Citas iespējas
Lejupielādēt Drukāt

Politiski nozīmīgas personas statusa noteikšanas nianses (2) (3/31/20)

Turpinām 21.07.2020 Īsziņās aizsākto tēmu. Balstoties uz ES un Latvijas tiesību aktiem, Finanšu izlūkošanas dienests 2019. gadā izstrādājis vadlīnijas,1 kurās apraksta politiski nozīmīgas personas (“PNP”) identificēšanas metodes.

 

Pirmais un visefektīvākais veids ir ieviest klientu identifikācijas anketas vai deklarācijas. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjektam klientu identifikācijas anketā jāiekļauj PNP amati, kas noteikti iekšējās kontroles sistēmā un piešķir klientam šādu statusu. Klients pats aizpilda anketu un atzīmē, vai viņš ir PNP, tomēr tas neatbrīvo likuma subjektu no pienākuma pārliecināties par šīs informācijas patiesumu. Vienlaikus klientam jābūt iespējai ierakstīt citu amatu, ja klients sevi uzskata par PNP, kuras amats nav definēts likuma subjekta iekšējās kontroles sistēmā.
 
Otrais PNP atpazīšanas veids ir klientu pārbaude datubāzēs. Parasti šo pārbaudi apvieno ar klientu identifikācijas posmu. Tomēr likuma subjekts nevar būt pārliecināts un pilnībā paļauties, ka komerciālā datubāze apkopo informāciju par visiem PNP, PNP ģimenes locekļiem vai ar PNP cieši saistītām personām. Tātad nevar pilnībā uzticēties tikai un vienīgi komerciālajā datubāzē pieejamajai informācijai, jo tā var būt, piemēram, nepilnīga vai novecojusi.
 
Likuma subjekts var veikt klientu pārbaudi arī publiski pieejamās datubāzēs. Klientu – Latvijas iedzīvotāju – pārbaude jāveic VID uzturētajā politiski nozīmīgo personu datubāzē vai valsts amatpersonu deklarāciju datubāzē. Vairums dalībvalstu uzliek amatpersonām pienākumu deklarēt informāciju par sevi un saviem ģimenes locekļiem, un šī informācija ir publiski pieejama. Tādējādi likuma subjekts var izmantot šīs datubāzes, lai pārbaudītu, vai klients vai tā patiesais labuma guvējs ir atzīstams par PNP, kā arī lai novērtētu naudas līdzekļu izcelsmes avotus, ko šī persona norādījusi saistībā ar informāciju, kas iegūta, veicot klienta identifikāciju. Vienlaikus nedrīkst aizmirst, ka dažādās valstīs prasības attiecībā uz personu loku, kurām ir pienākums deklarēt savus ienākumus, un prasības attiecībā uz deklarācijā iekļaujamo informāciju var nesakrist atšķirīga tiesiskā regulējuma dēļ.
 
Trešais veids, kuru var uzskatīt tikai par palīglīdzekli klienta identitātes noskaidrošanai, ir klienta pārbaude interneta un masu informācijas līdzekļu resursos. Pastāv iespēja, ka informācija, kas nav iekļauta profesionālās datubāzēs, ir atspoguļota presē. Tomēr jāatceras, ka informācija, kas ievietota interneta un masu informācijas līdzekļu resursos, ne vienmēr ir patiesa.
 
Klienta identifikācijas un pārbaudes nianses
  • Likuma subjekts nav tiesīgs atvieglot vai vienkāršot klienta identifikācijas procesu PNP gadījumā, bet var noteikt stingrākus kritērijus, nekā prasa likums. Piemēram, risku palielinošs faktors ir augsts korupcijas riska līmenis valstī, kurā PNP darbojas. Ja persona ir bijusi PNP, tad likuma subjekts, kritiski izvērtējot tās iepriekšējo amatu, var joprojām šo personu klasificēt kā PNP.
  • Likuma subjekta izstrādātajā iekšējās kontroles sistēmā skaidri jādefinē tās personas atbildība, kura pieņem galīgo lēmumu par sadarbības uzsākšanu ar PNP, PNP ģimenes locekli vai cieši saistītu personu. Vienmēr jādokumentē lēmumi un ar tiem saistītie atzinumi par sadarbības uzsākšanu vai neuzsākšanu.
  • Likuma subjektam jāsaņem piekrišana no savas augstākās vadības, ja pirms darījuma attiecību uzsākšanas vai to laikā tiek atklāts, ka klients vai tā patiesais labuma guvējs ir PNP, PNP ģimenes loceklis vai ar PNP cieši saistīta persona.
Secinājumi
  1. Brīdinājuma zīmes palīdz identificēt gadījumus, kuros PNP, PNP ģimenes locekļi vai ar PNP cieši saistītas personas var radīt papildu risku. Šādas personas vienmēr ir augsta riska klienti.
  2. Lielāka uzmanība un padziļinātā izpēte ir nepieciešama ne tikai PNP, bet arī PNP ģimenes locekļiem un ar PNP cieši saistītām personām, kuras varētu būt grūtāk identificēt.
  3. Lai pārbaudītu PNP identitāti, jāpielieto visas iespējamās metodes, piemēram, speciālās anketas sagatavošana un pārbaude komerciālajā datubāzē.
  4. PNP identificēšanai var izveidot vairākus rīkus, taču šo procesu nedrīkst vienkāršot.
  5. Sadarbību ar PNP var uzsākt, tikai saņemot likuma subjekta augstākās vadības piekrišanu.
___________________________
1 Politiski nozīmīgu personu, to ģimenes locekļu un ar tām cieši saistītu personu risku vadības vadlīnijas. Finanšu izlūkošanas dienests, 2019 https://www.fid.gov.lv/images/articles/2019/PNP_Risku_Vadlinijas_2019.pdf
 
 

Dalīties ar rakstu

Ja Jums ir kāds komentārs par šo rakstu, lūdzu, iesūtiet to šeit lv_mindlink@pwc.com

Uzdot jautājumu