23.05.2017
Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Revolūcija finanšu instrumentu tirgus regulējumā (1/21/17)

Pēc 2008. gada finanšu krīzes Eiropas Komisija secināja, ka līdzšinējais finanšu instrumentu tirgus regulējums nav pietiekami drošs un tam nepieciešamas būtiskas izmaiņas. Pēc 2010. gadā veiktajām konsultācijām par iespējamo finanšu instrumentu tirgus regulējuma uzlabošanu Komisija nāca klajā ar iniciatīvu pārstrādāt tolaik spēkā esošos ES normatīvos aktus finanšu instrumentu tirgus jomā. Šī iniciatīva citstarp paredzēja arī otrās finanšu instrumentu tirgus direktīvas (MiFID II) un finanšu instrumentu tirgus regulas (MiFIR) ieviešanu. Šajā rakstā – īsumā par galvenajām izmaiņām, kas sagaidāmas finanšu instrumentu tirgus regulējumā.

MiFID II un MiFIR regulējuma mērķi

MiFID II un MiFIR regulējuma galvenie mērķi ir nodrošināt ieguldītāju aizsardzību un samazināt sistēmiskos riskus, kā arī nodrošināt finanšu tirgu efektivitāti un samazināt to dalībnieku izmaksas. Gan MiFID II, gan MiFIR stājās spēkā 2014. gada 2. jūlijā, un to prasības ir paredzēts piemērot visā ES ar 2018. gada 3. janvāri. MiFIR kā regula būs tieši piemērojama visā ES, bet MiFID II kā direktīvu Latvijā ir pienākums ieviest līdz 2017. gada 3. jūlijam. FKTK šobrīd aktīvi strādā pie grozījumiem Finanšu instrumentu tirgus likumā kā galvenajā normatīvajā aktā, kurā tiktu ieviestas MiFID II prasības Latvijā.

Vispārīgi minētās iniciatīvas paredz ļoti plašas reformas finanšu tirgu regulējumā. Galvenās izmaiņas ir atspoguļotas diagrammā:

 

Ieguldītāju aizsardzība

  • Stingrākas prasības attiecībā uz kredītiestāžu, ieguldījumu brokeru sabiedrību un apdrošināšanas sabiedrību ieguldījumu pakalpojumu un blakuspakalpojumu reklamēšanu privātiem klientiem;
  • Precizēti noteikumi saistībā ar ieguldījumu pakalpojumu un blakuspakalpojumu piemērotības un atbilstības klientu interesēm noteikšanu;
  • Stingrāks regulējums finanšu konsultantu saņemto un veikto maksājumu uzrādīšanai.

Tirgus caurredzamība

  • Stingrākas prasības saistībā ar ziņošanas pienākumu klientiem (piemēram, par zaudējumiem, kas pārsniedz 10% slieksni) un FKTK (piemēram, par finanšu instrumentu tirdzniecību daudzpusējā vai organizētajā tirdzniecības sistēmā);
  • Pēctirdzniecības datu iekļaušana konsolidēto datu lentē (programmatūrā, kas paredz aktuālo tirdzniecības datu par tirdzniecības apjomiem un cenām apkopošanu).

Iekšējās sistēmas

  • Konkretizēti noteikumi par ieguldījumu brokeru sabiedrību un kredītiestāžu iekšējās korporatīvās pārvaldības noteikumiem;
  • Jaunas prasības ieguldījumu pakalpojumu sniedzēju vadībai.

Ārējās sistēmas

  • Pastiprināti noteikumi saistībā ar ziņošanas pienākumu FKTK;
  • Trešo valstu ieguldījumu pakalpojumu un blakuspakalpojumu sniedzēju piekļuve profesionāliem klientiem un tiesīgajiem darījumu partneriem.

Tirgus struktūra

  • Organizēto tirdzniecības platformu ieviešana;
  • Ieguldījumu pakalpojumu saraksts tiek papildināts ar emisiju atļaujām, emisiju atļauju atvasinātajiem finanšu instrumentiem (derivatīviem) un preču derivatīviem, ko tirgo organizētajās tirdzniecības platformās;
  • Ierobežojumi saistībā ar tirdzniecību ārpus regulētā tirgus un/vai daudzpusējām tirdzniecības platformām;
  • Īpaši noteikumi saistībā ar augstas frekvences tirdzniecību un algoritmisko tirdzniecību;
  • Noteikumi par brīvu pieeju tirdzniecības platformām un centrālajiem darījumu partneriem;
  • Noteikumi par preču derivatīvu pozīciju ierobežojumiem;
  • Vispārīgi tiek paredzēts, ka jebkāda veida finanšu instrumentu tirdzniecība tiek veikta tikai regulētā tirgū (fondu biržā, daudzpusējā tirdzniecības sistēmā vai organizētā tirdzniecības platformā).

Kopumā ieviestās reformas ir apjomīgas un sarežģītas. PwC Legal juristi labprāt sniegs jums konsultācijas un juridisku palīdzību saistībā ar jautājumiem par MiFID II un MiFIR piemērošanu, kā arī par jūsu uzņēmuma atbilstību to prasībām.

 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu