorētājam. Proti, pēc savstarpējas vienošanās darījuma viena puse sniedz finanšu atbalstu otrai pusei, saņemot pretī pakalpojumu. Parasti pakalpojums ir saistīts ar reklāmas rakstura darbībām (produktu un uzņēmuma reklamēšana) vai reprezentācijas rakstura darbībām (uzņēmuma reprezentācija pasākuma laikā).
Saskaņā ar SLO likuma 9. pantu ziedojums ir mantas vai finanšu līdzekļu nodošana SLO bez atlīdzības, pamatojoties uz savstarpēju vienošanos, SLO statūtos norādīto mērķu sasniegšanai.
Tādējādi ziedojums un sponsorēšana pēc būtības ir atšķirīgi jēdzieni, un svarīgi izprast, ka katrā situācijā nodokļu piemērošana ir atšķirīga.
Sniedzot finanšu atbalstu SLO, ir svarīgi nodalīt ziedojumu no sponsorēšanas. UIN likuma 8. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka, identificējot ar saimniecisko darbību nesaistītus izdevumus, tos vērtē ne tikai atbilstoši darījuma juridiskajai formai, bet arī ekonomiskajai būtībai. Slēdzot līgumu, jāpievērš uzmanība tam, cik skaidri ir izklāstīti līguma noteikumi, lai trešajai personai būtu saprotama darījuma būtība. SLO pretpienākumam pret uzņēmumu jābūt skaidri noformulētam, proti, kāds pakalpojums tiks saņemts.
Tādējādi nodokļu piemērošanas kārtību nosaka gan saņemtā pakalpojuma būtība, gan tas, vai pakalpojums ir nepieciešams uzņēmuma saimnieciskās darbības nodrošināšanai.
Ja uzņēmums, pārskaitot finanšu līdzekļus SLO, pretī saņem reklāmas pakalpojumus, tad pēc būtības uzņēmumam rodas reklāmas izmaksas, kas ir saistītas ar tā saimniecisko darbību un nav UIN objekts, turklāt uzņēmums var atskaitīt samaksāto priekšnodokli.
Savukārt, ja pretī tiek saņemti reprezentācijas pakalpojumi, tad uzņēmumam rodas reprezentācijas izmaksas. Šajā gadījumā ar UIN jāapliek pārsniegums pār UIN likumā noteikto limitu (5%) un jāpiemēro priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojumi par reprezentācijas izdevumiem.
Var būt arī gadījums, kad SLO tiek piešķirti naudas līdzekļi pasākuma organizēšanai, taču pretpakalpojums nav paredzēts vai tiek saņemts pakalpojums, kas nav nepieciešams uzņēmuma saimnieciskās darbības nodrošināšanai. Tādā gadījumā minētie izdevumi ir UIN objekts, jo sponsorēšanas izmaksas atbilst ar saimniecisko darbību nesaistītu izdevumu definīcijai, un samaksātais priekšnodoklis nav atskaitāms.
Tātad, ja uzņēmuma sponsorēšanas izmaksas nav ziedojumi UIN likuma izpratnē, tām nepiemēro UIN likuma 12. panta pirmajā daļā noteikto UIN atvieglojumu.
Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com
Uzdot jautājumuSabiedriskā labuma organizācijas (“SLO”) statuss ne tikai apliecina organizācijas darbību sabiedrības interesēs, bet arī motivē pašu SLO gan piesaistīt ziedojumus, gan saņemt dažādas nodokļu un citas priekšrocības. Ziedojumi ir būtisks dažādu SLO sabiedriskā labuma projektu avots, savukārt ziedotāji var iegūt nodokļu priekšrocības. Finanšu ministrija (“FM”) ir izdevusi informatīvu ziņojumu par SLO darbību un attīstību. Šajā rakstā sniegts īss tā kopsavilkums, uzņēmumu viedoklis par šiem atvieglojumiem, un vai tas ir sekmējis SLO darbību.
No 2018. gada Latvijas nodokļu sistēmā ir ieviestas būtiskas izmaiņas nodokļu piemērošanā fiziskas personas ienākumam, tostarp dividendēm. Šajā rakstā aplūkojam, kā ir mainījusies nodokļu piemērošana Latvijas izcelsmes dividendēm un kā šīs izmaiņas ietekmē Latvijas, Igaunijas un Lietuvas nodokļu maksātājus.
Lai mazinātu Covid-19 pandēmijas negatīvo ietekmi, šā gada 20. martā stājās spēkā Saeimas 18. martā pieņemtie grozījumi Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumā. Šajā rakstā – par izmaiņām fizisko personu gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas un nodokļu aprēķināšanas kārtībā.
Mēs izmantojam sīkdatnes vietnes funkcionalitātes nodrošināšanai un satura kvalitātes uzlabošanai. Sīkdatnes bez kurām vietne nespēj funkcionēt ir vienmēr ieslēgtas, pārējās var brīvi ieslēgt/izslēgt izmantojot šo konfigurācijas paneli. PwC nepārdod Tavus datus trešajām personām.
Noklikšķinot uz “Apstiprināt visas sīkdatnes”, Tu piekrīti visu sīkdatņu veidu izmantošanai.
Plašāka informācija par sīkdatnēm pieejama sīkdatņu izmantošanas politikā..
Šīs sīkdatnes ir nepieciešamas lietotāju autentifikācijas nodrošināšanai. Tās var bloķēt izmantojot pārlūka uzstādījumus, taču šādā gadījumā nebūs iespējams autentificēties.
Šīs sīkdatnes ļauj mums analizēt tīmekļa vietnes apmeklējumu, datu plūsmu avotus un mērtīt vietnes veiktspēju. Šīs sīkdatnes neuzglabā personiski identificējamu informāciju.
Sīs sīkdatnes palīdz mums pielāgot vietnes saturu Jūsu interesēm un uzlabo reklāmu kvalitāti (neļauj tām nepārtraukti atkārtoties, utt).