Apliekamais objekts
|
Likme
|
Atlīdzība par vadības un konsultatīvajiem pakalpojumiem
|
20%
|
Atlīdzība par Latvijā esoša nekustamā īpašuma atsavināšanu
|
3%
|
Atlīdzība par Latvijā esoša nekustamā īpašuma izīrēšanu vai iznomāšanu
|
5%
|
Maksājumi personām, kuras atrodas, ir izveidotas vai nodibinātas zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs vai teritorijās
|
20%
|
Lai gan Latvijas noslēgtajās nodokļu konvencijās ir paredzēta iespēja Latvijā ieturēt nodokli arī no citiem maksājumiem nerezidentiem (piemēram, procentu maksājumiem un autoratlīdzībām), jāņem vērā, ka Latvijā ir labvēlīgāks tiesiskais regulējums un nodoklis jāietur tikai no UIN likumā noteiktajiem maksājumiem.
Praksē jāatceras, ka vadības un konsultatīvie pakalpojumi ir darbību kopums, ko nerezidents veic tieši vai izmantojot pieaicināto personālu, lai nodrošinātu UIN maksātāja vadību vai sniegtu tam nepieciešamās konsultācijas. Jāatceras, ka pakalpojumu klasificē kā konsultatīvo pakalpojumu, ņemot vērā tā ekonomisko saturu un būtību, nevis tikai juridisko formu, ietverot arī dažādu izstrādņu un materiālu (aprēķinu, projektu, biznesa plānu) sagatavošanu, informācijas sniegšanu par izmaiņām grāmatvedības programmās, tirgus izpētē un reklāmā, iekārtu un ražošanas tehnoloģiju tirgū un citos jautājumos, kas saistīti ar UIN maksātāja stratēģisko attīstību, produkcijas ražošanu un realizāciju, UIN maksātāja ekonomiskās darbības izpēti.
Atlīdzība par Latvijā esoša nekustamā īpašuma atsavināšanu ietver arī ienākumu no akciju vai cita veida līdzdalības atsavināšanas Latvijā vai ārvalstī izveidotā komercsabiedrībā vai citā sabiedrībā, ja pārskata gadā, kurā notiek atsavināšana (izņemot līdzdalības atsavināšanu
UIN likuma 18. pantā minētā reorganizācijas procesa ietvaros), vai iepriekšējā pārskata gadā vairāk nekā 50% no šādas personas aktīvu vērtības tieši vai netieši (caur līdzdalību vienā vai vairākās citās Latvijā vai ārvalstī izveidotās personās) veido vai ir veidojis Latvijā esošs nekustamais īpašums.
Atbrīvojumi
Ja Latvijai ar ārvalsti ir spēkā nodokļu konvencija, tad par vadības un konsultatīvajiem pakalpojumiem ir iespēja atbrīvot rezidentus no ieturējuma nodokļa, noformējot rezidences apliecību, kuras saņemšanas kārtība ir noteikta
2001. gada 30. aprīļa MK noteikumos Nr. 178. Atbrīvojumu var piemērot, ja rezidences apliecība ir saņemta līdz pārskata gada pēdējā mēneša deklarācijas iesniegšanai. Iesakām iepazīties ar
plānotajām izmaiņām MK noteikumos Nr. 178.
Ja nodoklis ir ieturams, to var samazināt UIN maksātājs, kas ir ES dalībvalsts rezidents vai tādas valsts rezidents, ar kuru Latvijai ir spēkā nodokļu konvencija. Šāds UIN maksātājs var iesniegt VID pārskatu un dokumentus, kas pierāda ar gūto ieņēmumu saistīto izdevumu apmēru, aprēķinātajam apliekamajam ienākumam piemērojot 20% likmi. Nodokļa samazinājums veidojas tādēļ, ka izmaksātājam sākotnēji jāietur nodoklis no maksājuma summas, taču normatīvie akti paredz maksājuma saņēmējam izmantot saistīto izdevumu apmēru un nodokli maksāt tikai no Latvijā gūtās peļņas daļas.
Nodokļa maksāšana un ziņošana VID
Nodoklis jāmaksā vai nu maksājuma veikšanas brīdī vai arī, ja tas netika ieturēts un nav pamata piemērot atbrīvojumu, iesniedzot pārskata gada pēdējā mēneša UIN deklarāciju. Ja nodoklis bija jāietur, taču tas netika ieturēts un iemaksāts budžetā, tad UIN maksātājs palielina savu maksājamo UIN par nodokli no nerezidenta ienākuma, to dalot ar koeficientu 0,8 un reizinot ar attiecīgo likmi.
Par maksājumiem jāziņo līdz nākamā mēneša 20. datumam, ja izmaksas brīdī no maksājuma jāietur UIN. Par pārējiem maksājumiem nerezidentiem (arī tad, ja maksātājs bija tiesīgs piemērot atbrīvojumu saskaņā ar nodokļu konvenciju) jāiesniedz informācija VID vienlaikus ar pārskata gada pēdējā mēneša UIN deklarāciju. VID jāziņo, ja gada laikā nerezidenta attiecīgā veida maksājumu kopsumma pārsniedz 5000 eiro.