Nodokļa administrēšana

Informācija par nodokļu deklarācijām un revīzijas procesu.

Ar nodokli apliekamais periods

Ar nodokli apliekamais periods ir mēnesis. Ja nodokļu maksātājam ir atļauts iegrāmatot apliecinošos dokumentus reizi ceturksnī, tad nodokļu periods ir ceturksnis.

Nodokļu deklarācijas

Saskaņā ar jauno UIN modeli par posteņiem, kuriem piemērojams UIN, jāziņo vai nu katru mēnesi, vai katru gadu atkarībā no posteņu veida. Parasti posteņi, kuriem piemērojams UIN, būtu jāiekļauj nodokļu deklarācijā par taksācijas periodu, kad radušās izmaksas. Ja rodas nodokļu bāze, nodokļu deklarācija jāiesniedz katru mēnesi nākamā taksācijas perioda 20. dienā vai līdz tai. Ja nodokļu deklarācija VID netiek iesniegta, tas nozīmē, ka konkrētajā mēnesī nodokļu saistības nav radušās. Nodokļu bāzi var koriģēt ar uzņēmējdarbību nesaistītiem izdevumiem tikai tajā mēnesī, kad tie radušies. Līdz ar to, ja joprojām ir nepieciešama korekcija, tiks iekasēta nokavējuma nauda.

Nodokļu maksātājiem ir obligāti jāiesniedz nodokļu deklarācija par finanšu gada pēdējo mēnesi.

Pārejas noteikumi regulē gadījumus, kad nodokļu maksātāja finanšu gads atšķiras no kalendāra gada. Šādā gadījumā nodokļu maksātājam jāsagatavo starpposma finanšu pārskati un UIN deklarācija.

Nodokļa samaksa

Ja rodas nodokļu bāze, nodokļa likme ir jāmaksā katru mēnesi nākamā taksācijas perioda 20. dienā vai līdz tai.

Nodokļu revīzijas process

Nodokļu revīzija sākas ar revīzijas paziņojumu par atvērtajiem taksācijas gadiem (lūdzu, skatīt turpmāk Likumā noteiktais noilgums). Revīzija var ilgt dažas nedēļas vai dažus mēnešus, bet nedrīkst pārsniegt 90 dienas. To var pagarināt līdz 150 dienām, ja informāciju pieprasa ārvalstu nodokļu iestāde. Ja vienlaicīgi tiek sākta nodokļu revīzija ar ārvalstu nodokļu iestādi, šāds pagarinājums ir neierobežots.

VID ir jāinformē nodokļu maksātājs par nodokļu revīziju ne vēlāk kā desmit darba dienas pirms revīzijas sākuma ar paziņojumu par dokumentiem, ko VID vēlas redzēt.

Nodokļu revīzijas laikā revidenti paziņos nodokļu maksātājam par visiem pārkāpumiem, aprēķinot nodokļus, un iespējamām soda naudām. Pirms lēmuma pieņemšanas par nodokļu revīziju auditori uzaicinās nodokļu maksātāju uz pēdējo sarunu, lai apspriestu nodokļu revīzijas rezultātus.

Pēc nodokļu revīzijas un paziņojuma par konstatētajiem faktiem uzņēmums var izdarīt šādas darbības:

  • veikt pārrunas ar VID, lai samazinātu nodokļu slogu un panāktu „ārpustiesas izlīgumu”. Ārpustiesas izlīgums ļauj samazināt naudas sodus līdz 100 % un nokavējuma naudu līdz 85%, bet nevar samazināt papildu nodokļu aprēķinu. Šāda izlīguma noslēgšana paredz, ka uzņēmums piekrīt revīzijas secinājumiem par pārbaudītajiem gadiem.
  • Pārsūdzēt lēmumu VID ģenerāldirektoram.
  • Pēc ģenerāldirektora lēmuma saņemšanas nodokļu maksātājs var iesniegt lietu tiesai. Iepriekš jāsedz papildu nodokļu saistības un nokavējuma naudu. Pirmā lēmuma pieņemšana parasti notiek divu gadu laikā, un vēl divi gadi ir vajadzīgi, līdz tiek pieņemts apelācijas tiesas un Augstākās tiesas lēmums.

Noilgums

Jebkurus nesamaksātos nodokļus VID var iekasēt trīs gadu laikā pēc nodokļu samaksas termiņa. Transfertcenas var pārbaudīt piecus gadus.

Galvenās tēmas nodokļu iestādēm

VID mēdz rūpīgi pārbaudīt:

  • transfertcenas, kreditēšanu savstarpēji saistītu pušu starpā un citas vienošanās ar saistītajām pusēm;
  • ar uzņēmējdarbību nesaistītus, mārketinga un reprezentācijas izdevumus;
  • maksājumus nerezidentu uzņēmumiem un no tiem, ieskaitot nodokļu oāzes uzņēmumus;
  • vai izpildīts pienākums reģistrēt PP Latvijā;
  • vai nav nesamaksātu algas nodokļu vai slēptas nodarbinātības.
  • Priekšnodokļa PVN atgūstamība.